Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 229 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2012-02-02 17:25 | |
![]() | Unga mödrar Kollar ibland på programmet unga mödrar som går på eftermiddagarna i femman. just nu går den Danska versionen. Det finns en stor skillnad mellan den Danska och den Norska versionen och det är att dom Danska tjejerna verkar vara fullständigt hopplösa fall (många av dom i alla fall) och deras liv och förutsättningar verkar vara väldigt olika. Danskorna är många gånger väldigt omogna, "slafsiga", röker ofta, och verkar liksom inte ha några framtidsplaner och helt ärligt rätt korkade. Dom bor antingen hemma hos mamma( alla jag har sett har själva varit ensamstående) som verkar vara ännu slöare än döttrarna, hopplösa pojkvänner (då dom finns med i bilden) , stökiga hem rätt ofta, slapp livsstil, rökare eller så röker alla runt omkring dom m.m m.m. Flera av dom är dessutom övervakade av soc. I den Norska versionen verkar tjejerna inte alls lika hopplösa. Om programmet vinklar det hela så förstår jag inte varför dom inte gör det med den Norska versionen också eller är det så att dom Danska tjejerna är hopplösa fall? Är det för att dom är Danska eller bara för att dom är unga och omogna? För många av dom är ju inte så unga, några är nitton och uppåt tom. Har svårt att tänka mig att unga svenska tjejer är så okunniga om tex hur farligt det är med rökning när man har eller är med barn och tror även att stödet för unga tjejer här är bättre och ger bättre förutsättningar för att det ska bli bra även om dom är väldigt unga. Men jag känner inte personligen några unga mammor så jag kan bara spekulera och jag känner heller inte mycket till om hur det är i Danmark för övrigt- hänger det ihop med en allmänt annorlunda syn i Danmark eller är vi för seriösa här medan dom är mer "kontinentala". Vad tror ni? och framförallt vad vet ni som vet? | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-02 17:37 | |
![]() | Jag tror tv-programmet är vinklat för att passa den inhemska befolkningen, så troligtvis går inte "hopplösa fall" hem hos den norska tv-publiken. Kanske för att de överlag har väldigt god ekonomi och då kanske det bara blir konstigt om man försöker visa norskt "trash"? Annars brukar det ju vara standard att utmåla folk som så korkade som möjligt i den där typen av program. | |
| Minta | 2012-02-02 17:44 | |
![]() | När det gäller rökning så är det betydligt fler rökare i Danmark än i Sverige, 32 resp. 18 procent. | |
| Minta | 2012-02-02 17:45 | |
![]() | De värsta "trash"-program som visas är amerikanska. De är ofta nästan chockerande. | |
| Lillstölla | 2012-02-02 17:47 | |
![]() | Vad det gäller rökningen så är det ju inte, har i alla fall inte varit lika illa ansett att röka i Danmark, till och med danska drottningen har ju rökt öppet under många många år. Sen är det ju först på senare säsonger som det har dykt upp tjejer som är slöa, slafsiga om de bor själva och lata och bortskämda om de bor hemma hos mamma. Har ju funnits tjejer som bott själv, skött allt själva, mycket bra dessutom i tidigare säsonger. Som haft jobb eller pluggat, bott med pappan osv. Tror allt att de finns precis likadana tjejer även i Sverige från båda lägren. | |
| Skblole | 2012-02-02 17:48 | |
![]() | Samtliga tonårsmammor jag känner går under beteckningen white trash, men jag tvivlar inte på att det finns undantag. | |
| 88tinste | 2012-02-02 17:52 | |
![]() | Håller med Skblole... har samma erfarenhet men det finns säkert undantag | |
| slånbär | 2012-02-02 18:32 | |
![]() | Lillstölla-jag kan inte riktigt komma ihåg dom tidigare säsongerna men det är mycket möjligt att dom var annorlunda. Kan ju även stämma som Cadette skriver att den allmänna samhällsekonomin gör att folk har det bättre i alla lägen även unga mammor. Hur har vi det här i landet då? Finns det någon här som är ung och har barn? Eller vars dotter eller son är ung och har barn? | |
| Lillstölla | 2012-02-02 18:46 | |
![]() | Måste ju säga att paret Dea-Louise och Rasmus som inte ens kan hålla rent och fräscht omkring sig och inte ta hand om katten och hunden än mindre borde ha barn. Är man 20 och 28 år gammal och fullt frisk så ska man inte behöva ha mamma och sin syster/svägerska som kommer och städar åt en. Riktigt jäkla illa!! Slånbär: Om du vill se de tidigare säsongerna igen så finns de på Kanal5 Play:) | |
| le-lou | 2012-02-02 18:52 | |
![]() | Oavsett, det är rätt tragiskt att tillskriva människor epitetet "hopplösa fall" bara för att de är unga, mammor, slafsiga, rökande, ensamstående eller bla bla. Ingen är hopplös. Jag har sett programmet ett par gånger och tycker inte det skiljer sig nämnvärt från svenska motsvarigheter. | |
| Lillstölla | 2012-02-02 18:55 | |
![]() | Le-Lou, har inte kallat någon för hopplöst fall. | |
| le-lou | 2012-02-02 18:57 | |
![]() | nej det har jag inte sagt heller Lill-Stölla! TS skrev: "Om programmet vinklar det hela så förstår jag inte varför dom inte gör det med den Norska versionen också eller är det så att dom Danska tjejerna är hopplösa fall?" | |
| le-lou | 2012-02-02 18:58 | |
![]() | el "det är att dom Danska tjejerna verkar vara fullständigt hopplösa fall" Varför är man hopplös som 19 åring för att man röker, har fått ett barn och bor hos sin mamma? Är man fucked for life alltså? | |
| Lillstölla | 2012-02-02 18:58 | |
![]() | Okej, blev lite fel där bara då :) My bad! | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-02 18:58 | |
![]() | Det var de värsta fördomar jag hört på länge. Är man en sämre förälder för att man röker? (Såvida man inte röker inomhus dvs). Sen när blev det illa ansett att röka? Nu har jag förvisso inte sett programmet, och vet inte h u r stökigt det var, men man är väl inte en sämre förälder för att man har det stökigt omkring sig? Man kan likväl vara en pedant som städar ständigt och inte ger sig tid att ägna sig åt sitt barn. Städa kan man göra när barnen blivit så stora att de inte har tid för en. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-02 19:00 | |
![]() | Säger jag som tyvärr städade alldeles för mycket när barnen var små..... | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-02 19:01 | |
![]() | Men båda var dammkvalsterallergiker | |
| Lillstölla | 2012-02-02 19:04 | |
![]() | Ezey: Har inga som helst fördomar, det är din tolkning. Men att röka som en borstbindare under graviditeten som många av tjejerna gör är inte bra, det vet ju alla. Och eftersom du inte sett programmet och därmed inte vet hur skitigt de hade det det ska du kanske inte säga nåt om den saken. Katten pissade och sket överallt, tjocka lager med damm, flugor och diverse andra djur frodades i köket, päls, papper, disk allt du kan tänka dig var spridet över hela lägenheten. Så jo, i det fallet anser jag inte att man är så lämpad att ta hand om ett barn om man inte kan hålla rent omkring sig. Är ingen bra miljö för någon! | |
| Skblole | 2012-02-02 19:04 | |
![]() | När det blev illa ansett att röka? Är du Marty McFly? | |
| Fia_Lito | 2012-02-02 19:10 | |
![]() | Vet inte om programmet är vinklat, lite kanske. Har släkt i Danmark och de ligger väll lite "efter" Sverige, när det gäller synen på problem i samhället/åtgärder av dessa. I Danmark har man även en helt annan livsstil än vad vi har här. I Danmark går du ofta ut efter jobbet måndag som fredag. Det finns en "anda" som lyder familj/vänner framför "jobb och prestation. I Sverige är arbete,jobb,framgång extremt inpräntat i oss. (kanske därav vårat användande av ordetWT). Det är lite varmare klimat och lite slappare i Danmark helt enkelt ;) | |