Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2012-04-07 22:46 | |
![]() | ordet ATT har försvunnit... En anglofiering.... på engelska: I will find the address på svenska : jag kommer att hitta adressen men en del säger: jag kommer hitta adressen bara som ett exempel asså, sådant retar mig , jag vill ha kvar ordet ATT i svenskan | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-04-07 22:51 | |
![]() | Nä, det funkar bra utan, du måste se rationellt på språket mrperfect. | |
| Zvamp | 2012-04-07 22:51 | |
![]() | Jag instämmer helt och fullt!! | |
| Zvamp | 2012-04-07 22:52 | |
![]() | Alltså jag håller med TS menar jag...... | |
| Träsmak | 2012-04-07 22:53 | |
![]() | Själv irriterar jag mig på folk som skriver "asså". | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-07 22:53 | |
![]() | å jag håller med inci: ) det funkar utan. språket är ju roligt när det utvecklas och ändras. | |
| mrperfect | 2012-04-07 22:55 | |
![]() | jag skrev asså för att provocera till ytterligare kritik av modernt språk, och det funkade ju =) | |
| blue_moon | 2012-04-07 22:56 | |
![]() | Kanske har rubriksvenska och löpsedelspråk också bidragit till den här förenklingen och förkortningen? Tycker också det känns lite rumphugget utan ordet 'att'. | |
| mrperfect | 2012-04-07 22:57 | |
![]() | ja , det är just där jag sett det ofta på senare tid, löpsedlar och journalister samt politiker sätter ju ribban för språket... | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-07 22:59 | |
![]() | rumphugget känns lite omodernt, kan jag tycka. men det kanske bara är jag:) | |
| Drella | 2012-04-07 23:13 | |
![]() | Jag tycker att språket blir torftigare utan "att"! | |
| mistmaster | 2012-04-07 23:19 | |
![]() | det var bättre förr! nåja, så länge folk slutar med särskrivning är jag nöjd. det är verkligen en styggelse, nästan lika illa som att inte börja ny mening med stor bokstav. men bara nästan. ;-) | |
| blue_moon | 2012-04-08 01:16 | |
![]() | ektis Du har rätt i att 'rumphugget' känns omodernt. Precis som svanskupering. Företeelsen må vara förlegad, men ordet beskriver precis vad det handlar om. :) | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-08 01:28 | |
![]() | Instämmer helt med TS. Att vägra att skriva att är att göra våld på ärans och hjältarnas språk. | |
| Mindymoo | 2012-04-08 02:42 | |
![]() | Tja, jag citerar Språkrådets svar på frågan: "Företeelsen är inte heller så ny som man kan tro. Det äldsta kända exemplet är från Strindbergs novell Måste i Giftas "Så har han gjort i tolv år och så kommer han göra till döddar". 1883... Det var inte språkbruket som ledde till att han åtalades för hädelse :) | |
| Hellan63 | 2012-04-08 06:38 | |
![]() | Mindymoo vad du vet mycket! Just den där biten i Giftas tycker jag är ful. Men när man beskriver vad någon säger så är det ok att skriva talspråk. Då kan man strunta i mycket. Språket var ju sånt redan på 1800-talet. Inte konstigt att båda varianterna finns nu. Jag reagerar också på att folk inte kan använda ackusativ med infinitiv korrekt. Men värst av allt tycker jag att det är när folk skriver dem när det ska vara de, alltså när de skriver dem till allt som sägs dom. Där ser jag som min uppgift att berätta hur det förhåller sig. Om man tänker i tredje person singularis blir det väldigt enkelt. De stod och hängde utanför. Hon stod och hängde utanför. Jag såg dem. Jag såg henne. Man ska inte skriva dem stod och hängde utanför lika lite som man ska skriva henne stod och hängde utanför. Väldigt enkel regel! Men samtidigt, jag tycker det är ok att skriva dom... det är ju så de flesta uttalar ordet i alla fall... När jag gick i skolan skulle jag ha fått en röd bock för det men som tur är har jag slutat i skolan nu... skönt!!!! | |
| BinaBambina - Ej medlem längre | 2012-04-08 06:54 | |
![]() | Kika på Sabaton-tråden;) | |
| Hellan63 | 2012-04-08 07:10 | |
![]() | Ja jag såg det BinaBambina! Han kanske hade en slapp lärare i skolan? Jag förstår ju vad folk menar, om jag kände honom skulle jag påpeka det. Men det var ju musiken han ville lyfta fram så då känns det inte ok att hacka på språket. Men det här är ju en grammatiktråd! :-) Nördig men skön! Vad morgonpigg du är! | |
| Sophus | 2012-04-08 07:16 | |
![]() | ... ord försvinner och byts ut är väl inget nytt? Jag f...ar inte vad som är så svårt att acceptera med det? Istället är det bra! T.ex. mina "... göralistor" har med "ATT"-avregleringen försvunnit och därmed har jag fått en massa extra tid. Tid ... baka, cykla eller ann... . /Skrivet på skoj om någon tar illa upp :-) | |
| Hellan63 | 2012-04-08 07:29 | |
![]() | Ha ha! jag är inne på Magdalena Ribbings linje; först ska man kunna reglerna, sen kan man strunta i dom. Allt är helt ok i mina ögon. Men när jag ska hjälpa barn med läxor så är jag noga. Inga &-tecken i stället för och i faktatexten, hur gammalt bruket än är. Sudda och striv och i stället! När man skriver sms är det en helt annan sak... | |