Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2012-01-26 21:42 | |
![]() | offentliga förundersökningar Jag har börjat fundera på om det är så bra men offentliga förundersökningar. och det efter att jag ska vara med på en rättegång som vittne. Så fort förundersökningen släpptes så började det ringa i min telefon, det var P4 som undrade om jag ville vara med på en intervju i egenskap av vittne, jag blev chockad, viste inte ens att jag stod med som vittne, Men det gjorde jag och 4st till. och det fick mig att fundera på om det är så himla smart att offentliggöra sådana saker, En av huvudvittnena har blivit hotad till livet, Känns så himla osmart. Eller har alla rätt att veta allt?? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-26 21:48 | |
![]() | om ett vittne blir hotat så blir det fängelse för det med,om det inte är stängda dörrar får alla vara med,ock det är bara begära ut handlingar för vem som helst | |
| malman | 2012-01-26 21:50 | |
![]() | ja det är det jag menar är det så smart egentligen?? problemet är att vittnet förmodligen inte kommer vittna nu pga att den personen inte känner sig säker längre. | |
| Pocaloca | 2012-01-26 21:51 | |
![]() | tyvärr så är det offentliga handlingar och pressfolket har rå-koll | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-26 21:55 | |
![]() | Malman du måste tänka dig lite för i all velmening,du skriver om att vittnen blivit hotade,och deras namn står i handlingen,vill det sig illa kan du bli anmäld för det | |
| Ruhrområdet | 2012-01-26 21:56 | |
![]() | Det är alltså en dålig sak att det finns insyn i rättsapparaten? | |
| malman | 2012-01-26 21:57 | |
![]() | det står redan i tidningen så det är nog ingen fara det står till och med vilken ort det handlar om | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-26 21:58 | |
![]() | tidningen är tidningen ,men du är 1 person | |
| malman | 2012-01-26 21:58 | |
![]() | nej Ruhrområdet men vittnena borde inte stå med i den offentliga handlingen | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:10 | |
![]() | tiittii.. jag bara undrar.. hur kan hon bli anmäld då hon är en anonym spelare som säger att ett vittne till nåt vi inte vet vad det var hände i ett område som vi inte vet var det är? Låter lite fånigt att ringa polisen på de grunderna.. | |
| malman | 2012-01-26 22:14 | |
![]() | jag tycker det är läskigt att vittnen står med det känns inte säkert, och de som väljer att hota sina vittnen vet vad de gör, Det är oftast de som har mycket att förlora på att vittnet pratar, så jag tvivlar på att man vågar vittna om man nyss blivit misshandlad, anmäler man det kommer hans kompis antagligen hota igen | |
| Älskar sirap | 2012-01-26 22:16 | |
![]() | ttiittii, menar du att media har yttrandefrihet men inte enskillda personer? | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:20 | |
![]() | Jag tror rättssäkerheten i Sverige är grymt dålig. Känner till fler fall där rättegång lagts ner för att vittnen tagit tillbaka uppgifter eller plötsligt minns annorlunda än när det verkligen har lett till en dom för den skyldige. Jag har själv blivit hotad som vittne och nekat kännedom om brott inför utredande poliser, för jag VET att även om den skyldige åker in så har han tio polare som inte sitter inne. Detta blev tydligt demonstrerat för mig. En polare till mig valde att i ett annat fall att lita på polisens löfte om beskydd, som senare visade sig vara ett: "du kan ringa det här numret om något händer". Idag behöver han personlig assistent för att kunna göra sina behov. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:28 | |
![]() | en enskild person är mer sårbar en tx tv eller tidningar | |
| vulcan | 2012-01-26 22:47 | |
![]() | Jag tror inte att du ska ge juridiska expertråd ttiittii. Sagt i all välmening. Kan inte heller förstå under vilken brottsrubricering det som trådstartaren skriver skulle kunna hamna. Det är heller inte med automatik fängelsestraff för övergrepp i rättssak (vilket är den brottsrubricering under vilken såna handlingar som att hota, trakassera eller rentav misshandla vittnen i en rättegång hamnar) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-26 22:49 | |
![]() | hitils är dom bara misstänkta | |
| vulcan | 2012-01-26 22:58 | |
![]() | Att förundersökningar är offentliga när de väl är färdiga brukar väl anses som en av förutsättningarna för att vi ska kunna ha en fungerande rättsstat där det är möjligt för både enskilda och media att granska det material som domstolar fattar sina beslut utifrån. Å andra sidan blir det ett problem i ett samhälle där organiserad eller åtminstone gängrelaterad brottslighet har ökat och med den olika typer av påtryckningar mot vittnen. Jag har inga patentlösningar, men jag tror att ett utökat vittnesskydd i alla led är nödvändigt för att inte organiserad brottslighet ska breda ut sig ännu mer. Som i andra sammanhang så tror jag också på att till att börja med börja nyttja straffskalorna fullt ut. Om standard för den som misshandlar ett vittne för att "hjälpa" nån av sina babianpolare i MC-klubben, förortsgänget eller gangsterfamiljen är inlåsning i åtminstone 5-6 år så har jag en känsla av att villigheten att "ställa upp" kommer att börja minska drastiskt. | |
| malman | 2012-01-26 23:14 | |
![]() | nu pratar jag inte bara om den rättegång jag ska på utan överlag borde inte vittnena strykas ur de offentliga handlingarna tills rättegången är över. och jag kan lugna dig ttiittii det finns inga droger inblandade i detta ej heller något MC gäng. och om de hade viljat hota mig så hade de nog redan gjort det, för det är större risk att de läset förundersökningen med mitt namn i än att de läser på Beta | |
| bove | 2012-01-26 23:15 | |
![]() | Ja, jag är inte för strängare straff rent allmänt, men för övergrepp i rättssak borde straffen vara stenhårda. | |
| malman | 2012-01-26 23:27 | |
![]() | ingen som tycker någe??? | |