Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:25 | |
![]() | Hur ser din veckomatsedel ut? Efter en massa dividerande om oxfile´som vardagsmat eller icke funderade jag på om vi inte kan skriva in vad vi ätit för en vecka här, lite som tips. (Jag vet, det finns en liknande tråd om mat, men detta blir lite annorlunda). Vår är kanske lite trist dock, ingen av oss är speciellt intresserade av matlagning och fort ska det gå. Vi hade iallafall förra veckan: Måndag: Rester av söndagsstek, stekt potatis och sås, sallad. Mjölk/vatten alla dagar. Tisdag: Pasta med skinksås, riven ost, tomat. Onsdag: Korv och potatismos med grädde(!) Tomat och löksallad med persilja. Torsdag: Fläskpannkaka med lingonsylt. Fredag: Lövbiff med potatis, broccoli, morot och rödbetor i ugn, bernaisesås och sallad med fetaosttärningar. Lördag: Hämtpizza. Julmust/lättöl. Söndag: Lasagne med spenat och parmesanost, sallad. Hm, kanske inte världens matsedel nyttigaste ser jag:) | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:29 | |
![]() | Världens nyttigaste matsedel skulle det förstås stå. Men vad ska man hitta på då som går fort, inte är för dyrt, och med en man som helst vill ha kött, sås, potatis var dag. Fisk tvingar jag i honom sådär var 14:de dag. Inte för att han ogillar det direkt, men tänker på utfiskningen. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:31 | |
![]() | just nu äter jag en liter turkisk yoghurt med honung och nötter per dag. 400 gram fisk eller kött. en liter sallad och någon dl ost. mån-sön. | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 18:32 | |
![]() | ät vegetariskt lite oftare tycker jag | |
| miffo_82 | 2011-12-01 18:38 | |
![]() | Var är fisken? | |
| miffo_82 | 2011-12-01 18:42 | |
![]() | Jag hade satt in två dagar med fisk och skaldjur, tex en dag lax och en dag fiskgratäng på torsk eller skaldjurspasta. Sen hade jag satt in en köttfri måndag och en köttfri torsdag. Varför äta så mycket kött och halvfabrikat när man kan ju laga mycket bra mat på kort tid med hjälp av matkassar direkt till dörren (om man inte har tid att handla) , plus tusentals bra recept på nätet. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:43 | |
![]() | Det såg du kanske inte miffo, men jag skrev till: Fisk tvingar jag i honom sådär var 14:de dag. Inte för att han ogillar det direkt, men tänker på utfiskningen. | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 18:44 | |
![]() | Ät mer blomkål det är riktig ufo-mat och limabönor alt rödbetor | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:44 | |
![]() | "ät vegetariskt lite oftare tycker jag" skrev marmeladov22. Håller med! Pröva så ska du se hur bra du mår. Men jag äter fisk, också - det skulle jag aldrig kunna vara utan. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:45 | |
![]() | Jag gillar vegetariskt, men inte min man. Men mår bra ändå. | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 18:47 | |
![]() | men laga vegolasagne med spenat/fetaost/broccoli det gillar alla män | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 18:55 | |
![]() | Tack för tipsen! Men plocka bort kött och in med mer fisk blir nog svårt, inte lätt att lära gamla hundar....osv. Vi bör ju faktiskt vara försiktiga med fisk, så vi inte fiskar ut våra vatten helt. Med tanke på miljön bör man kanske inte heller köpa odlad fisk som fraktas över halva jordklotet? Samtidigt funderar jag på hur det ska gå för våra köttbönder om alla ska bli mer eller mindre vegetarianer. Skulle förvisso vilja testa, men tycker att det verkar invecklat och hur få i sig protein tillräckligt och sånt? | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 18:58 | |
![]() | Hade du lagat tex quornfärspaj och inte sagt nåt hade han trott det var vanlig köttfär. Gör testet vetja. Eller quornfilégryta som kycklingfiledito | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 18:59 | |
![]() | skit i köttbönderna de kan gå i pension och börja odla närproducerade grönsaker istället. Du vill väl allas bästa. | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 19:00 | |
![]() | Äter du fortf mjölkprodukter och ägg (eko) så har du inte ens en anings bristrisk öht | |
| marmeladov22 | 2011-12-01 19:01 | |
![]() | tänk om köttbönderna stänger ner och vi kan få mindre ekoproducenter istället som kan ha typ 20 höns och några åkrar med blomkål. Bättre för alla. | |
| segaråttor - Ej medlem längre | 2011-12-01 19:07 | |
![]() | Mån, rester efter söndagen Tis, alltid något med fisk Ons, pastarätt To, soppdagen med pannkaka till kvällsfika Fre, ox eller fläskkött med goda tillbehör Lö, beror på hur många som äter hemma :) Sön, alltid stek eller gryta | |
| darkbiffzor | 2011-12-01 19:10 | |
![]() | Idag gjorde jag en fruktansvärt god köttfärssoppa som både är "lchf" och kalorisnål (230/måltid). Så om någon är intresserad av recept är det bara till att maila. Har flera goda nyttiga recept på lager :) | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 19:17 | |
![]() | En annan vecka kan se ut så här: Måndag: Felix bruna bönor (snabbt och gott) + bacon. Tisdag: Torsk i ugnen med tomater, lök + potatismos (inte grädde). Onsdag: Kotletter, sås, potatis, sallad, lingon. Torsdag: Ärtsoppa, pannkakor med sylt. Fredag: Hjortstek med potatisklyftor, sås, grönsaker. Glass. Lördag: Varma mackor Söndag: Köttgryta. Äpplekaka med vaniljsås Inte mycket bättre kanske? Men det ska gå fort att laga eller passa sig själv i ugnen. Det där med att få matkass hem blir nog dyrt när man bor på vischan, har å andra sidan gott om tid att handla. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 19:18 | |
![]() | Jo, vi har kyckling ibland också. | |