Spelrum
Giraffen40
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 091

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sjunnis2012-02-17 14:12
Antal inlägg: 11

Ryska eller kinesiska?
Jag läser FEK på universitet och tänkte till hösten söka någon språkkurs för att göra mig själv lite mer attraktiv på arbetsmarknaden. Jag velar mellan ryska och kinesiska - VAD ska jag välja och VARFÖR?

Syftet är att använda språket i min framtida karriär inom ekonomi.

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-02-17 14:16
Antal inlägg: 439

Kinesiska.

Jag tror att Kina kommer vara det nya USA i fråga om vilket land vi kommer härma härnäst under några decennier.

slånbär2012-02-17 14:16
Antal inlägg: 5539

Ryska är troligtvis ett betydligt enklare språk att lära sig och tar således inte lika lång tid att bemästra. jag har en kompis som har studerat kinesiska och ja....det går inte jättesnabbt framåt inte. Det är ett väldigt svårt språk. Jag tror att båda språken är lika gångbara karriärmässigt men det beror väl lite på vad man har tänkt jobba med.

Minta2012-02-17 14:22
Antal inlägg: 20042

Kinesiska anses ju vara ett framtidsspråk. Det här läste jag om kinesiskans svårighetsgrad:

Kinesiskan har en mycket lätt grammatik, inga komplicerade böjningar eller genusformer. Vad som däremot är besvärligt är skriftspråket som inte på något sätt visar hur tecknet uttalas. Så man måste slå upp varje nytt tecken i lexikonet för att veta hur det ska uttalas. Och det tar tid, även om man inte använder mer än ett par tusen tecken i dagligt tal.

ZLATANIGATAN2012-02-17 14:24
Antal inlägg: 8

vilken dum jävla fråga! Allt utgår ju från syftet med din framtida ekonomiska karriär! Plugga in båda språken så kan du jobba i snabbköpskassan i båda länderna när du är runt 42!

Emellertid2012-02-17 14:28
Antal inlägg: 154

Lätt grammatik? Knappast. Det är betydligt lättare för en svensk att lära sig ryska, eftersom språken är besläktade. Men framtidsspråket är nog kinesiska – jag antar att du redan kan engelska?

Maradona19862012-02-17 14:33
Antal inlägg: 1801

Kinesiska, absolut.

Jag bodde i fyra år i Moskva och förstår ryskan hjälpligt. Men jag är helt övertygad om att Rysslands framtid som ekonomisk supermakt är enormt överdriven. Man saknar mycket av det fundamentala som krävs för att göra den ekonomiska tillväxtresa som Kina gör just nu. Ryssland är enormt beroende av naturtillgångar och har inte på samma sätt som Kina en växande industri inom andra områden. Min övertygelse är att Ryssland inte kommer att ses som en betydande industrination under ditt och mitt yrkesverksamma liv.

Så om du enbart vill fatta beslutet utifrån karriärmässiga skäl, och om du inte av någon anledning räknar med att jobba inom olja eller gas (eller för all del inom turism i Europa) så är kinesiskan en klart viktigare språk.

Minta2012-02-17 14:37
Antal inlägg: 20042

Det svåraste med kinesiskan är skriftspråket. "En fördel med kinesiskan är dock att man inte böjer orden för att beteckna ental, flertal, dåtid och framtid. Därmed behöver man inte lära sig mer än grundformen. Denna typ av språk kallas inom språkvetenskapen för isolerande eller analytiska språk."

Det bästa är att lära sig det i Kina. Man kan också läsa Johans Björksténs bok ChinesePod.com

rajden2012-02-17 14:54
Antal inlägg: 542

Läs en god bok istället!

Loozer2012-02-17 15:00
Antal inlägg: 556

koreanska

Träsmak2012-02-17 18:05
Antal inlägg: 882

Ryska är väck. Glöm det. Om du ska läsa kinesiska och om det ska hjälpa dig på traven som att bli hetare på arbetsmarknaden måste du bli riktigt jävla bra på kinesiska. Det finns många kienser nu som talar utmärkt engelska och dom kostar mycket mindre att anställa. Så jävla lätt att få jobb genom att kunna kinesiska är det inte. För 15-20 år sedan var det så, inte idag.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-17 18:21
Antal inlägg: 1194

Kinesiska. Vi exporterar ca. 50% mer till Kina än till Ryssland och trenden går mot ännu större skillnader. Om du dessutom funderar på att bo i landet blir svaret definitivt Kina.

Koreanska skulle jag inte rekommendera (jag bor där). Talar du koreanska Loozer?

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-17 18:26

Träsmak>>Du är helt fel ute. Språk som komplement till en bra examen (MBA, civilingenjör...) smäller extremt högt bland oss som anställer.

Yamma2012-02-17 18:32
Antal inlägg: 2285

Lyssna inte på folk som pratar om "hur svårt" nåt är, allt beror på dig. Välj utifrån vad du kan behöva.
Mitt tips är också kinesiska. Det finns många i Kina som lär sig svenska eftersom vi har så mycket samarbete mellan oss.

Ckareppak - Ej medlem längre2012-02-17 19:39
Antal inlägg: 181

Kinesiska.

Reflektion: Jag var i Peking härförleden och slogs av hur dåliga de var på engelska. Jag hade väntat mig mer av det stora framtidslandet.

Rabiesgalen2012-02-17 19:43
Antal inlägg: 396

Hm de som lagar mat på gatan behöver väl inte kunna engelska.

Jag förordar ryskan. De som sköter affärerna i Kina kan engelska.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-02-17 19:44
Antal inlägg: 1099

Varför i herrans namn kinesiska? Det finns drygt en miljard kineser. Konkurrera istället, satsa på Europa.

Ckareppak - Ej medlem längre2012-02-17 19:55
Antal inlägg: 181

Men de som jobbar på hotellen kanske borde behärska engelska. Jag menar, om de vill ha dit turister. Peking var en besvikelse.

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-17 19:55
Antal inlägg: 6334

Ryskan är vackrare och tänk alla böcker du kommer kunna läsa på originalspråk. Kina är så hypat.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-17 19:57

Åk till Shanghai eller Shenzhen i stället! Peking är B.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?