Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 09:03 | |
![]() | Invald som Sverigedemokrat I vissa kommuner är ju Sverigedemokraterna väldigt få till antalet och det har räckt med några personröster för att ta plats i kommunfullmäktige. Ibland har namn på människor som INTE sympatiserar med partiet räckt för att den personen ska få den platsen. Hur skulle du göra om DU blev den invalda? Skulle du tacka ja till platsen? Här har vi ett annat extremt fall.... www.dt.se/nyheter/ma...-s d-mandat | |
| Tommy 1979 | 2011-11-18 09:10 | |
![]() | Absolut inte. Jag skulle bli oerhört förolämpad om någon associerade mig med vad de står för. Jag vill inte ha något med dem att göra. | |
| Plättlaggen | 2011-11-18 09:11 | |
![]() | Nej jag kulle inte tacka ja | |
| kubanilsson - Ej medlem längre | 2011-11-18 09:14 | |
![]() | Definitivt - det vore en stor ära att representera det enda ärliga partiet. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 09:22 | |
![]() | Jag skulle vara väldigt kluven TACKA NEJ -- jag delar inte det partiets åsikter -- det skulle vara oförenligt med andra engagemang jag har -- man skulle ju förknippas med det partiet och det lockar absolut inte -- jag skulle nog vara rädd för hoten både från sympatisörer till partiet (inte minst för ett argument som kommer på "tacka ja") och från allmänheten. TACKA JA -- man skulle onekligen få en inblick i kommunpolitiken -- en arena att uttrycka sina åsikter på (som alltså inte stämmer med partiets) -- det finns ju en del nämnder som lockar och inte minst att bli nämndeman. Skulle jag ta platsen skulle jag ju omedelbart bli "politisk vilde" och rösta efter eget hjärta och hjärna. Inte efter SD:s åsikt. Det sistnämnda gör det dock klurigt. Jag anser att de som skrivit ditt mitt namn (ja, ni fattar ju säkert att detta är hypotetisk frågeställning) får skylla sig själva när de lagt sin röst på någon som står långt från SD, men de andra som har röstat på SD förtjänar trots allt att få en representant som stödjer partiet. | |
| SoKr | 2011-11-18 09:43 | |
![]() | Skulle stämma dem på allt vad som gick för att de nämner mitt namn i deras parti....... | |
| Danne0718 | 2011-11-18 09:45 | |
![]() | Undra om han hade hållt så hårt på att han är centerpartist om han hade blivit invald som tex moderat-- Alla de stora partierna tjatar om demokrati. Nu när svenska folket demokkratiskt röstar in SD så är inte det bra. Dom kanske kan fundera på varför folket har röstat in SD ist för att försöka frysa ut dom. | |
| -Delika-tess | 2011-11-18 09:53 | |
![]() | Det handlar nog inte om om att frysa ut, Danne. Det handlar snarare om att de valt in en person som INTE är med i deras parti och INTE sympatiserar med åsikterna... Sen är det väl upp till de som valt att se till att välja "rätt" om de nu ska ha med någon i dessa nämnder (eller var de nu hamnar). | |
| Danne0718 | 2011-11-18 09:57 | |
![]() | Jo jag tappade ämnet lite där.. Men undra om han i artickeln hade hållt så hårt på att han är centerpartist om han hade blivit invald som tex moderat.. | |
| Tommy 1979 | 2011-11-18 10:17 | |
![]() | Tror inte det har något med saken att göra, Danne0718. Blir man invald för att representera ett parti vars ideologi man inte sympatiserar med lär man protestera oavsett vilket det partiet är. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-18 10:17 | |
![]() | Hm... "Alla de stora partierna tjatar om demokrati. Nu när svenska folket demokkratiskt röstar in SD så är inte det bra." Jag har alltid tyckt att argument som den här ovan håller väldigt dåligt. För jag tänker mig, att just demokratin gör att i princip vilket stolleparti som helst kan komma in i riksdagen - bara tillräckligt många röstar på dem så. Och som bekant, så ibland kan ju folk fås med på vilka dumheter som helst. Exempelvis kunde ju Kalle Anka-partiet ha på sin agenda att alla rödhåriga helt skall förnekas skolgång, vänsterhänta skulle endast få vistas ute ojämna dagar, osv. Vore inte sånt ganska bisarrt? Och ändå är det fullt möjligt. Jag tycker att SD är ungefär lika bisarr som vilket Kalle Anka-parti som helst. - Och bäst är väl att jag tillägger att jag givetvis är för demokrati, men inget system är vattentätt. - Och stollar finns och kommer alltid att finnas. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-18 10:23 | |
![]() | I övrigt skulle jag nog försöka att göra som någon redan här ovan: "Skulle stämma dem på allt vad som gick för att de nämner mitt namn i deras parti......." | |
| GLoVE | 2011-11-18 10:30 | |
![]() | Jag skulle aldrig tacka ja, som tidigare personer sagt så vill absolut inte jag heller vara associerad med SD någonstans och jag skulle bli mycket upprörd över att jag redan var det i och med att ha blivit erbjuden platsen | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 10:38 | |
![]() | Danne, jag säger inget om att SD röstats in. Precis som du anser jag att det viktigt att respektera vad folk har röstat på för parti. MEN däremot så tycker jag det är fullt naturligt att centerpartisten INTE vill stå som sverigedemokrat när han inte är det. Jag är övertygad om att han hade protesterat även om han blivit invald som moderat. Men att det känns ännu värre att bli det som SD för honom. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:21 | |
![]() | Ni har nog inte mycket att hämta i en stämning mot SD. Det är ju enskilda personer som har personröstat genom att skriva på SD:s tomma valsedlar. Kanske just för att "sätta dit" personen, vad vet man. Uppenbarligen är det ju inte speciellt smart att rösta in en meningsmotståndare på sitt eget partis plats. | |
| azen - Ej medlem längre | 2011-11-18 14:56 | |
![]() | Jag förstår mig inte på allt folk som försöker att bedriva denna absurda häxjakt på alla SD-sympatisörer. De är ett parti som alla andra som valts in i riksdagen i ett demoktatiskt va, precis som alla andra partier. Jag skulle tacka ja då jag tycker att de för en ansvarsfull politik jämfört med de övriga partierna. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-11-18 20:23 | |
![]() | Jag skulle inte tacka ja, det offentliga rummet är inte var jag vill vara. Jag vill bara var en vanlig människa, dock är SD numera enda partiet som försöker representera en vanlig människas åsikt, och har sunt förnuft som ledord. Så man får hoppas att någon annan med åtminstone nästan lika vettiga åsikter som mig tar jobbet;) | |
| Minta | 2011-11-18 20:45 | |
![]() | Jag tycker inte det verkar vara så stor skillnad på regeringen och SD. De vill alla ha en mycket begränsad invandring och utvisa alla som inte har flyktingstatus och det är håda krav för vem som får det. Genom att "frysa" ut SD verkar de själva stå för en humanare politik. Det kanske är SD:s viktigaste uppgift. | |
| funny farm - Ej medlem längre | 2011-11-18 23:18 | |
![]() | "Dock är SD enda partiet som försöker representera en vanlig människas åsikt. "Absolut en vanlig främlingsfientlig människas åsikt. I det här läget säger jag bara att Skåne borde tillhöra Danmark igen, då jag vet att ni är från Skåne utan att själv veta det riktigt säkert. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-11-18 23:33 | |
![]() | hehe - ja, det stora problemet med demokrati är ju att folk kan rösta hur de vill, och att folk kan föra frågor de tycker är viktiga och bli valda på det. stolleprov! | |