Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| henrik_l | 2011-10-20 01:25 | |
![]() | Candidasvamp? Bluff eller på riktigt? Jag har nyss fått reda på att jag har sk "candidasvamp" i blodet och ärligt så vet jag inte vad jag ska tro. Visst, jag har en massa symtom som läkare inte har kunnat hitta fel på och jag känner mig trött, speciellt när det är åska i luften. En del personer säger att den finns, en del säger att de haft den och blivit bättre efter candidadieten medans läkare säger att man omöjligt kan ha den om man inte har HIV eller eller ätit väldigt mycket antibiotika. När jag läser på hemsidor så hittar jag väldigt mycket info. Och det går väldigt mycket isär vad man får äta och vad man bör undvika. Allt från att bara knapra grönsaker till att kött och jasminris är ok. Vet nån bättre? | |
| frvib | 2011-10-20 08:31 | |
![]() | Har du fått diagnosen av en läkare som har tagit en blododling? | |
| lansett | 2011-10-20 08:53 | |
![]() | Klart man kan ha Candida i blodet. Antar att du får behandling mot denna svamp. Och du kan äta vilken mat som helst! (tokiga hemsidor det verkar finnas) | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-10-20 09:00 | |
![]() | Jag undrar som frvib - har verkligen diagnosen ställts med blododling på ett lab på remiss från läkare? Om du nu har växt av svamp i blodet (verkar ganska osannolikt) så skulle det vara rent oansvarigt att tro att en diet skulle göra skillnad tycker jag. | |
| Guldplate | 2011-10-20 09:08 | |
![]() | Lansett: Nu kan jag ingenting om ämnet men jag undrar vad du har för belägg för ditt påstående. För nu uppgifterna som han hittar går väldigt mycket isär så sållar ju ditt påstående in där också. I alla fall så länge som du inte argumenterar för det. | |
| frvib | 2011-10-20 09:22 | |
![]() | Det går absolut att ha svamp i blodet, men det är någonting som man först ens kan tänka sig att överväga när en patient är inlagd på sjukhus med t.ex. blodförgiftning. | |
| Guldplate | 2011-10-20 09:27 | |
![]() | frvib: Hade jag varit Henrik_l så skulle jag vilja ha länkar som visar på att du har belägg för det du säger. Inte för att jag misstror dig men när okända människor säger något på nätet så vet man inte om det är en kunnig person eller någon som bara försöker driva med en. | |
| frvib | 2011-10-20 09:43 | |
![]() | Jag har inte sett någon som har motsagt att det är fysiskt möjligt att ha svamp i blodet. Om man, sällsynt nog, skulle ha det så får man i så fall veta det av en läkare och ingen annan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-10-20 12:54 | |
![]() | Ja, man kan få en candidainfektion i blodet, en sk candidemi. Vanligast är att den orsakas av en kontaminering vid större kirurgiska ingrepp, eller vid t ex dialys eller intravenös nutrition. Man kan också få candidemi som följd av candidos; som är en infektion av orsakad av candida i tarmen. Candidos är inte helt ovanligt som bieffekt vid kraftiga antiobiotikakurer; candida är en normal del av tarmfloran, men ibland slås de bakterier (som håller candidapopulationen i schack) ut som följd av en antibiotikakur och candida tillväxer onormalt. de kan binda in till tarmväggen och om infektionen inte behandlas i tid kan de orsaka hål på tarmväggen, så att infektionen sprids. Då kan de hamna i blodet, och orsaka candidemi. Candidos kan förvärras av (och hos vissa orsakas av) vissa typer av mat, t ex socker, eftersom svamparna livnär sig på detta. En fullt utvecklad candidos behöver dock behandlas på annat sätt än bara genom förändrad kost, men kosten är en viktig del för att inte förvärra infektionen. Candidemi kan ABSOLUT INTE botas genom att låta bli vissa livsmedel, eftersom det är en typ av blodförgiftning och måste behandlas med någon form av svampdödande medel. Jag är också lite nyfiken på hur du fått diagnosen, candidemi är ett akut sjukdomstillstånd och kräver behandling, det ger inte bara symptom i form av trötthet och liknande. | |
| numsan | 2011-10-20 13:24 | |
![]() | Du är fan bäst nulltj. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-10-20 13:25 | |
![]() | :P (FYI så har jag inte bara googlat, jag kom ihåg det mesta från ett tidigare liv...) | |
| Redemeer - Ej medlem längre | 2011-10-20 14:14 | |
![]() | Troligen kontaminerat (förorenat) blodprov. Har du en candidasepsis så är du riktigt sjuk, sjuk på riktigt allstå, inget pjosk som det här verkar handla om. Glöm alltihop, sluat spela betapet och gå ut i friska höstluften istället. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-20 15:30 | |
![]() | ät mindre socker och sluta med mjölk och kött | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-10-20 15:39 | |
![]() | >> ät mindre socker och sluta med mjölk och kött Som svar på hur man blir av med en sepsis? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-20 16:05 | |
![]() | som svar på hur du blir av med candida | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-20 16:05 | |
![]() | obviously | |
| helbe267 | 2011-10-20 16:08 | |
![]() | Jag jobbar på sjukhus. Har haft patient som hade candida i blodet efter att en PAC (porth á cath) sattes in. Patienten var inte "dösjuk" var hängig, hade febertoppar och var trött. För att få bort candidan så krävs lång behandling med antiviral medel typ Aciclovir intravenöst. Såklart var man även tvungen att plocka bort PAC eftersom det var den som ställde till det från börja........ | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-10-20 16:26 | |
![]() | promenad>> ja, och eftersom det var candidasepsis som diskuterades så var även min fråga relevant. helbe267>> Jag menade inte att man måste vara dösjuk (bara för att förtydliga) men att man vid candidemi inte bara är trött, utan att man som du skriver även får t ex feber. Funkar Aciclovir? Jag trodde det krävdes antimykotika av något slag, men det var ett tag sedan jag var insatt. | |
| helbe267 | 2011-10-20 16:36 | |
![]() | Vi körde med dubbel antibiotika iv och sen även per os. Visst använde vi även ett antimyotikum, kommer inte ihåg vad det hette, vara att det så ut som urin :) | |
| Cekt | 2011-10-20 16:38 | |
![]() | Nja, Aciklovir fick patienten antagligen för nåt annat. För Candida krävs antimykotika precis som nulltj säger. | |