Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 432 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| meimse | 2011-12-21 16:51 | |
![]() | Är tendensen till fördomar medfödd? Vad är det som skapar fördomar? Kan det bero på: 1. Hjärnan har en begränsad förmåga att ta emot och smälta nya intryck? 2. Hjärnan generaliserar dvs nya intryck läggs i redan kända kategorier? 3. Instinkter, en människa som känner sin existens hotad flyr eller går till attack? 4. Tröghetslagen dvs ett inbyggt/medfött motstånd mot förändring? 4. Språkförbistringar? | |
| Gautama | 2011-12-21 16:52 | |
![]() | Rädslor tror jag. | |
| slånbär | 2011-12-21 16:54 | |
![]() | Rädsla och revirtänkande. | |
| rajden | 2011-12-21 16:56 | |
![]() | Nej den är inte medfödd-fördomar förvärvar man och ( i bästa fall)förkastar man under resans gång. | |
| Stevare | 2011-12-21 17:03 | |
![]() | Förmågan att skapa fördomar tror jag är medfödd hos människan. En mycket viktig förmåga. Gautama måste vara rädd för mig då hon kallar mig rasist utan anledning, enbart grundat på hennes fördomar. | |
| bommarna | 2011-12-21 17:06 | |
![]() | Okunskap. | |
| meimse | 2011-12-21 17:06 | |
![]() | Tror också att det kan vara rädslor t.ex. rädsla för att förlora jobbet eller bli utanför. Kan vara revirtänkande också men är det då medfött? Fördomar kan man även förvärva ja, jag har fördomar som jag druckit med modersmjölken. Otroligt svåra att bli av med. | |
| apbur | 2011-12-21 17:08 | |
![]() | 1. Begränsad? I förhållande till vad? Däremot gör vår förförståelse att vi inte behöver betrakta varje skeende som något nytt och unikt. Det hade varit jobbigt och vi hade nog varit ganska ointelligenta då. 2. Ungefär samma svar som ovan. 3. Vad har det med fördomar att göra? 4. För många förändringar på samma gång har nog de flesta svårt att hantera. Kanske ovilja till förändring gör att vi håller fast vid tidigare förförståelse men då skulle jag betrakta det som en falsk förförståelse om man inte vill lägga till relevant information. 5. Språkförbristningar skapar väl lätt missförstånd men kan inte se någon självklar koppling till fördomar. Det är beklagligt att begreppet fördom ses som något givet negativt när det egentligen är andra faktorer vi menar är negativa såsom intolerans och fientlighet. Yppar man något som kan tolkas som en fördom så tolkas det också ofta även som att man är fientligt och aggressivt inställd. Men det har nog med den andra partens oförmåga att ta till sig relevant information som ska ligga till grund för en så korrekt förförståelse som möjligt. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-21 17:10 | |
![]() | Haha, det här kunde vara ett ämne i tråden "Medfödd begåvning är överskattat"! ;-) | |
| meimse | 2011-12-21 17:28 | |
![]() | Om förmågan att skapa fördomar är medfödd kan det då bero på nåt i stil med tröghetslagen dvs om det inte fanns ett visst motstånd mot förändringar skulle det kanske bli kaos? Okunskap helt klart. Apbur i min enkla värld är hjärnan hjärnan i förhållande till sig själv. 3. Vet inte. Tråden är öppen för funderingar. Ok, byt då ut ordet fördom mot intolerans och fientlighet om du vill. | |
| apbur | 2011-12-21 17:37 | |
![]() | meimse, var hela det inlägget svar på mitt? Jag kan tänka mig att motstånd mot förändringar är ett sätt att undvika kaos. Vet inte vad du menar med okunskap. Fördomar är ju ett sätt att använda våra tidigare erfarenheter och vår kunskap på. "Ok, byt då ut ordet fördom mot intolerans och fientlighet om du vill." Det vill jag verkligen inte göra. Då kan vi verkligen snacka språkförbistringar och risk för missförstånd. | |
| Holberg | 2011-12-21 17:37 | |
![]() | Håller med apbur! | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-12-21 17:45 | |
![]() | Jag skulle vilja påstå att fördomar kommer från människans slutledningsförmåga. Fördomar finns av en anledning, det är ofta en bakomliggande generell sanning som gömmer sig där bakom. Sen vilka mekanismer som spelar in hos olika individer när dom skapar sig fördomarna har jag inte tänkt försöka uttala mig om. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-12-21 18:26 | |
![]() | Människans förmåga att generalisera är absolut nödvändig för vår intelligens och överlevnadsförmåga. Det vi brukar kalla fördomar är då vår automatiska generaliseringsprocess har dragit fel eller för långtgående slutsatser av knapphändiga fakta. Man måste då aktivt samla kunskap för att motverka. Ingen rök utan eld-resonemang (som anden_88 ovan) är oftast tecken på intellektuell lathet. Man vill eller orkar inte utmana sina förenklingar. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-12-21 18:27 | |
![]() | My god så akademiskt bajsnödig jag låter. Well well. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-12-21 18:50 | |
![]() | Ofta en generell sanning var mina ord, ibland uppstår rök utan eld också faktiskt!. Jag orkade bara inte försöka vara (bajsnödigt?) förklarande. Jag säger inte att fördomar behöver vara rätt eller fel, utan det är den bästa bilden vi skapar oss utifrån dom fakta vi har. Beroende på hur mycket fakta vi har, och vilken fakta det är(och hur bra vi är på att dra logiska slutsatser), ändras sannolikheten för hur väl vår bild överensstämmer med verkligheten. Jag håller för övrigt med dig om nästan allt gnagel, dock inte att fördomar i dagsläget behöver vara felaktiga eller för långtgående slutsatser. Det som folk anser vara fördomar kan också vara saker som generellt sätt stämmer in ganska bra, men som också betraktas som något negativt. Så även fast det i det generella fallet kan ligga väldigt mycket sanning bakom generaliseringen så får den stämpeln fördom. Fast det kanske bara har att göra med hur man definierar en fördom iofs... | |
| SkySpy_ | 2011-12-21 19:27 | |
![]() | Ointelligens tror jag. Oförmåga att förstå, acceptera saker och ting som står utanför ens egen ram | |
| apbur | 2011-12-21 19:43 | |
![]() | "Det som folk anser vara fördomar kan också vara saker som generellt sätt stämmer in ganska bra, men som också betraktas som något negativt." Tror även att det många gånger betraktas som något negativt bara för att det är en vanligt förekommande fördom trots att det egentligen inte finns någon anledning att se det som något negativt. Det är alltså de som anklagar andra för att vara fördomsfulla som upprätthåller den negativa värderingen. SkySpy_, varför blanda ihop det du skriver med fördomar? Är det inte en oförmåga om nåt att inte kunna hålla isär saker? Är det inte just precis det ni kritiserar? | |
| meimse | 2011-12-21 20:32 | |
![]() | Apbur sista delen i mitt inlägg 17:28 var riktat till dej. Bra exempel på språkförbistring: Fördomar behöver inte vara negativa kan lika gärna vara positiva, du har rätt. När jag skrev rubriken tänkte jag på fördomar som innehåller eller skapar intolerans och fientlighet. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-21 22:39 | |
![]() | Jag tror att en stor del av fördomarna får man under uppväxten. Hemifrån, skolan, kompisar, slutsatserna man drar av sina erfarenheter (föräldrar har bland många andra åtaganden även ett jättensvar att hjälpa barnen/tonåringarna analysera det barnen varit med om). Det intressanta är att även (starka) fördomar som blivit inmatade med modersmjölken fastnar inte hos alla individer. Det tycker jag är häftigt. | |