Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 396 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lill-IT | 2012-01-05 01:15 | |
![]() | Kopimismen Ja, det verkar som om vi fått en ny religion att välja mellan. Kopimismen är nu erkänd som religion i vårt land: www.dn.se/livsstil/a...d- religion Det "krävdes" bara 3000 anhängare.. så min fråga, mina kära Betapetianer, är nu: Ska vi göra slag i saken? :) Ska vi kämpa för att Saol:s ord icke förvrängs, utan att alla ord stavas rätt och används på ett korrekt sätt? Ska vi viga våra liv åt rättstavningens kamp? Ska vi vittna om rullningens extatiska förlösande kraft och hävda evig fördömelse för tidsöverskridning? Är Odin vår överstepräst? Kan du svara ärligt ja på ovanstående frågor så är du sannolikt en anhängare av Betapetismen. Självklart driver jag med er. Samtidigt retar jag mig på att något så fjantigt som piratkopiering kan få bli en religion. Kan vad som helst få bli religion? Vad anser ni? Tänkte faktiskt att detta kunde få bli en alldeles egen tråd. | |
| -Delika-tess | 2012-01-05 01:20 | |
![]() | I'm on!!! | |
| Lill-IT | 2012-01-05 01:40 | |
![]() | Klart du är Tess.. :) Kan inte låta bli att undra: kan påföljder för piratkopiering/delning bli omöjligt om folk hävdar att de bara utövar sin religion? | |
| numsan | 2012-01-05 01:47 | |
![]() | Det är en väldigt intressant tanke Lill-IT. Jag tror att vi kommer att få svaret relativt snart. Det lär vara folk som försöker inom en överskådlig framtid. | |
| MeeleX - Ej medlem längre | 2012-01-05 01:52 | |
![]() | Vad gällande religion är inte fjantigt Lill-IT? ^^ Sagor för vuxna kan man väl också kalla det | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-01-05 05:42 | |
![]() | Ser ingen anledning till att de etablerade religionerna ska ha patent på dumheter, så i rättvisans namn borde det vara OK att starta nya. "Om en person lider av en vanföreställning kallas det sinnessjukdom. Om flera personer lider av en vanföreställning kallar vi det religion." | |
| slånbär | 2012-01-05 07:05 | |
![]() | Men självklart!!Det är bara att göra som biskoparna i Nicaea år 325 gjorde och dra upp lite riktilinjer och bla bestämma vad som ska få vara med i vår heliga bok. Odin är ju självklart Gud , Mouche och Vulcan får väl motsvara antingen St Per som bestämmer vilka som får komma in i paradiset alternativt Beta påven. Sedan har vi ju alla dom övriga forumvärdarna som får vara motsvarande pråster o biskopar. Blir ju kanon det !! | |
| bosse_s | 2012-01-05 10:26 | |
![]() | Det står ju att det hela egentligen inte innebär mer än att namnet är registrerat hos Bolagsverket. Inget statligt stöd eller annat inblandat. Det är som det skall vara. Vi kan alltså gott registrera Den heliga Beta-ordern om vi känner fört. | |
| Emellertid | 2012-01-05 11:22 | |
![]() | Frågan är egentligen ganska allvarlig... respekt för religion och kultur kommer ganska ofta i konflikt med lagen; vad kan vi acceptera som uttryck för minoritetskultur, och vad kan vi inte acceptera? Det är möjligt att den nya religionen kommer att ge upphov till en debatt om frågor som homofobi och patriarkat inom vissa minoritetsskulturer/relig ioner. | |
| Lillstölla | 2012-01-05 11:40 | |
![]() | Men, vad som helst var ju religion redan innan kopismen kan jag ju tycka. | |
| Pandina | 2012-01-05 12:20 | |
![]() | Undrar hur detta kommer att vara utvecklat om tusen år. Det låter som en dålig science fiction film. | |
| Kramerica_ | 2012-01-05 12:50 | |
![]() | Jag tar faktiskt riktigt illa upp att ni nedvärderar min trosuppfattning kopimismen och begär att denna tråd låses och raderas!!! | |
| Lill-IT | 2012-01-05 17:01 | |
![]() | Kramerika_ Det ingår faktiskt i vår religionsfrihet att få kritisera andra/alla religioner. Om du nu faktiskt är en anhängare av kopimismen så är det nog lika bra att du vänjer dig vid att din religion kommer att få kritik.. i massor. Precis som alla andra religioner fått och får. Jag själv är kristen.. i grund och botten. Och det kan inte alla människor jag stöter på förstå.. och ibland tvivlar jag själv. Men jag återkommer hela tiden till att jag vägrar att tro att allt är en slump. Och jag tror definitivt på ont och gott. Och jag håller helt klart på det goda laget. Det jag menar med min kritik mot kopimismen är att den helt saknar flera vitala delar som kännetecknar en religion.. En gud, eller något övernaturligt för det första... sen en tro på liv efter döden..? Sen att jag tycker att fildelning borde vara tillåtet.. är en helt annan femma. | |
| Lillstölla | 2012-01-05 17:18 | |
![]() | Lill: De tror kanske på straff-frihet efter påkommen fildelning? Kanske är deras motsvarighet till tro på liv efter döden. | |
| Megaherz | 2012-01-05 22:58 | |
![]() | "Samtidigt retar jag mig på att något så fjantigt som piratkopiering kan få bli en religion. " För oss ateister är väl alla religioner rätt så fjantiga. "Kan inte låta bli att undra: kan påföljder för piratkopiering/delning bli omöjligt om folk hävdar att de bara utövar sin religion? " Nej, av samma grund som att det inte är tillåtet att stena folk (och allt annat skoj som står i bibeln). Religion står inte över lag ;) | |
| rajden | 2012-01-05 22:59 | |
![]() | öhhh... | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2012-01-05 23:08 | |
![]() | och det är inte heller tillåtet att bli stenad även om man är rastafarian. | |
| Lill-IT | 2012-01-05 23:49 | |
![]() | De får en hel del uppmärksamhet utomlands.. Och deras hemsida ligger nere efter att de blev slashdottade. Många nyfikna. | |
| Culus - Ej medlem längre | 2012-01-05 23:54 | |
![]() | ”Kopiera och sprid är en av våra viktigaste trossatser” hehe.... trossatser.... vad menas?? | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2012-01-06 00:04 | |
![]() | "Kopismen" är en lite(mkt) tramsig drift med lagstiftningens bokstav och anda - kristendomen med alla dess grundade värderingar står för sanning och liv. Hela vår kultur vilar på den basen samtidigt som alla religionsfobiker ivrigt sågar i både stam och grenar utan att (vilja) tänka - varför? | |