Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 21 |
Mobilspel
Pågående | 20 289 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bittekrstd | 2011-10-25 19:09 | |
![]() | Receptfria mediciner??? Var hos läkaren idag där det konstaterades att jag har lunginflammation. Jag sa att jag tagit slemlösande några dagar och han påstod att det bara är skräp som tillverkarna bara vill tjäna pengar på. Hostmedicinen hade ingen effekt alls och han jämförde den med effekten hos de omtalade antirynkkrämerna mm. Ok,,,rynkkrämen är nog de flesta kritiska till men hostmedicin som sjuka människor köper för dyra pengar på APOTEKET...!!!! Är det fler som hört detta och borde man inte kunna lita mer på apoteket varor isåfall? | |
marissa | 2011-10-25 19:22 | |
![]() | Ojdå... inte hört nåt sånt.. Vet bara att min far ringde sin läkare för någon vecka sen för han har en extrem hosta han inte blir av med och läkaren rekommenderade honom att gå och handla receptfritt på apoteket :P hostan är nästan borta nu iallfall ! | |
frvib | 2011-10-25 19:24 | |
![]() | Det finns ingen övertygande evidens för hostmedicin och slemlösande läkemedel. Däremot kan man få en ganska stor placeboeffekt. | |
Lill-IT | 2011-10-25 19:31 | |
![]() | Låter som om din läkare haft en dålig dag. Det är inga starka mediciner som säljs receptfritt.. men viss lindrande, hostdämpande och/eller slemlösande effekt har de ändå.. tycker åtminstone jag. Det är dock inte såpass att det har någon större inverkan på lunginflammation. Till det krävs det tunga artilleriet. | |
-Delika-tess | 2011-10-25 19:36 | |
![]() | Håller med frvib där... Tror inte alls att de har inverkan på lunginflammation. | |
Defrob | 2011-10-25 19:39 | |
![]() | All medicin som är receptfri är inte ofarlig, mot lunginflammation skulle jag dock inte tro att det räcker med slemlösande medicin... | |
Ciczi | 2011-10-25 19:39 | |
![]() | Har också fått höra att jag skulle gå och köpa receptfritt på apoteket... När jag sedan fick komma till en läkare på en annan vårdcentral så visade sänkan på över 300 mot normala under 20. När jag då berättade vad förra vårdcentralen sagt så sa denna läkaren att ja, den hade nog en dålig dag... Nähä? | |
apbur | 2011-10-25 19:41 | |
![]() | Ända sen jag var barn har jag ifrågasatt hur någonting man tillför via munnen och sväljer ska ha någon effekt på slemmet i bronkerna. Jag kanske inte var så dum trots allt :) | |
Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-25 19:42 | |
![]() | Du ifrågasätter kanske också varför oralt tagen tablett (eller varför inte analt) lyckas få din värk i foten att avta? ;) | |
bittekrstd | 2011-10-25 19:44 | |
![]() | Han pratade inte enbart om min lunginflammation utan om reseptfri hostmedicin generellt. Tycker också att det hjälpt mig förut vid vanlig förkylning men har sa att det är bara som man tycker....ja,jag undrar jag men visst blir man fundersam. | |
Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-25 19:45 | |
![]() | Köpte receptfria tabletter för nåt tag sen. Jag har aldrig, ALDRIG, hostat så in i helvete som efter jag tog en sån. Så nån funktion har de allt. | |
-Delika-tess | 2011-10-25 19:47 | |
![]() | En läkare jämförde en dos receptfritt "slemlösande" medel med ett glas saft eller vatten. Både är något slemlösande, men inget var bättre än det andra. | |
frvib | 2011-10-25 19:48 | |
![]() | "There is no good evidence for or against the effectiveness of OTC [over-the-counter] medicines in acute cough. The results of this review have to be interpreted with caution due to differences in study characteristics and quality. Studies often showed conflicting results with uncertainty regarding clinical relevance. Higher quality evidence is needed to determine the effectiveness of self-care treatments for acute cough." www2.cochrane.org/re...01 831.html | |
-Delika-tess | 2011-10-25 19:48 | |
![]() | Man kan nog inte jämföra alla receptfria medel med varandra. Det finns de som funkar (tex Alvedon, enkelt exempel) och de som inte har någon bevisad effekt. Jag har testat hostdämpande piller, men testade bara ett och det är för lite för att kunna uttala sig om hur det fungerar. | |
blue_moon | 2011-10-25 19:53 | |
![]() | När jag läste farmakologi i min sjuksköterskeutbildning så upplyste vårdläraren om att en kopp te med honung var bättre än de flesta hostmediciner. Te har en bronkvidgande effekt och den varma drycken är slemlösande. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2011-10-25 19:59 | |
![]() | Apropå honung, det här var riktigt intressant: www.wermdobiodlare.s...ho nung.pdf | |
Syntax-Fe | 2011-10-25 20:01 | |
![]() | Effekten av receptfria medikamenter vid lunginflammation torde vara ytterst begränsad. Hoppas du fick riktiga grejer! Man får ju skilja på slemlösande och hostdämpande medel. Att apoteken gör stora pengar på alla receptfria förkylningspiller är nog inget nytt...heja koppen te som blue_moon förespråkar! | |
apbur | 2011-10-25 20:05 | |
![]() | Mufflon Får, nej, så dum var jag inte :) Jag vägrade bara hostmedicin. En sak är säker, får man cocillana utskrivet blir man i alla fall nåt hekto lyckligare. | |
blue_moon | 2011-10-25 20:14 | |
![]() | Många av mina patienter som besvärats av segt slem har blivit hjälpta av Acetylcystein (receptbelagt), fast jag har hört många läkare säga att det är helt verkningslöst. Placeboeffekt kanske? :) Cocillana-Etyfin (receptbelagt, narkotikaklassat) är enligt min erfarenhet det enda som hjälper mot riktigt svår hosta. | |
-Delika-tess | 2011-10-25 20:17 | |
![]() | Det finns de som inte "tål" Cocillana och då brukar Mollipect fungera bra. Acetylcystein tänkte jag också på, har dock inte testat själv. | |