Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 027 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2012-02-03 12:40 | |
![]() | jag behöver eran hjälp Som många vet så ska jag flytta upp till Örebro igen, Men då kom en kompis till mig och sa att jag enligt lag inte får flytta så långt från barnets pappa. Då det kan bli svårt för han att ha ett bra umgänge det är 2,30h mellan våra städer enkel resa. finns det en lag som säger det har letat men hittar inget, jag har så svårt att leta efter sådana saker. Så snälla hjälp mig, vill inte att det ska bli onödiga bråk. enligt min kommpis kan de tvinga mig att flytta tillbaka ner hit och om jag vägrar kan de ta Ronja. jag blir jätte rädd | |
| Pocaloca | 2012-02-03 12:50 | |
![]() | se om du kan hitta nåt i socialtjänstlagen....finn s på nätet =) | |
| slånbär | 2012-02-03 12:53 | |
![]() | Är ni överens så är det ju inga problem. Familjerätten blir ju bara inblandad om man inte kan komma överens om umgänget. | |
| malman | 2012-02-03 12:55 | |
![]() | jag har mycket svårt att läsa och förstå socialtjänstlagen. har försökt snålbär det ska tydligen finnas en lag som säger att jag inte får flytta oavsett om vi är överens eller inte. | |
| Aquila1 | 2012-02-03 12:57 | |
![]() | Men du malman, fråga din kurator, de är insatta i alla dessa regler och lagar. | |
| Ami1974 | 2012-02-03 13:00 | |
![]() | Min broders ex flyttade till Piteå och han bor i Skövde trakten, han hade inte ett skit att säga till om. Har pappan ingen bra kontakt med barnet? Varför måste du flytta så långt från pappan? Prioriterar du dig själv eller barnet? Jag vet ju ingenting om situationen, bara skriver tankar som kommer upp... Familjerätten har ingen laglig rätt, dom kan bara ge anvisningar... | |
| slånbär | 2012-02-03 13:02 | |
![]() | Tror inte det stämmer Malman. Folk måste ju kunna flytta tex om dom är arbetslösa och då ska man väl inte riskera att förlora sina barn bara för att den andra förälderna motsätter sig det? Ring kommunen och fråga om det finns någon där som kan ge dig svar. | |
| joråsatt | 2012-02-03 13:09 | |
![]() | Jag tror inte heller det finns regler som säger att man inte får, däremot avråder nog många en förälder att flytta så långt ifrån den andra föräldern, för barnets skull. Vissa anledningar till att flytta är kanske bättre än andra, dessutom... | |
| Cardis | 2012-02-03 13:13 | |
![]() | Har ni gemensam vårdnad? | |
| gnill | 2012-02-03 13:17 | |
![]() | hittade det här svaret på nätet (hela frågan och svaret här lawline.se/answers/6441) "Eftersom ni har gemensam vårdnad skulle pappan även kunna sätta sig emot själva flytten av barnen. Vid gemensam vårdnad är nämligen huvudregeln att föräldrarna skall fatta alla beslut rörande barnen gemensamt, speciellt när det gäller beslut av särskilt ingripande betydelse för barnen. Detta uttrycks i föräldrabalken 6:13 som kan hittas www.lagen.nu/1949:381#K6P 13 . Var, alltså vilken geografisk plats, ett barn skall bo är ett sådant beslut av särskilt ingripande betydelse för barnet där båda föräldrarnas samtycke krävs vid gemensam vårdnad. Nås inte enighet har man sagt att de rådande förhållandena måste bestå, det vill säga att en förälder inte får flytta med barnet. Även byte av grundskola anses vara ett sådant beslut som föräldrarna måste enas om vid gemensam vårdnad. Enligt uttalande av JO ska ett barn inte kunna tas emot i en ny grundskola utan att skolan har informerat sig om bägge vårdnadshavarnas inställning." | |
| Cardis | 2012-02-03 13:21 | |
![]() | Ja som gnill skriver, kort och gott. Om ni har gemensam vårdnad så måste du ha den andra förälderns tillåtelse att ändra barnets folkbokföringsadress. Om ni ej har gemensam vårdnad så får du flytta vart du vill. DOCK bör det tilläggas att om du flyttar utan någon genuin anledning så kommer det se väldigt dåligt ut i eventuell rättegång om det skulle bli tal om det. Då är det ett försvårande av umgänge. Och även som Ami skriver. Barnet ska gå i förstahand. Man ska inte göra det besvärligt för sitt egna barn med umgänge eller något annat. DET däremot står under lagen gällande vårdnadshavarens skyldigheter. | |
| Ami1974 | 2012-02-03 13:32 | |
![]() | Min make har ett barn tidigare, dom har gemensam vårdnad... i verkligheten är det så att den som inte flyttar inte kan göra något... man får hem ett papper från skatteverket att man ska godkänna flytten... om man inte godkänner flytten så händer ingenting. Skolorna kollar inte upp situationen... Så ser det ut i verkligheten. det finns tyvärr alltid kryphål i lagen. Tilläggas ska väl att varken i min makes eller i min broders fall finns det någonting som säger att dom skulle vara "dåliga" föräldrar, tyvärr är det dock fortfarande så att mamman har mest makt, oavsett vårdnad. Om jag vore du så skulle jag fråga en advokat, dom brukar kostnadsfritt svara på korta frågor. Finns även en del som kan svara över nätet, mot betalning och gratis. Lycka till och tänk alltid på barnet först. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2012-02-03 13:36 | |
![]() | Jag flyttade 39 mil med mina barn. Det här är första gången jag hör talas om den lagen. Om du och ditt ex är överrens i eran separation och han inte motsätter sig din/eran flytt så ser jag inga problem eller orsak till varför någon ska blanda sig i överhuvudtaget. | |
| gnill | 2012-02-03 13:44 | |
![]() | nej, om man är överens med pappan är det ju självklart att det inte är några problem, men man får ju liksom förutsätta att frågan uppstår i och med att pappan inte är helt med på det hela? | |
| Gautama | 2012-02-03 13:47 | |
![]() | Som sagt om ni är överrens så är det inga problem. Men om han motsätter sig det kan det bli problem. Vet inte hur det är nu men när mina barn var små så fick mitt ex skriva på ett papper där han godkände att jag flyttade. Och då flyttade jag bara någon kilometer, men det var rutin. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2012-02-03 13:47 | |
![]() | Okej...? Som jag förstod det så var det en kompis till TS som nämn lagen, inte barnet far. | |
| PeterV-ås | 2012-02-03 13:51 | |
![]() | Det beror på om ni är överens eller inte. Det kan en domstol få avgöra i sånt fall. Då ser man till barnets bästa. Går han eller hon i skolan o allt fungerar bra så kan den som flyttar tappa vårdnaden. En kompis till mig har varit med om det. | |
| Cardis | 2012-02-03 13:52 | |
![]() | TS kanske inte ens har tagit upp frågan med fadern? Oavsett hurvida det går eller inte går att flytta med godkännande så bör man ju inte flytta utan något vettig anledning. Som sagt, man kan alltid yrka på ett försvårande av umgäng vid ett sådant fall och då har den ena parten brutit med vårdhavarens skyldigheter... i alla fall vad lagen säger. Sen är det ju inte säkert att någon tingsrätt följer lagboken. Det verkar mer vara en "guide" | |
| malman | 2012-02-03 14:11 | |
![]() | jag och ronjas pappa är överens om att det är okej att jag flyttar. jag vill flytta hem till örebro eftersom jag kommer därifrån jag har alla kompisar och all familj däe har även mycket lättare att få jobb. eftersom jag har lite psykiska problem efter separationen (vill inte gå in på det mera) så tycker kuratorn att det är bra om jag får komma upp till mitt sociala nätverk. hon tror att jag och ronja skulle kärna på det, då jag inte har någon här nere, mera än svärmor. och ronjas pappa, som ändå inte är hemma mera än 2 dagar i veckan och han vill inte ha henne mera än varannan helg | |
| Gautama | 2012-02-03 14:13 | |
![]() | Dåså, då har du ingenting att oroa dig över. Skönt att ni är överrens. Lycka till:-) | |