Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anderberg82011-10-28 14:49
Antal inlägg: 3237

Högskoleprovet
Imorgon smäller det! "Det nya" högskoleprovet går av stapeln. Någon här som ska skriva provet?

_kicki_2011-10-28 15:02
Antal inlägg: 149

Jag ska inte skriva, men jag ska ställa en dum fråga.. Vad är det som är nytt?

Träsmak2011-10-28 15:04
Antal inlägg: 882

Nya? Va e nytt?

Bim19642011-10-28 15:11
Antal inlägg: 1854

Nä det räcker att veta att jag är en geni ;)

anderberg82011-10-28 15:13

Är det jag som är ute och cyklar? :)

Det är väl så att provet har gjorts om lite. Nu innehåller det bl.a. mer MATTE. Dessutom har antalet frågor utökats till 160 tror jag :)

slånbär2011-10-28 15:33
Antal inlägg: 5539

anderberg-jo du har nog rätt i att det har gjorts om. orddelen har bla minskat om jag minns rätt-inget för mig med andra ord. Jag gjorde nyligen orddelen från 2009 och 2010 med full pott medan mattedelen mest blev en massa gissningar. Så det är tur att jag inte har nån anledning att göra provet:-D

_kicki_2011-10-28 15:40
Antal inlägg: 149

Usch för matte :/

anderberg82011-10-28 15:41

Haha... Ok. Starkt att pricka in full pott på ord-delen, riktigt bra. Jag kommer ha en del fel där kan jag lova. Vissa ord är ju "omöjliga". Jag får hoppas att mina gissnings-färdigheter är på topp imorgon.

Fridizz2011-10-28 16:31
Antal inlägg: 1

Jag ska skriva imorgon:) Är grymt glad att de gjort om provet, orddelen är supersvår

anderberg82011-10-28 16:43

Tack! Precis så känner jag med :)

Det är inte det att jag är superdålig på ord eller ett matte-geni, jag anser mig rätt så allround. Men det är helt klart matten jag fruktar minst!

Hinken76 - Ej medlem längre2011-10-28 17:36
Antal inlägg: 1194

Lycka till i morgon alla som ska skriva!!!

MeeleX - Ej medlem längre2011-10-28 17:49
Antal inlägg: 355

Helt rätt om att de gjort om provet iaf. Hade själv fler fel på orddelen än de andra tillsammans när jag skrev det. Förstår inte hurtillvida man kan bedömmas som mer lämpad för högskolan bara för att man kan en massa gamla ord som ändå ingen använder längre. Riktigt löjligt. Så thumbs up till det initiativet :)

markusfe2011-10-28 18:11
Antal inlägg: 90

Vill minnas att ordförståelse är ett bra mått på språklig begåvning som man kan tycka borde predicera studieframgång inom relativt många vetenskapliga discipliner (detta är ju såklart ytterst en empirisk fråga).

Annars har jag för mig att gymnasiebetyg i de flesta fall är bättre urvalsinstrument inför högskolan då dessa sannolikt fångar in både begåvning och samvetsgrannhet.

MeeleX - Ej medlem längre2011-10-28 18:15
Antal inlägg: 355

Finns många bättre sätt att mäta språklig begåvning på än att sätta upp ett ordförståelseprov där 70% av dem är utdöda eller utdöende ord.

saZmer2011-10-28 18:33
Antal inlägg: 42

Gymnasiebetyg fångar på ett bra sätt in hur engagerad man var när man var 16-17 år (hur snabbt man mognat då mao) blandat med hur bra relationer man hade till lärarna samt hur vettiga lärare man hade.. Inget bra mått på hur väl man kan tänkas klara vidare studier 10 år senare imo..

Ordförståelse är säkert ett bra mått på språklig begåvning - förutsatt att det är ord som man kommer i kontakt med och har en möjlighet att lära sig. Ordförråd och ordförståelse är ju inte exakt samma sak, att förstå ett ords fulla innebörd jämfört med att känna till en herrans massa ords ungefärliga betydelse.

Jag tycker det är bra att det kapas lite eftersom det förut var 62 poäng av 122 (om jag inte minns fel?) svenska och ordförståelse. Kunde man testa viljestyrka och studiemotivation i provet så vore ju det kalas, dessa faktorer som spelar mycket större roll än ens ordförråd - igen imho :)

fredray2011-10-28 18:38
Antal inlägg: 73

kan man inte bara söka in på sin betapet rating?

rajden2011-10-28 18:48
Antal inlägg: 542

Jo-man lär ska kunna det men då bör man också medtaga en valfri dans samt vara beredd att sjunga en stump för juryn. Tycker dom det är ok kan du börja direkt annars får du tillbringa en tid på en ensligt belägen Ö dit endast filmkameror hittar och där i den relativa ensamhet smida planer inför den andra chansen...

mejlinsmamma2011-10-28 18:51
Antal inlägg: 8

Skulle ha gjort det imorgon, men tyvärr har jag åkt på en lunginflammation så är inte på topp. Men lycka till ni som ska göra det, och ni som inte gjort det innan- det är tufft så se till att vila när möjlighet ges.

skrangeljock2011-10-28 19:04
Antal inlägg: 29

"Vill minnas att ordförståelse är ett bra mått på språklig begåvning som man kan tycka borde predicera studieframgång inom relativt många vetenskapliga discipliner (detta är ju såklart ytterst en empirisk fråga)."

"Predicera" var ett roligt ord i sammanhanget. :) Jag hoppas det var medningen att det skulle va lite skojigt.

gnill2011-10-28 19:25
Antal inlägg: 1942

"Helt rätt om att de gjort om provet iaf. Hade själv fler fel på orddelen än de andra tillsammans när jag skrev det. Förstår inte hurtillvida man kan bedömmas som mer lämpad för högskolan bara för att man kan en massa gamla ord som ändå ingen använder längre. Riktigt löjligt."

Well, i så fall så kunde väl jag argumentera precis tvärtemot, varför skulle man vara mer lämpad för högskolan för att man är bra på matte men usel på att stava? Det beror väl på vad man ska studera. Som jag minns det när jag gjorde provet (4 ggr för kanske ca 25 år sen) så var inte språkdelen större än mattedelen, och det verkar väl rimligt? Att kunna stava (apropå citerat inlägg) och förstå ord är väl en grundläggande och bra färdighet att ha inom de flesta studier? Mattekundskaper är ju toppen inom de studier där man behöver statistik/matematik, men inte särskilt nödvändiga om du t ex läser språk och humaniora. Språkkunskaper behöver du dock i de flesta studier för att kunna tillägna dig kurslitteratur och visa vad du kan.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?