Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2011-11-02 13:48
Antal inlägg: 335

Jag är nog hönsigast av alla...
Din trettonåriga dotter ska tillbringa en lördagskväll, tillsammans med 8 andra tjejer, hos en kompis vars föräldrar du inte känner.

Skulle du då...

Bara släppa av dottern och köra?
Gå med in och säga hej när du lämnade dottern?
Kolla med någon av de andra föräldrarna, som du känner, hur föräldrarna är?
Ringa innan för att kolla med föräldrarna att allt är ok?

Sådant här är så svårt!
Hjälp....

yogamama - Ej medlem längre2011-11-02 13:54
Antal inlägg: 4752

Jag skulle gå med in och säga hej och kolla att det verkligen finns föräldrar hemma på kvällen.
Det är svårt att släppa sina barn när dom blir tonåringar, men det gäller att inte hålla för hårt heller, svår balansgång det där.

Lycka till och försök att minnas hur det var när du själv var 13, ville du ha mamma hängandes efter dig hela tiden? :)

slånbär2011-11-02 13:55
Antal inlägg: 5539

Ja det beror ju på hur väl man känner sin dotter och hennes vänner och hur mycket man liter på dom. Man kan aldrig komma ifrån att man är orolig och det spelar ingen roll vilken ålder ungarna har-det blir nästan värre ju äldre dom är för då kan man ju inte längre förbjuda dom att gå ut och festa. Min nittonåring är verkligen inte festprisse men går ut med polare då och då och jag är alltid lika orolig för även om jag vet att han sköter sig så är det så himla mycket andra idioter ute på stan och vad som helst kan hända. Det är en hårt tillvaro ute på stan. Det kan räcka med att stå i hamburgerkön i all enkelhet för att bli ihjälslagen helt oprovocerat. Läskigt.

Shylster2011-11-02 13:55
Antal inlägg: 943

Generellt så ere väl bara att släppa av och köra. Men om vissa av dessa 8kompisar verkar vara lite skumma eller liknande så kanske man vill kolla upp lite innan.

KenKarlsson2011-11-02 13:58
Antal inlägg: 93

"Tjugo procent av alla barn lever i hushåll där någon vuxen dricker så mycket att det riskerar förälderns hälsa." - fhi.se

Säger väl allt? Du borde ta direktkontakt med föräldrarna.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-02 13:59
Antal inlägg: 5801

Du kan ju prata med någon av den andra kompisarnas föräldrar om de känner de andra först. Sen skulle jag nog gå med till dörren, presentera mig, småprata lite för att se om de har koll vad som ska hända under kvällen.

Jag tycker att det är bra att visa att man bryr sig. Skulle det hända något som inte känns ok för din dotter så kan hon alltid skylla på "Jag kan inte göra det här, mamma blir vansinnig." Bättre att vara en "jobbig mamma" i kompisarnas ögon, än att dottern inte vågar säga ifrån. Jag kan gärna vara den som är jobbig om min dotter vågar skylla på det för att inte gå med på allt.

Lycka till!

Cassano2011-11-02 13:59

@yogamamma - tack. Min pappa hade alltid full koll på mig i den åldern och det var jag trygg med. Min pappa var ungdomsledare så han var typ "allas" pappa. Det var inga problem.

@slånbär - tack, känner mig genast mycket lugnare ;)

@shylster - vet ju inte hur de verkar. Känner inte alla.

Cassano2011-11-02 14:01

Jag är inne på din linje Kafountine - bättre lite pinsam än att inte bry sig.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-02 14:04

Och då kan jag trösta dig, Cassano, för JAG är den mest pinsamma mamman på jorden. :P

magnusito2011-11-02 14:04
Antal inlägg: 4985

Helt klart!

magnusito2011-11-02 14:04
Antal inlägg: 4985

Oj menade inte till dig kafountine, menade att man ska kolla!

yogamama - Ej medlem längre2011-11-02 14:13
Antal inlägg: 4752

Kafountine säger mycket vettigt i sitt första inlägg.
Jag har också varit den där jobbiga föräldern som har full koll, och dom har fått "använda" mig som ursäkt om det har behövts, typ jag får inte för mamma..
Men det är alltid bra att känna andra föräldrar och veta att ens barn är tryggt under kvällen/natten.
Det blir verkligen inte lättare med åren heller, men vid något tillfälle måste man som sagt släppa taget och låta dom göra sina egna misstag.

Cassano2011-11-02 14:20

Kan ju tillägga att när dottern hade ett gäng kompisar här var det INGEN av de som vi inte redan kände som kontaktade oss på något sätt.

Lillstölla2011-11-02 14:29
Antal inlägg: 23831

Strunta i om du är pinsam mamma, hellre vara det och veta säkert att ditt barn kommer ha det okej!

le-lou2011-11-02 15:16
Antal inlägg: 17500

släppa av och önska de en trevlig kväll samt fråga när man ska plocka upp dem.

le-lou2011-11-02 15:18
Antal inlägg: 17500

jag tycker det är bra att lita på sina barn och på andra människor också.
Går ni med era tonåringar på födelsekalas med om ni inte råkar känna barnets föräldrar? Hur pinsamma är ni egentligen?

blånagel - Ej medlem längre2011-11-02 15:46
Antal inlägg: 4

Du säger att du inte känner den här tjejens FÖRÄLDRAR...Men känner du barnet i fråga?

För om det är en "knasig familj" så tror jag nog inte att det barnet vill ha någon fest eller liknande hemma hos sig. Så jag tror att man i de allra flesta fall kan utgå från att det är en normal familj i sådana lägen. Men har du fått andra indikationer så är det ju en annan sak.

Är alla från en väldigt liten ort så skulle du nog troligen ha hört om de är avvikande på något sätt.
Å andra sidan, vad innebär "tillbringa lördagskvällen" där? Är det att umgås, festa, sova över etc?
För om det är långt ut över kvällen/natten kanske du kan komma runt det "pinsamma" genom att fråga om det är något du kan bidra med? Om det ska ätas och så där alltså.

Familjer där man inte vill släppa sina barn ens för en kväll har jag förståelse för. Bara av att läsa i forumet finns det ju till och med betapetare som jag inte skulle vilja att mina barn åt mat hos....

teamgrens2011-11-02 15:55
Antal inlägg: 763

Kolla med någon av de föräldrar du känner. Hör om de känner till familjen. Och verkar inget konstigt så räcker det att släppa av och köra ju.
Lite pinsamt om mamma följer med in. =)

Andreas II2011-11-02 16:10
Antal inlägg: 9

Du får ställa dig frågan: är mitt säkerhetsbeteende viktigare än att jag traumatiserar mitt barn?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-02 16:30

Inget barn blir traumatiserad av att ens mamma följer med till dörren. En vanlig föräldrar skulle väl uppskatta att en okänd föräldrar kikar in och frågar om det är förankrad hos föräldrarna att åtta barn ska sova över.

Gör det inte svårare än vad det är.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?