Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 400 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Alviina88 - Ej medlem längre | 2012-01-03 07:32 | |
![]() | Shopoholic! Hej... På SVT text står det så här idag. "Unga kvinnor förköper sig på nätet Unga kvinnor är en växande skara hos kronofogden, sedan de köpt mer än de har råd med på nätet, visar en studie av 1 000 betalningsärenden. -Det är tydligt att många unga kvinnor hamnar hos oss på grund av att de handlar på nätet, säger Karolina Kull hos kronofogden till Dagens Nyheter. Kläder, smink, hälsokost och böcker är dom största skuldfällorna för tjejerna." Vad tycker ni om det här? Kan själv känna att jag blir hysteriskt köpgalen ibland. :/ Det är inte så bra, men man vill ju ha massa saker! Finns så mycket fint att hitta. ^^ | |
| slånbär | 2012-01-03 07:49 | |
![]() | Förstår inte hur man tänker egentligen. Har man inte pengarns så kan man ju inte handla,spelar väl ingen roll om det är i butik eller på nätet? Lär sig unga ingenting i skolan eller hemmen idag? Mina tonåringar är mycket medvetna om vad saker kostar och om dom har råd med det eller inte. Har dom inte det så sparar dom till det dom vill ha. Hur kommer det sig att unga människpor ens får det köpbeteendet som beskirv ovan? Lär inte föräldrarna ungarna någonting? | |
| Cassano | 2012-01-03 08:34 | |
![]() | Handlar det om tonåringar? Jag fick för mig att det var tjejer runt 25 det handlade om. Hittar inte var jag läste det. Men, jag tror att trycket utifrån är ganska stort. Man vill ha det senaste, se ut på ett visst vis och är det inte mer än ett knapptryck bort, tror jag att det är lätt att fastna i fällan. Och jo, detta behandlas ganska mycket i skolan. I alla fall på högstadiet, men det som jag tror att många ser som självklart då "Köp inget om du inte har några pengar" är som bortblåst när man står på egna ben och känner trycket. Hörde en bekant (ca 25, tjej) säga härom dagen: "Det är så jävla dyrt att se normal ut. Har köpt smink och annat skit för över 1000 spänn. Egentligen har jag inte råd med det, men man måste ju..." | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 08:39 | |
![]() | Hur kan man handla om man inte har pengarna, eller vet att man har räkningar framför sig? Jag kan förstå att det är lätt att klicka, men man måste ha en regel framför alla: Räkningarna först, sedan spara en summa för framtiden, till sist kan man handla lite om det blev något över. Så har vi lärt våra barn. ALDRIG köpa något på avbetalning heller, det roliga är nästan tiden då man sparar till en pryl! Vad ÄR det med folk idag, mår nästan dåligt om jag tittar på program som skuldfällan. | |
| ceciliaerix | 2012-01-03 08:43 | |
![]() | Ullis, alla har inte den ekonomin så att man tycker att "sparatiden" är så himla skoj. | |
| Cassano | 2012-01-03 08:44 | |
![]() | När jag flyttade hemifrån fick man skrapa ihop lite husgeråd från mamma, ett par mattor från farmor, en soffa från mormor, gardinerna från flickrummet... Det fick duga till att börja med. Idag hör jag fler och fler som tar lån för att köpa de första sakerna, för att det är så viktigt att det är RÄTT saker. För att inte snacka om bil. Vår första bil var en ärvebil från makens farfar. En ful gammal orange sak. Men den rullade! | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 08:46 | |
![]() | Det beror säker också till stor del på all reklam. Bara en sån sak, köpa smink för 1000 kr när man säkert är söt som man är. (Haha jag köper 2 mascara per år = 200 kr, och har alltid gjort- och jag är inte söt som jag är, med ljusröda ögonfransar - hade de varit långa och svarta hade jag nog köpt smink för 0 kr). Däremot - köper jag alldelesf för mycket kläder, tröjor och skjortor för kanske 3-4000 per år + ett och annat par jeans, (HM) och avskyr mej själv för att jag är slav under modet, jag har ju kläder så att det räcker och blir över. Vi borde bojkotta denna sjuka modehysteri som tillkommit enbart för att någon ska sko sej. Även med tanke på mijön borde vi köpa mer secconhand! | |
| slånbär | 2012-01-03 08:47 | |
![]() | Men någonstans måste det ju finnas en förklaring till detta beteendet. För tjugo tretti år sedan så var det ju inte alls lika vanligt att förköpa sig helt enketl för man betalade oftare kontant och det inte gick att köpa via nätet. Det alternativet som fanns då var ju postorder och där var det nog många som skuldsatte sig. Beteendet måste ju grunda sig på något, det kan ju inte vara så att man helt plötsligt inte förstår att det man köper kostar riktiga pengar i slutändan, att det man lärde sig i skolan och hemmet helt plötsligt är som bortblåst bara för att man tjänar egna pengar. Någonstans går det ju fel på vägen för dom som har detta beteendet och vad är det som gör det? Har man haft det för bra under uppväxten så att man aldrig har riktigt fattat att saker kostar eller vad? | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 08:47 | |
![]() | Nej, jag vet Ceciliaerix, men det är bara ett gott råd, jag sparade inget när jag var yngre men fasen vad jag ångrar mej, det hade gått om man inte köpt så förb mycket kläder och annat skräp. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 08:50 | |
![]() | Ja jag tror att man hade det för bra under uppväxten, folk är så himla bortskämda idag och det leder aldrig till nåt bra. Plötsligt står man där med egen lya och är van vid en massa lyx hemifrån, ja det är nog en stor bov. | |
| Cassano | 2012-01-03 08:50 | |
![]() | Slånbär: "Har man haft det för bra under uppväxten så att man aldrig har riktigt fattat att saker kostar eller vad?" Spelar säkert jättestor roll! | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 08:55 | |
![]() | Om jag tänker på min egen dotter stämmer det nog rätt bra. Hon/de har inte varit bortskämda, hon tar sig världen runt, bor i olika lyor med secconhandmöbler, har nu pluggat 3 år i Australien och under tiden jobbat extra och kom hem med 75000 i sparade pengar. Jag bara förvånade mej, det hade jag inte fixat själv när jag var yngre. Nu ska hon använda pengarna till ett års musikstudier i Hollywood, då hon fått stipendium på halva skolkostnaden!! Det är därför jag säger, försök spara, rätt som det är behövs pengarna! | |
| The Unicorn | 2012-01-03 08:57 | |
![]() | Eller att man mår psykiskt dåligt och köper för att "må bra" precis som folk som tröst äter. | |
| Cassano | 2012-01-03 08:58 | |
![]() | Var stolt Ullis! Det finns så mycket mer man kan ge sina barn än den senaste iphonen eller en dyr bil. Men det är kanske så att en del av dagens föräldrar har mer pengar än tid för sina barn. | |
| eerievoid - Ej medlem längre | 2012-01-03 09:00 | |
![]() | Vad är ni för hedningar? Sprider irrläror och smutskastar konsumtionsmaskinen. Den moderna guden gråter blod. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2012-01-03 09:09 | |
![]() | Det är väl egentligen inte så konstigt att de har en annan syn på saker än när vi (läs; jag) var yngre. Det ekonomiska klimatet och synsättet var helt annorlunda på den tiden. Våra föräldrar slet hårt för sina pengar och även om det naturligtvis fanns de som fick mer än de andra var det ändå en självklarhet att jobba/spara ihop pengar till saker själv. När jag var ung vuxen förändrades detta. Det blev lättare att låna, det kom reklam om olika snabblån, avbetalningarnas era inleddes (det senare kom redan på 80-talet). Barn och unga vuxna idag har vuxit upp med att mycket kan tas på avbetalning eller genom att ta ett lån. Hur ska man då lära sig att allt inte är serverat? Det är en sorglig utveckling som jag hoppas får en bromskloss snart. Jag tänkte säga innan det är för sent, men det är nog redan det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-03 09:45 | |
![]() | jag fick allt jag pekade på som barn och lite till,detta beteende har "smittat"till mina barn,dom får mycket prylar dom med,Och alla dom vuxna barnen kan hålla i pengarna,utom den som har adhd,han fick ut rent 42000 i december och jag skulle bli mycket förvånad om pengarna räcker till nästa lön,om en vecka skulle jag tro hans pengar är slut,men mina tjejer är mer bortkämda en sina bröder,dom är nöjda med det lilla | |
| slånbär | 2012-01-03 10:42 | |
![]() | Ttiittii-lite rörigt vart det nu tror jag.....Du skriver att alla dina vuxna barn kan hålla i pengarna trots att dom blivit bortskämda ändå gissar du att din ene son kommer bränna allt på en vecka. Du skriver även att dina tjejer är mer bortskämda men ändå är nöjda med det lilla....jag får inte riktigt ihop det. | |
| Gautama | 2012-01-03 10:55 | |
![]() | Jag håller med om vad de flesta skriver här, det ligger i tiden, det är alldeles för lätt att handla idag. Många är också väldigt köpgalna. Det ska vara det senaste hela tiden, det räcker inte med två par skor utan helst 20 par skor. Den här köphysterin som finns äcklar mig, den gör mig rent av förbannad. Många ungdomar är otroligt bortskämd hemifrån. Sen tycker föräldrarna bara att de är snälla..., men de gör sina barn en björntjänst, de lär sig aldrig att gneta ett tag för att få något. Har en ung tjej i min närhet som nu sitter med nästan 100.000 i skulder och äger ingenting mer än kläder, smink, och smycken i överflöd. Har försökt att prata med henne men hon blir bara förbannad för att jag lägger mig i. Mina barn har jag inte kunnat skämma bort, delvis för att jag var hemma med barnen när de var små. De har båda jobbat från sista året i gymnasiet och handlar efter vad de har råd med. Har varnat dem hundratals gånger eftersom jag har haft nära och kära som suttit fast hos kronofogden. Det är kul att se lyckan i sina barns ögon när de får ut sin första lön på kanske 3000 kr och de gör allt för att spara så mycket som möjligt utav den. Flera utav mina barns kompisar jobbar inte, de lever fortfarande på sina föräldrar. När min son åker hem tidigt och sover för att orka jobba sitter de och "dygnar" som det kallas. Alltså uppe hela nätterna och kollar på film och spelar spel, sen sover de på dagarna. Han känner att han glidit ifrån dem eftersom han inte kan umgås med dem på normala tider längre, de lever för olika liv. Men konstigt nog så åker dessa ungdomar utomlands, röker och köper kläder och smink i överflöd. Vilka "snälla" föräldrar de har som lotsar de så fint ut i vuxenlivet, NOT!!! | |
| slånbär | 2012-01-03 11:13 | |
![]() | Gautama-är helt överens med dig!!! | |