Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 154 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Provocerande | 2012-02-01 21:10 | |
![]() | Fårskinnet Ludde - Ikea Någon som har ett sådant? Hur är kvalitén? Tänkte ha ett i bilen, har skinnsäten i bilen och det är förbannat kallt om röva om mornarna :) Duger fårskinnet att ha i bilen, eller luddar det? Är det ens ett äkta? | |
| malman | 2012-02-01 21:14 | |
![]() | jag har ett grått i barnvagnen och det funkar fint lite ludd blir det men inte alls farligt. men om jag var du skulle jag åka till biltema och kolla om de har fårskinn som är gjorda för bilar, för de sätter man fast med remmar så inte skinnet åker runt när man kör. kan vara farligt. men för övrigt kan jag inte klaga på ludde ;) | |
| Provocerande | 2012-02-01 21:20 | |
![]() | Jag vill kunna "lägga runt" skinnet lite hur jag vill, därav att jag tänkte på just det från Ikea. Har givetvis tänkt på det från Biltema, oxå. Hur är dom? Nån som vet? Tack för svaret, jag får höra med mannen om ludd är ok, hästhår är iaf inte okej haha :P | |
| malman | 2012-02-01 21:23 | |
![]() | om du dammsuger fårskinnet innan du använder det första gången så är det lugnt. då luddar det inte. det från biltema är helt okej men det är upp till dig. de är lika bra de är inte bäst men de är bra mycket bra för de pengar de kostar. | |
| Vixen | 2012-02-02 12:03 | |
![]() | Jag tycker man ska tänka sig för både en och två gånger innan man köper skinnprodukter. Framför allt sådana som är väldigt billiga. Garveriindustrin är extremt kemikalieintensiv och man använder tungmetaller etc. som i u-länder både leder till att arbetarna dör i förtid i bland annat cancer, och miljön blir totalförstörd. Titta ex. 10:50 in på den här dokumentären om hur garveriarbetarna har det i Bangladesh. svtplay.se/v/2675850...47 3,1,f,-1 | |
| Vixen | 2012-02-02 12:05 | |
![]() | Och att lägga ett skinn som är dränkt i tungmetaller i en barnvagn skulle jag INTE rekommendera. | |
| golden | 2012-02-02 12:13 | |
![]() | håller med. tyvärr gäller detta fenomen i stor utsträckning även bomullsframställning, vilket leder till att vuxna och barn allt som oftast sover inlindade i tungmetaller. dessutom väldigt skadligt? ja! | |
| Vixen | 2012-02-02 12:18 | |
![]() | håller med ;-) Problemet gäller inte bara skinn, utan tygframställning i överhuvudtaget. Men nu gällde tråden "Ludde" - ett skinn som jag skulle kunna gissa är framställt på billigast, och därmed miljöfarligast, vis. | |
| Liltif_Nomad | 2012-02-02 12:32 | |
![]() | Kolla på en lokal gård, de säljer rätt ofta skinn efter sina lamm. Vissa 4H-gårdar som har får säljer också lammskinn. Då får man det man vill ha. | |
| Vixen | 2012-02-02 14:27 | |
![]() | Jag tycker också att man ska välja ekologiska skinn, om man har möjlighet. Även "svenska" skinn, bereds med hjälp av tungmetaller, det finns nämligen ytterst få lammbönder som bereder skinn själva, utan man skickar till garverier. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-02-02 15:00 | |
![]() | "det finns nämligen ytterst få lammbönder som bereder skinn själva," Inte ens på Gotland? (bra för övrigt att ni tagit upp de här aspekterna) | |
| 98oktan | 2012-02-02 15:31 | |
![]() | Tycker du ska införskaffa ett par kamelhårs byxor | |
| mrperfect | 2012-02-02 21:57 | |
![]() | En vanlig "sitteplate" borde väl duga? Den kan du ju dessutom lägga på ett element i några minuter och sedan rulla ihop den innan du går hemifrån :) | |
| Vixen | 2012-02-03 11:40 | |
![]() | Nej, inte ens på gotland. I princip alla lammbönder skickar sina skinn till beredning till två företag i Småland, som i sin tur skickar skinnen för beredning i europa, antingen ungern eller sloveningen typ. Och även om de värsta gifterna som används i ex. Bangdadesh är förbjudna i EU, så används fortfarande tungmetaller som ex. krom, vid beredningen. Vilket knappast är nyttigt för naturen, skinnarbetarna eller kunderna. Det finns dock ekologiskt beredda skinn där man använder vegetabiliska ämnen istället, de är dyrare att köpa, men å andra sidan håller ett lammskinn hur länge som helst. | |
| Alog | 2012-02-03 12:19 | |
![]() | Saxat från ett annat forum gällande diskussionen om Ludde innehåller tungmetaller eller ej. "Jag har fått ett mail från ikea. Kopierar här: --- Inkommet från IKEA1.SLIT/MEWK - 07-09-10 14.57 ------------------- Hej Tanya Tack för ditt mail. Skinnet är inte behandlat med något medel som skulle vara farligt för banrnet. Däremot rekommenderar vi inte att man lägger riktigt små barn på fällen, då denna har ganska långa hår och barnet lätt a kan få dessa munnen. Med vänlig hälsning IKEA Kundservice, Marie" | |
| malman | 2012-02-03 12:28 | |
![]() | jag tvivlar på att det skulle vara någon fara med skinnet ludde. det kommer visserligen från kina men vad jag vet så har ikea höga krav på leverantörerna, de har sitt rykte att leva upp till, + att det var BVC som rådde mig till att köpa ett fårskinn och ha i vagnen och föreslog ikea | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-04 09:31 | |
![]() | Kinesiska producenter gör väl inte alltid som de säger till inköparna att de gör? Var det inte fall med farliga ämnen i platsprodukter som levererats till IKEA? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-04 09:32 | |
![]() | Tror mer på ekologiska fårfällar från Island. De kan man köpa för 1 500 kr i Sverige och de är både vackra och varma. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-04 09:33 | |
![]() | Jo förresten... Jag hade en klok katt som vägrade att ens kliva på Ludde som jag hade på golvet. Då anande jag ugglor i mossen. När jag senare köpte fårfäll från Island tyckta han den var helt OK. :-) | |
| le-lou | 2012-02-04 09:41 | |
![]() | tror det är total bullshit, det finns inte mer skit i Ludde än vad vi får i alla andra kläder som köps. Vad jag vet så är skinnet i Ludde från Nya Zeeland. | |