Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 743 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pallabra | 2011-10-15 08:38 | |
![]() | Bya kökskakel Hej! Jag gör ett försökt här eftersom ni är bra på att komma med kloka ord :) Vi tänkte byta kakel och bänkskiva i köket. Har pratat med en hantverkare och har tror tre dagars jobb. Har inte fått något pris ännu utan kommer få veta det under dagen. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig något att jämföra med? Vi kommer att köpa alla grejer och ta hand om skräpet som blir. Vad är ett rimligt pris? Det är ca 8kvm kakel. | |
| marragirl | 2011-10-15 09:01 | |
![]() | vi tog bort kaklet, satte en fräsig tapet istället och en glas skiva över det mycket nöjd...billigare än kakel och vi gjorde allt själv och bänkskiva/ho från IKEA! | |
| Geckoo | 2011-10-15 10:55 | |
![]() | Gör det själv!! Både enkelt och kul. | |
| yton | 2011-10-15 11:07 | |
![]() | Vi har målat vårat kakel i badrummet, jättesnyggt | |
| F_Errari | 2011-10-15 11:12 | |
![]() | Vilken typ av färg har ni målat med? Funderar på att göra detsamma i köket. | |
| ingesmart | 2011-10-15 11:28 | |
![]() | Vi rev kakel och bytte bänkskivor själva. Det tar inte så lång tid själva jobbet men torktid på kaklingen och fogningen. Men inte kan det ta 3 hela arbetsdagar för en van hantverkare. Då blir du nog lurad. Har vi ingen hantverkare här som kan säga om det är rimligt? Lycka till | |
| Koste | 2011-10-15 11:31 | |
![]() | Tre hela dagar borde ligga på ca 10000 inkl moms, minus rotbidrag dvs 5000 för arbete, sen tillkommer fix fog och fuktspärr, ca 800 kr. under 6000 bör det ligga på. | |
| -Delika-tess | 2011-10-15 11:33 | |
![]() | Håller med ingesmart! Det går rätt snabbt att kakla och att riva bort grejerna tar bara någon timme (och det kan ni säkert göra själv)... lite pill och mycket väntan... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-10-15 14:11 | |
![]() | Finns mängder med bra tips på nätet, samt lika bra tips att få hos butikerna som säljer materialet. Jag skulle nog råda er till att göra det själva. Se till att få tag på rätt fuktspärr(viktigt när det gäller försäkringen.) Jag skulle nästan vilja påstå att även den som har "tummen mitt i näven" kan klara av det där själv. | |
| Pocaloca | 2011-10-15 14:20 | |
![]() | Man ska inte underskatta en hantverkare som säger tre dagar i detta fallet... Beroende på hur allt ser ut bakom t.ex...materialet o.s.v... Det betyder ju inte att han ska jobba konstant i tre dagar, utan det är ju torktider på primer, spackel, fog...... =) | |
| Pocaloca | 2011-10-15 14:23 | |
![]() | Det finns en hel del yrkeskunskap för att få det fint och riktigt gjort | |
| Pocaloca | 2011-10-15 14:23 | |
![]() | hahaha...skrev ju fel! Det KRÄVS yrkeskunskap menade jag ju =) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-10-15 14:46 | |
![]() | Det "krävs" inte yrkeskunskap, det är dock inta att förakta.. ;) Men för den som läser på, ser till att ta reda på bra info, och detta från flera olika verksamma inom området samt även ser till att vara nogrann, inte bara lyssna till råden utan även följa dem samt laddar upp med tålamod(då det är en del "väntetid" mellan de olika momenten)så är det min övertygelse att man kan få ett precis lika toppenresultat som när en hantverkare gjort det. Skillnaden kan dock vara just tid, som nybörjare är man inte lika snabb. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-10-15 16:00 | |
![]() | En viktig förutsättning är ju dock att kan känner att man vill försöka och tror om sig själv att kunna klara av det. Känner man sig väldigt tveksam och osäker gör man nog bäst i att låta bli och istället anlita professionella hantverkare. | |
| pallabra | 2011-10-15 18:25 | |
![]() | Jag känner lite såhär, när vi renoverade ett av rummen så höll vi på att aldrig bli klara. Att vara utan ett riktigt kök så länge som vi höll på med rummet, nej det orkar vi helt enkelt inte. Sedan sa att han att vi får räkna med tre dagar, då menade han tills det var helt klart. Tack för att jag har lite att jämföra med, känner med helt vilse i pannkakan annars :P | |
| pallabra | 2011-10-15 18:25 | |
![]() | Åh vad nöjd jag är över rubriken, snyggt att missa t där :P | |
| pallabra | 2011-10-15 18:26 | |
![]() | Föresten vad tycker ni om mosaik? www.bygghemma.se/ino...m/ p-174084 | |
| pallabra | 2011-10-15 18:26 | |
![]() | Är bygghemma bra att beställa från? (om vi nu ska fixa allt själva) | |
| slånbär | 2011-10-15 19:18 | |
![]() | Glasmosaik känns mer badrum tycker jag. I kök passar det bättre med större kakel. Tänk bara på vilken typ du väljer. Min granne valde italiensk sandstenskakel eller vad det nu hette men det var liksom matt i ytan och det suger ju åt sig fettet när hon steker så hon är jättemissnöjd. Själv satte vi upp kakel som var liksom lackerad yta och det har varit jättebra. Vi gjorde hela köket från golv till tak helt själva, köpte stommar och luckor på Ikea. Tog ett par veckor men vi var ju bara utan fungerande kök under två veckor på sommaren och under värsta tiden åkte jag bort med ungarna. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-10-15 20:47 | |
![]() | Min man har själv kaklat både badrum och kök, och det är något han aldrig tidigare gjort. Det blev hur bra som helst. Tog foto efterhand i badrummet på fuktspärr mm, om olyckan skulle vara framme, så man har bevis om att det är rätt gjort. Jag är dock inte helt klar över om försäkringen gäller just för badrum om man gjort det själv? | |