Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 998 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| spelare1001 | 2012-03-15 01:07 | |
![]() | barnpsykologi i vardagen för framtiden Vanligt sunt förnuft som vissa av oss är uppväxta med och som sitter i ryggmärgen är inte alla förunnat idag, även om vi alla vill våra barn det bästa. Det digitala bruset surrar runt oss dygnet runt, så även för våra barn och barnbarn. Trötta är de små liven av allt brus och oftast vill de ha mera jordnära saker än digitalt brus. Kottar ligger på marken, var finns de från början? Jo de ramlar ner från de kottbärande träden som t ex tall och gran. Jag själv har ett barnbarn som inte vill gå till dagis för han vill åka till mormor varje dag, varför det? Jo för här finns inget digitalt brus, här finns fågelkvitter och tjattrande ekorrar och här finns skogen och trädgården som vi utforskar och vad vi kan hämta där för vårt leverne i form av mat och värme. Idag eller i snarare igår eftersom nu är det en ny dag, så har mitt barnbarn som är nyss fyllda tre fått lära sig hur man klyver ved på en vedklyv och sen stapla den i vedbon för torkning och framtida eldning, eldningen vilket han kunde redan vid ett års ålder( elda i vedkärnkraftet alltså, ler), och en lyckligare unge fick man leta efter. Han tryckte på knappen och lyssnade när veden hade spräckts och utropade glatt att nu färdig och lastade själv upp ny stock för klyvning och ögonen bara tindrade. Detta är lycka och att lära för livet och att dessutom glatt samtidigt kunna säga att fåglarna sjunger. Hur underbara är inte de små liven när de får hjälpa till med vardagliga sysslor vad de månde vara, för det är alltid det som de älskar mest och dessutom få höra hur duktiga de är. förutom arbete så var vi på stranden och lekplatsen med vad allt det gav, många intryck och en unge som inte gnällde på hela dagen. Somnade glatt ovaggad på kvällen. Lycka för oss båda hela dagen. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-03-15 06:48 | |
![]() | Barn blir glada av att få hjälpa till med vardagssysslor, det är sant. Man ska börja när de är så små att de verkligen vill, runt ett par tre år. De har inbyggt att de vill känna sig som en del av flocken. få göra nytta. Sen är det inget fel med att lära sig hantera en dator, men tiden måste avvägas. En timme framför datorn kontra fyra i verkligheten kanske. | |
| panflöjt - Ej medlem längre | 2012-03-15 07:23 | |
![]() | Vilken härlig uppväxt som du skriver spelare 1001! Min son spenderade mycket tid med min pappa också och dom trivdes verkligen bra ihop, var mycket i stugan och hade det bra ihop!! Det skulle varje barn få uppleva, att få lite lugn och ro ibland. Det är nog bra med lite av varje vid olika tider i livet!! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-15 07:38 | |
![]() | bor i naturen,alla barn har varit scauter,dom sitter som frimärken vid datorerna men inte hela tiden,nu kommer våren och dom kommer att vara ute mer och mer,men det är tidens mellodi,datorer är också ett sätt att umgås,tydligen som du skriver så missar barnen en hel del när dom går på dagis och klart är att dagis inte kan ersätta mor och farföräldrar,jag önskar att mina barn hadde mor och farföräldrar,men dom prioriterar andra saker en barnbarn,jag tycker dom här ungarna sitter precis lagom mycket vi datorerna | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-03-15 07:55 | |
![]() | Spelare 1001, en annan sak som finns hos dej är lugn och ro. Barn behöver leka med kompisar, men på dagis är det lek hela dagen, de får inte vara ifred och bara vara. Det är ingen naturlig miljö. Framför mer halvtider, även för pappor. | |
| spelare1001 | 2012-03-15 09:44 | |
![]() | ttiittii Vad synd att dina barns far- och morföräldrar går miste om det underbara som barnbarn innebär, trist för barnen också. Man kan bara gå till sig själv och sina egna barn för att veta vad det betyder mycket att ha far- och morföräldrar som det inte är alla förunnat att ha i livet.Jag har ett gäng barnbarn och det är alltid roligt att få rå om dem. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 11:10 | |
![]() | Det är faktiskt inte dåligt på alla dagis! Det har inte med halvtid att göra - det har med storleken på barngrupperna och personalen att göra! | |
| Trixxie | 2012-03-15 11:17 | |
![]() | @spelare1001: Jag håller med om att barn behöver vara ute i skogen. Men kan inte låta bli att le lite grann att du använder dig av just ett digitalt medium för att klaga över det digitala bruset. Vilken paradox | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 11:23 | |
![]() | Så värst mycket psykologi är det väl inte, snarare så att alla behöver vi både och. Det gäller även barn; både stoj och lek men även tid för lugn och ro. Men jag tror och hoppas att de flesta föräldrar ser till att hitta en bra balans i barnens mellan aktivitet och vila. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 11:25 | |
![]() | i barnens vardagliga liv skulle det stå | |
| Lillstölla | 2012-03-15 12:36 | |
![]() | Visst är det bra att barn får lära sig hjälpa till och varifrån saker och ting kommer. Men det ena behöver och utesluter vanligtvis heller inte det andra. Har jobbat på förskola och barnen var ute varje dag oavsett väder, gick till skogen varje vecka och hade med oss frukt och stannade där i timtal. Och var väldigt restriktiva med hur länge de fick sitta vid datorn. I det fallet så tror jag inte boven är dagis utan hemma. Är enkelt och smidigt att sätta ungarna framför en film eller vid datorn. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 13:01 | |
![]() | Ja, som jag tror är inte barnprogram heller nödvändigtvis av ondo, inte så länge man har den andra omväxlingen. | |
| slånbär | 2012-03-15 13:17 | |
![]() | Det är väl jättekäckt att ditt barnbarn kan komma till er och upplava landet och slippa allt det andra men om han skulle vara hos er för jämnan så tror jag att det rätt snart skulle låta annorlunda. Det gäller säkert åt båda hållen- fördelen med barnbarn är ju just att man inte behöver ta ansvar för allt det svåra och alla stora beslut och heller inte behöver ha vardagen hela tiden-det är liksom lite fest för jämnan men bara dom stunderna man träffas. Jag tror att ditt lilla barnbarn skulle tröttna rätt snabbt om han hade detta varje dag och inte fick träffa sina kompisar på dagis alls längre. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 13:25 | |
![]() | Ja, allt behöver vara i lagom doser, sån tur att man kan få lite av varje! | |
| grusplan | 2012-03-15 13:36 | |
![]() | i och med stora barngrupper blir det oftast inte så bra på dagis. inte konstigt att ungarna och personalen är helt slut efter en arbetsdag. Önskar att alla barn fick uppleva båda sidorna både dagis och lte avkoppling i naturen ... de behöver ju trots allt andra barn för det mesta att ha kul ihop med och lära av varandra | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-15 13:50 | |
![]() | Ja, fast jag har erfarenhet av litet dagis = helt suveränt. Sedan lämnar man barnen ifrån sig på tok för tidigt, vilket gör dem mer otrygga enligt min åsikt. Och vi föräldrar har ju oxå helgen till att gå ut och leka ihop med våra barn! | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-03-15 19:28 | |
![]() | Inget dagis före 3 års ålder. Vårdbidrag till föräldern som stannar hemma. Ännu hellre 4 år. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-15 19:33 | |
![]() | På många ställen i Italien kan man inte skaffa barn om man inte har far och morföäldrar,för det är oftast dom som tar hand om barnen när föräldrarna jobbar | |
| slånbär | 2012-03-15 19:46 | |
![]() | ezye- varför då? Det finns massor av barn som har det jättebra på förskolan. Valfrihet är väl det bästa för alla. Jag ogillar även att regeringen ska bestämma hur föräldraledigheten ska fördelas-det borde var upp till varje familj hur man väljer att göra med detta. Däremot kan jag tycka att när barnen är såpass små så kanske det bästa är om man kan anpassa tiderna så att det inte blir så långa dagar. Många barn kommer vid sjutiden och är kvar framåt fem sex på eftermiddagen- det blir rätt trötta barn av det. Men är förskolan bra då har ungarna det bra under dagen. Har också mycket svårt att förstå varför man väljer att lämna ett äldre syskon till förskolan när man får en bebis. Där jag jobbar är det runt tio sådana barn vars föräldrar lämnar dom vid nio haket , går hem och har myspys med bebisen i några timmar innan dom hasar sig tillbaka för att hämta syskonet. Man försvarar det med att det är så bra för dom att få träffa alla sina kompisar för hemma har dom ingen att leka med. Tror mer att det handlar om att man tycker det är jobbigt att sysselsätta det äldre syskonet samtidigt som man har hand om en bebis. Men om man inte kunde lämna till förskolan då skulle det ju finnas en massa kompisar att leka med på dagarna. Lite lyxtillvaro kan jag tycka. Förskolan ska väl vara till för dom som behöver barntillsyn för att dom jobbar eller är arbetssökande? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-15 20:21 | |
![]() | hasar?alla är inte så duktiga att aktivera ett barn,så det kan bli lite för mycket för en förälder,och då är det bättre att barnet är på dagis | |