Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-11-27 14:33 | |
![]() | julafton och sprit Ska du dricka någon alkohol på julafton! (Ttiittii la nyss in en tråd om detta, som jag skulle svara på men den försvann. Blev den borttagen? Varför isåfall? detta är en ganska intresserant och viktig fråga att ta upp. mitt svar var: Absolut inte, det hör inte till. Vi hade aldrig sprit när barnen var små heller, och de vill inte ha något nu, är inte vana vid det. Tycker synd om de barn där föräld-rarna måste ha sprit julafton, och intalar sig att det hör till. Det skulle sett nåt ut om jag, halvpackad, skulle försökt klå de andra i Alfapeth!!! Men ok, kan man hålla sig till ETT glas vin eller EN snaps (sällan jag) då kan det möjligen vara ok? | |
| skrabban | 2011-11-27 14:34 | |
![]() | Ullis det finns redan en tråd om detta. Det diskuterades förra julen också. | |
| blue_moon | 2011-11-27 14:35 | |
![]() | Ett par snapsar till sillen hör till tycker jag. Sen räcker det. | |
| blue_moon | 2011-11-27 14:39 | |
![]() | Hittade en tråd med drastiskt formulerad fråga: www.betapet.se/forum...am p;page=0 | |
| blue_moon | 2011-11-27 14:45 | |
![]() | En omfattande diskussion kring Barn och fest: www.betapet.se/forum...am p;page=0 | |
| Järnröret | 2011-11-27 15:10 | |
![]() | Blir nog mest bakfull som förra julen. | |
| Bitte - Administratör | 2011-11-27 15:48 | |
![]() | www.betapet.se/forum...=- 0#810117 En min tråd i ämnet Bitte | |
| Bestämd Tupp - Ej medlem längre | 2011-11-27 16:02 | |
![]() | Varför ska barnen alltid förstöra julen? Såna här trådar borde inte behöva finnas. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-11-27 16:08 | |
![]() | ja, för jag har inte privilegiet att fira med mina barn detta år. annars absolut inte. | |
| Pocaloca | 2011-11-27 16:11 | |
![]() | ...mm...varje jul, samma diskussion....dock intressant. Jag tror på en normal och förnuftig alkoholpolitik på julafton =) | |
| smörbit | 2011-11-27 16:16 | |
![]() | spriten är en ond dryck som ställer till det för många | |
| blue_moon | 2011-11-27 16:23 | |
![]() | Ja, varför kan man inte njuta måttfullt? | |
| Pocaloca | 2011-11-27 16:25 | |
![]() | jag tror mer det är mänskliga ( om än en del sjuka ) handlingar som blir ont. Det är jättegott med glögg, sillnubben och julölen tycker jag =) Har däremot aldrig varit riktigt berusad på julafton | |
| ajax2 | 2011-11-27 16:30 | |
![]() | Varför skulle julen vara en annorlunda dag för barnen??? Dricks det i en familj så görs det nog vilken helg som helst.......Det är synd om dom alla andra dagar om året också- | |
| Mouche - Administratör | 2011-11-27 16:35 | |
![]() | Jag tycker ämnet är så viktigt att vi låter även denna år 2011:as version finnas kvar. Ttiittii: Jag ber om ursäkt för att jag tog bort din tråd och till råga på allt glömde att tala om varför. Försök att hålla diskussionen på en hyfsad nivå trots det brännande temat. Mouche | |
| slånbär | 2011-11-27 17:18 | |
![]() | Jag växte upp i en familj med missbruk men eftersom det handlade om periodare så lyckades dom hålla julen relativt spritfri. Vi firade jul hemma hos min farmor och farfar och min faster som var singel var också med. Det förekom ingen öl,snaps eller glögg av hänsyn till pappas problem men framåt kvällen brukade farfar och min faster alltid smyga ner i gillestugan och dricka lite Wiskey.Dom trodde säkert att ingen märkte någon men alla visste ju om det förstås. Men julen hölls vit-faktiskt egentligen den enda gången på året då man kunde känna sig någorlunda säker på att det skulle hålla sig lugnt. Själv är jag ju en väldigt måttlig användande av alkohol men vid högtider som vi firar tillsammans med en annan familj som heller inte har någon släkt i närheten så brukar vi dricka öl eller vin till maten och snaps när det hör till. Aldrig några mängder och aldrig så att någon nånsin har blivit full och en vuxen har alltid varit helnykter för att kunna köra om något skulle hända. Så trots mina egna negativa erfarenheter så har jag inga problem med att det förekommer en viss mängd alkohol vid Julen. Men jag vet ju också att för många många barn så är detta den värsta tiden på hela året och som Ajax skrev så är det för dom barnen ingen skillnad på jul och andra dagar möjligen då att det kan vara något värre än vanligt. För dessa familjer så behöva inga särskilda insatser just till jul utan dom barnen behöver hjälp vilken dag som helst på året. Självklart ska inga barn behöva ha det så men för dom allra flesta så är det inga problem att ha en viss mängd alkohol oavsett om det är Jul eller en vanlig Lördagsmiddag i Februari. Det är sammanhanget och framförallt mängden som är av betydelse. För en person med alkoholproblem så är det för mycket oavsett och alltid fel sammanhang-för en person utan problem går det finfint att hålla det på en lagom nivå. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-27 19:16 | |
![]() | det spelar ingen roll att min tråd togs bort för nu fins en ny,min tråd var desutom lite rakt på denna är bättre | |
| Megaherz | 2011-11-27 19:25 | |
![]() | Jag gillar sprit. Jag gillar jul. Har dock aldrig upplevt dem ihop :) | |
| Lillstölla | 2011-11-27 19:28 | |
![]() | Ser inga som helst problem med att man dricker på jul så länge man kan hantera det på ett bra sätt och en lagom nivå, mina föräldrar har alltid tagit nubbe till maten, så även jag och min bror när vi blev gamla nog. Har aldrig haft några bråk, inga som helst problem till följd av alkohol på jul. Har man folk som inte kan hantera det så är det ju inget snack om saken, då blir det en vit jul, ingen alkohol hade serverats. Men det alternativet hade jag valt att införa oavsett om det var barn närvarande eller inte. Man måste ju döma från fall till fall. Ska de som tar några öl eller ett par glas vin varje lördag resten av året inte få dricka något bara för att det är jul? Det blir ju lite orimliga diskussioner i många fall tycker jag från de som insisterar på en helt alkoholfri jul. Tycker dessutom att diskussionen i sig är blir lite fånig. Varför är det sånt rabalder om alkohol på julen, resten av året då, är det inte minst lika viktigt för barn som blir lidande för de har vuxna i sin närhet som inte klarar av att hantera alkohol. I det fallet anser jag att varje dag är jul och debatten borde inte bara blossa upp såhär års! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-27 19:33 | |
![]() | stölla de som tar ett par glas vin eller öl varje lördag,som då är påverkade 52 dagar på ett år,har inte dom problem? | |