Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 559

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2012-01-30 20:47
Antal inlägg: 1457

Familjen annorlunda
Sitter och tittar på familjen annorlunda,
jag tycker det är otroligt intressant att de får ihop livet med 11 ungar, det ser ut som om de har otroligt roligt hela tiden. men det är antagligen vinklat så från TV.

Men det måste kosta enorma summor att hålla den familjen med mat och husrum. hur får de ihop allt, och är det bra att de stora barnen får ta så mycket ansvar för sina syskon, det är klart att man ska hjälpas åt men det känns som om det blir mera som ett par extra föräldrar.

undra hur kvinnans kropp mår efter 11 års graviditeter förlossningar och sömnlöshet?

när tycker du det blir för mycket ungar? hur många är lagom för er? så nyfiken

Jöhnk2012-01-30 20:48
Antal inlägg: 181

Underbart program! Jag bara älskar Mirka och Peter :D

Jöhnk2012-01-30 20:49
Antal inlägg: 181

Är själv nöjd med två barn. Fast en sladdis nu - med rätt karl - skulle inte sitta fel.

malman2012-01-30 20:57

jag kan tänka mig en till, men frågan är ju hur mår kroppen efter 10st

Rabiesgalen2012-01-30 21:09
Antal inlägg: 396

Hur kan du fortsätta att sända så fördummande program? Att lyfta fram svagpresterande föräldrar där de endast kan stoltsera med X-antal frampippade ungar.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 21:28
Antal inlägg: 11661

Rabiesgalen ang "fördummande" så var din kommentar rakt på dumhetens kärna.

malman2012-01-30 21:33

ja ja alla får tycka vad de vill jag är bara fascinerad av hur de lyckas

TPP2012-01-30 21:37
Antal inlägg: 126

Har man avlat 13 barn(2 sen tidigare förhållande) som Peter har då är man ju inte svagpresterad, då är man väl högst presterande som avelshingst?! Peter arbetar ju dagarna i ände och de får ju ihopa tid & ekonomi. Så varför inte bara låta människor som vill ha många barn få ha det! De älskar ju barn & varandra!

malman2012-01-30 21:38

jag tycker det är helt okej att de har så många barn de vill och barnen ser ju knappast ut att lida eller må dåligt

slånbär2012-01-30 21:48
Antal inlägg: 5539

Får rysningar av programmet och har ärligt talat inte en aning om varför man vill ha så jäkla massa ungar. Ställde faktiskt den frågan i tråden som hette Inga barn tack.jag är lite lat så jag kopierar in det inlägget här för det hör ju kanske hemma i den här tråden också.

Man kan ju vända på det hela och fråga varför någon vill ha en hel drös med ungar? Om man ser på undersökningar som gjorts runt om i länder med religionsfrihet ,fri abort, rätt till preventivmedel osv så är det i första hand religiösa familjer som väljer att skaffa +10 barn. I muslimska länder så är det sällan ett aktivt val som görs av kvinnan och även i många katolska länder så försöker många kvinnor se till att begränsa antalet barn som dom sätter till världen. Om man tittar på riktigt stora familjer i icke muslimska/strikt katolska länder så är det ofta kristna fundamentalister som gör ett aktivt val att få så många barn som gud väljer att ge dom. Det kan i så fall jag tycka är underligt. Det är mer ovanligt att icke religiösa par skaffar +10 barn. Varför? Ingen aning-kanske för att det helt enkelt är för många för att få ihop det hela med arbete och ekonomi. Men det är ju tycker jag en intressantare fråga än varför man väljer att inte skaffa barn.

Jag undrar som Malman varför man som kvinna väljer att utsätta kroppen för detta gång på gång på gång om man nu inte gör det av religiös övertygelse. Det säger ju sig självt att det sliter på kroppen. Sen kan jag undra om en kvinna som har så många barn har någon som helst möjlighet att ha ett yrke utanför familjen. Är själva familjen hennes yrkesval? Jobbigt det kommer bli som pensionär då. Fast då kanske hon får ersättning från FK för vård av barnbarnen när dom är sjuka och kan fortsätta ta hand om familjens familjer.

slånbär2012-01-30 21:51

TPP det är väl inga problem för en man att avla tretton barn men för en kvinna är det jävla en prestation som heter duga. Finns inte en man som skulle föda mer en ett barn tror jag.

slånbär2012-01-30 21:52

Rättar mig lite .Malman undrade vad det gör mot en kvinnas kropp och det var det jag syftade på. Inte varför man väljer att göra det för det skrev inte Malman.

TPP2012-01-30 21:56
Antal inlägg: 126

slånbär?! Är inte Mirka högst villig till att föda barn? Hade hon inte velat hade nog skyddat sig?!

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 21:59

"Sen kan jag undra om en kvinna som har så många barn har någon som helst möjlighet att ha ett yrke utanför familjen. Är själva familjen hennes yrkesval?"

Försörjs av mannen och bidrag + någon hobbyverksamhet om det inte finns ett eget företag som gör det möjligt att jobba hemifrån. Ja, det får väl betraktas som ett "yrkes"val.

slånbär2012-01-30 21:59

Tpp -det är hon säkert men det är inte särskilt vanligt att icke religiösa familjer aktivt väljer att få så många barn. Långt ifrån.

Marsipant2012-01-30 22:00
Antal inlägg: 20

Jag tror att kvinnans kropp klarar det bra oftast. Ser på min egen mor som fött 7 barn och nu är en pigg 91-åring. Men jag tänker på barnen, hur hinner man med så att varje barn känner sig sedd och värdefull? För mig kändes tre barn lagom. Dem skulle jag inte vilja vara utan!

slånbär2012-01-30 22:02

Deli- ja vi är ju alla olika men jag har svårt att tänka mig att en sådan familj har kvinnan som den yrkesarbetande föräldern och pappan som tar det största ansvaret . Blir nog lite svårt att hitta en arbetsgivare som tycker det är toppen med en anställd som är så mycket föräldraledig, för att inte tala om alla vab dagar det måste bli. Så ska vi tala kvinnofällor så är ju den här gropen utan botten. men som sagt det är ju ett fritt val får man hoppas.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 22:03

"Men jag tänker på barnen, hur hinner man med så att varje barn känner sig sedd och värdefull?"
Det har knappast med antalet barn att göra. Tror många ensambarn eller barn med ett eller två syskon kan skriva under på att dom inte kände sig sedda under uppväxten.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 22:04

Ensamtid är en annan sak dock.

Fia_Lito2012-01-30 22:06
Antal inlägg: 11

Jag utgår från ett positivt tankesätt, har de här familjerna mga barn så har de det för att de vill, kan och orkar. De ser ut att må bra :) Tar hand om varandra, tror vi har mkt att lära oss av deras sätt att leva sina liv ;)
Sedan det där med att ha åsikter om huruvida det är bra för kvinnokroppen/svagprester ande föräldrar, det yttrar jag mig inte om. Programmet är ändå ganska underhållande och med "ett varmt hjärta" kan man se alla glada ungar hjälpa sina syskon i det vardagliga livet :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?