Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Joussen | 2012-03-07 18:08 | |
![]() | Hur agerar du? Har vid flera tillfällen tänk på hur man som person skulle agera om någon skulle drabbas av sjukdom/ du träffar på någon omedveten person eller helt enkelt någon som inte mår som den ska och behöver vård. Hur tror du att just du skulle agera? | |
| gnill | 2012-03-07 18:17 | |
![]() | förstår inte hur du menar, om det är en vän/släkting är det klart man skulle finnas där som stöd (eller ringa ambulans om det är något akut). Är det inte någon man känner så ringer man väl ambulans, alternativt uttrycker sin sympati (beroende på sjukdomens art). | |
| Ikoflex | 2012-03-07 18:17 | |
![]() | Tyvärr är man nog allt för kallsinnig eller rädd att göra något. Men tidigare i vintras åkte jag buss tillsammans med en tjejkompis. På bussen sitter en man och har nickat till. man tänker väl att han bara var full. Min min kompis konstaterar att han har kramper, försöker ruska liv i honom och ber en annan resenär att säga till chauffören att ringa ambulans. Ett par andra försöker också hjälpa till. Tack Jessica för att du är en vardagshjälte och tar fösta steget. | |
| Joussen | 2012-03-07 18:25 | |
![]() | Jag kanske var otydlig, menar precis så Ikonflex har tolkat det. Alltså hur tror du att du agerar om du möter/ser någon du inte känner inte mår som den ska? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-07 18:29 | |
![]() | Jag ger första hjälpen och ber någon ringa en ambulans. | |
| gnill | 2012-03-07 18:31 | |
![]() | Jag ringer ambulans, och hjälper till så gott jag kan (är inte sjukvårdsutbildad). | |
| Joussen | 2012-03-07 18:32 | |
![]() | Bra där Jonisk ;) är osäker på hur jag själv skulle agera men hoppas verkligen att jag skulle se allvaret i det o larma | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-07 18:33 | |
![]() | Jag är det, men det viktigaste man kan göra är att ringa en ambulans, det finns inte så mycket man egentligen kan göra på egen hand. Särskilt inte om man inte vet vad man ska göra. | |
| Lill-IT | 2012-03-07 18:33 | |
![]() | Har alltid stannat och hjälpt till om jag ser någon som inte mår bra. | |
| Joussen | 2012-03-07 18:34 | |
![]() | Verkar tryckt att finnas i er närhet :) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-07 18:35 | |
![]() | Nu syftade jag på akuta fall, om det inte framgick. Kan ju t ex vara onödigt att ringa ambulans om någon ramlat men visar sig vara helt ok. | |
| Joussen | 2012-03-07 18:36 | |
![]() | Absolut, jag förstår dig :) | |
| gnill | 2012-03-07 18:39 | |
![]() | Ja, se till att bli sjuk i närheten av oss! Det finns andra situationer som ger mer bryderi än sjukdom. Jag såg en nio-tioåring med en drängfull pappa (förmodar jag) på T-banan. Visste faktiskt inte vad jag skulle göra. Hade själv barn med mig och kunde inte gärna följa efter dem hem för att kolla var de bodde (och ringa sociala), men jag kunde kanske ha frågat något. Visste inte vad /hur jag skulle säga och 10--åringen ville bara sjunka genom jorden (jag har själv varit den där ungen så jag vet hur det känns). Men jag lider än idag av att jag inte sade något (fast jag fortfarande inte vet precis vad jag borde ha sagt). Annars har jag ringt socialjouren när jag kunnat (såg t ex en mamma sova ute i gräset i en park, känd "knarkarpark" i sthlm, med ett barn i treårsåldern. Jag ringde omedelbart socialjouren då) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-07 18:41 | |
![]() | Ja, sådana lägen skulle vara svårare tycker jag, ingen aning om hur jag hanterar något sådant. | |
| Joussen | 2012-03-07 18:54 | |
![]() | Det är klart att man förmodligen skulle agera annorlunda på ett sådant fall. Tror ni att ni skulle agera annorlunda beroende på om det skulle vara en man/kvinna som inte mådde bra? | |
| le-lou | 2012-03-07 18:56 | |
![]() | Jag är livrädd för sånt. Djur värre än människor dock, jag springer i panik tyvärr. | |
| Lillstölla | 2012-03-07 19:03 | |
![]() | Har varit i sådant läge och ringde 112. Var på väg hem från krogen en natt ett gäng och en man ligger blodig och till synes medvetslös på marken. Så först dyker polisen upp, var de som var närmast, visade sig att de kände till mannen sen innan och han ramlat för han var full som ett ägg och tydligen var det inget ovanligt. Men likväl, kan jag göra något för att hjälpa en person som gjort sig illa, blir sjuk eller liknande så gör jag det. Läste nåt rätt intressant nyligen, är så att ju fler människor det är närvarande när en person blir akut sjuk desto längre tid tar det innan någon reagerar för alla väntar på att någon annan ska hjälpa personen i fråga. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-07 20:29 | |
![]() | Hur kan man lämna någon att ev dö istället för att kolla läget och försöka hjälpa till. Tanken svindlar för mig. Är av samarit-sorten av födsel och ohejdad vana. Hoppas att den dagen jag själv eller mina nära behöver det, ska finnas någon där som vill hjälpa. Har förresten varit i bägge situationer åtskilliga gånger. Vet hur mycket en filt eller tröja och en vänlig röst i närheten kan betyda när man sitter i en krockad bil oförmögen att röra sig p g a skador. | |
| Skblole | 2012-03-07 20:37 | |
![]() | Har aldrig hänt mig, men jag känner mig rätt säker på att jag skulle hjälpa till om det verkade vara något allvarligt. | |
| Joussen | 2012-03-08 06:55 | |
![]() | Jag har själv inte varit med om det heller men jag kan bara hoppas att jag agerar på ett bra sett, jag jobbar ändå själv med att hjälpa människor | |