Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 577

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ullis1164 - Ej medlem längre2011-09-30 16:00
Antal inlägg: 1019

Medlem i svenska kyrkan?
Är du medlem i svenska kyrkan? Vi gick ur klubben för ett år sen, trötta på att betala till något vi inte tror på. Begravningen kommer att bli på någon lokal istället, utan några religösa symboler, men däremot är jag osäker på om vi får vara gudföräldrar om detta skulle bli aktuellt?

bittekrstd2011-09-30 16:09
Antal inlägg: 64

Gick ur förra året av samma anledning och dessutom tycker jag att man betalar för mycket skatt två gånger dessutom och sen kollekt när man är i kyrkan.
Är väl vad man kallar agnostiker,dvs lite tveksam men ändå inte helt otroende.

annelille2011-09-30 16:11
Antal inlägg: 500

varför skulle ni vilja vara gudföräldrar och ge ett gudbarn information om guds bud när ni inte tror på det? då tycker jag att ni inte skulle FÅ vara gudföräldrar - ni har förbrukat den rätten då ni gick ur svenska kyrkan. ni måste inte vara medlemmar men
"men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran." (citatet från svenska kyrkans hemsida)

schlagertös - Ej medlem längre2011-09-30 16:15
Antal inlägg: 110

Bra inlägg annelille!

timimi2011-09-30 16:16
Antal inlägg: 58

Gått ur, men betalar kyrkoskatt ändå. Är medlem i frikyrka och har valt att låta skattepengarna gå dit.

Challe_B - Ej medlem längre2011-09-30 16:17
Antal inlägg: 5853

är medlem mest för att jag inte orkat gå ur

Lillstölla2011-09-30 16:18
Antal inlägg: 23831

Ullis: Jo, man får vara gudförälder även om man inte är med i Svenska kyrkan. Min brorsa är inte med i kyrkan länge, ( inte jag heller) och han är gudförälder. Det har nog tappat väldigt mycket av den religiösa innebörden, paret vars dotter han är gudfader till är inte troende, det är ju mer tradition och har som sagt för dom ingenting med att ge barnet i fråga någon information om gud.

Lejonbalsam - Ej medlem längre2011-09-30 16:32
Antal inlägg: 185

Hämtat från uturkyrkan.se

Den svenska kyrkans tro är baserad på tron om en personlig gud, "Gud", och att hans son, Jesus, är världens frälsare.
Det enklaste sättet att ta reda på om man tror på svenska kyrkans tro är att läsa trosbekännelsen:

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Gått ur för länge sen och skänker motsvarande till katthem istället.

kläm - Ej medlem längre2011-09-30 16:33
Antal inlägg: 137

Jag gick ut ur Svenska Kyrkan när min son dog. Jag blev så besviken för att de inte fanns till för ortens alla sörjande ungdomar som hade behövt få vara tillsammans och gråta och behövt ha stöd för att försöka förstå vad som hade hänt deras kompis.

Jag vet att Svenska Kyrkan fungerar bra på andra ställen när det händer svåra olyckor och det tycker jag är bra. Men tyvärr inte här.

Vår familj fick inte heller något bra stöd i det svåra, ändå har man ju mycket kontakt med kyrkan vid ett dödsfall.

Tjattefackap2011-09-30 16:44
Antal inlägg: 832

Jag gick ur kyrkan så fort jag fick reda på att det var en möjlighet.

sommarmoln2011-09-30 16:53
Antal inlägg: 53

Gå ur Svenska kyrkan för att spara pengar !!-men då folk går till systembolaget har man ingen tanke på den ekonomiska biten

teamgrens2011-09-30 17:00
Antal inlägg: 763

jag gick ur för ett par år sedan. Varför betala till något man inte stöttar och tror på. För mig handlar det inte om pengarna i sig utan vad man stöttar.
Om jag sen spenderar pengar på systemet är ju en annan sak. Jag bidrar till andra organisationer istället, som jag själv väljer.

grusplan2011-09-30 17:03
Antal inlägg: 333

Hur menar du då ? Jag går hellre till systembolaget eller en annan affär för den delen och handlar något än att jag betalar skatt åt en kyrka....Som inte ens kan ha öppet på nätterna och låta hemlösa sova på bänkarna i värmen ist för ute mitt i smällkalla vintern, punkt och slut

grusplan2011-09-30 17:04
Antal inlägg: 333

Skänker motsvarande till lokalt härberge ist

Satyra2011-09-30 22:58
Antal inlägg: 4561

Jag är med i Svenska Kyrkan och det är jag dels för att jag har någon form av Gudstro (även om den inte helt överensstämmer med något samfunds stramare synsätt), dels för att jag (och mina barn) tagit del av vissa av kyrkans aktiviteter under årens gång och dels för att jag anser att jag vill medverka i följande:

(Saxat ur Svenska Kyrkans hemsida)

"Exempel på vad du stödjer och kan ta del av genom din kyrkoavgift:

• Vård och underhåll av kyrkobyggnader där du kan ta del av stillhet, meditation, gudstjänster och musikprogram. Kyrkobyggnader har också ett symboliskt värde för närområdet och utgör tecken för samhörighet med tidigare generationer.

• Uppmärksammandet av livets stora tillfällen. Svenska kyrkan har lång erfarenhet av att välkomna det nya barnet (dopet), att manifestera kärleken till den man älskar (vigsel och välsignelse) och att få ta farväl när en anhörig eller nära vän gått bort (begravning).

• Diakonalt och socialt arbete både i Sverige och genom utlandskyrkans församlingar i andra länder, och internationellt via kyrkor och biståndsorganisationer. Det handlar om krisberedskap, hembesök, familjerådgivning, mötesplatser för ensamma, samtal med sjuka och sörjande, arbete för fred och försoning, stöd till aidssjuka och mycket mera.

• Engagemang för flyktingar, för minoriteter och för utsatta människor som saknar röst i vårt samhälle.

• En särskild omsorg om barn och unga genom närvaro i förskola och skola, undervisning. Lyhördhet och dialog för ungas växande och trygghet. Att erbjuda tonåringar ett tillfälle att få ställa frågor om vem man är och vad man tror på (konfirmation).

Ett brett kulturellt arbete där olika former av konstnärlig verksamhet får rum och sammanhang."

Delicious - Ej medlem längre2011-09-30 23:02
Antal inlägg: 11661

Är man coolare om man rymmer från kyrkan? :) Vilken inflation.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-30 23:05

Jag har inte gått ur för jag vet att kyrkan inte bara handlar om kristendomen. De flesta präster mfl är inte gamla stofiler som ger spöstraff för att man inte tror på återuppståndelse.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-30 23:06

(I Sverige)

Satyra2011-09-30 23:08
Antal inlägg: 4561

Snacka om att man är FB-skadad ... Kan verkligen sakna en "Gilla"-knapp härinne i forumet. ;-) hehe

frukantarell2011-09-30 23:11
Antal inlägg: 251

Är medlem men tror inte på Gud. Är lite irriterad över att vi betalar så mycket pengar. Men eftersom kyrkan äger skog och jag betalar medlemsavgift borde jag kunna hämta min julgran där. Så fungerar det naturligtvis inte.....Skämt å sido. Jag har haft god hjälp av prästen, som medmänniska.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?