Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 27 |
Mobilspel
Pågående | 20 228 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
smartkingdom - Ej medlem längre | 2012-04-09 23:12 | |
![]() | vedertagna ord... Fick ej godkänt på "late" som i t ex "den late", ej heller "begådda" som i begådda misstag, dvs begått i plural. Vad är det här för jävla spel egentligen som inte godkänner ord som används av var och varannan i vardagligt tal, men tycker det är helt ok med ord som säkert en klar majoritet av svensktalande personer aldrig har hört talas om, än mindre använt?? Jag skiter i Svenska Akademien eller andra inrättningar för inbördes beundran som förklaring till det här fenomenet, jag efterlyser bara regler som gör att vardagliga, vanliga och erkänt välanvända ord av vanliga människor godkänns i det här spelet. Tack för ordet!! | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2012-04-09 23:16 | |
![]() | Du får spela böjlistan. (Och skriva "begångna" i stället.) | |
Träsmak | 2012-04-09 23:27 | |
![]() | Inte så smart, definitivt inte så att det räcker åt ett kungarike... | |
Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-09 23:44 | |
![]() | Vissa saker kan man tycka borde finnas i SAOL som inte finns där. PARAKIT blev inte godkänt för mig (argh, min fina rullning gick om intet!) trots att det är ett väl använt ord. Men vad gäller LATE så ska det vara godkänt om du spelar böjningslistan. BEGÅDDA är däremot inte ett riktigt ord, och tycks inte ens vara ett jättevanligt skrivfel (2250 träffar, mot 212.000 för BEGÅNGNA). | |
kulspel2 | 2012-04-10 00:09 | |
![]() | Vem har du tänkt dig ska bestämma vilka ord som ska vara godkända då? För jag är övertygad om att ord som jag använder i södra delen av Sverige inte används i norra delen. Det blir nog komplicerat att utforma regler om man ska gå efter vad "vanligt folk" använder i dagligt tal. Jag tycker att det är bra som det är och ganska spännande när det dyker upp ord som jag inte har en susning om vad de betyder. | |
Mindymoo | 2012-04-10 01:15 | |
![]() | Himla bra att SAOL finns så vi slipper långa utläggningar och dialektdiskussioner inför varje spel. | |
Mindymoo | 2012-04-10 01:21 | |
![]() | Eller vi kan skapa ett KurtOlsson-lexikon om nån kommer ihåg den tv-figuren? "Fådda blommor" var ett av hans uttryck. Släkt med begådda misstag tror jag. | |
Aktivt_Ego - Ej medlem längre | 2012-04-10 05:14 | |
![]() | Haha, ja begådda är ju inget ord:) | |
Advokat | 2012-04-10 07:30 | |
![]() | Lyxa borde funka, men funkar ickke | |
marmeladov22 | 2012-04-10 07:33 | |
![]() | inte böga heller | |
Bitte - Administratör | 2012-04-10 07:34 | |
![]() | Från spelregler. Där står följande om vilka ord som är godkända att läsa ""Vilka ord är godkända? Betapet följer rekommendationerna från Svenska Scrabbleförbundet. Det betyder att alla ord i den 13:e upplagan av Svenska Akademiens Ordlista (SAOL13) som står som egna uppslagsord i fetstil och är minst två bokstäver långa är godkända. Det finns ett par smärre undantag: Ord som innehåller tecknen som inte är en bokstav; t ex ABC-BOK och SUPER-8. Ord som endast ingår i ett flerordsuttryck som står som ett eget uppslag, t ex SILK SCREEN. Ord med stor bokstav i som pH och Dalarna får spelas, detta är en ändring mot tidigare version av reglerna som Betapet använde t.o.m. september 2007 Ord med accenttecken som ALLÉ och PIETÀ är tillåtna att lägga utan hinder av att accenten inte finns med på bokstavsbrickan. De flesta fetstilta uppslagsord i SAOL står i sin grammatiska grundform. Det betyder att böjningar som *HUNDAR, *KÖRDE eller *FINARE inte kan läggas. Dock finns ett antal oregelbundna böjningar upptagna som egna uppslagsord. Mängden av sådana har utökats väsentligt i och med den 13:e upplagan. Med oregelbunden avses byte av vokalljud (som i NYPA-NÖP-NUPIT och FOT-FÖTTER), avvikande böjningsmönster (HA-HADE-HAFT, ÖGA-ÖGON) och några adjektiv och adverb som kompareras med helt andra ordstammar (DÅLIG-SÄMRE-SÄMST, GÄRNA-HELLRE-HELST) "" Bitte | |
lamaglama | 2012-04-10 07:42 | |
![]() | Fördjävligt, helt enkelt. Jag har fler exempel: En gång skrev min motis "LEKARE" och jag hakade på och lade "TANNLEKARE". Men det blev inte godkänt. Snopet och oväntat. | |
Frajtan | 2012-04-10 08:17 | |
![]() | vad är en tannlekare? en lekare har ju inget med tandläkare att göra, men tannlekare kanske är nåt helt annat? | |
lamaglama | 2012-04-10 08:31 | |
![]() | Jag skojade =/ | |
jellyflower | 2012-04-10 08:52 | |
![]() | Men det finns många dåligare ord än begådda, jag tycker gott man kunde infurit begådda i SAOL. Fådda är ju en klassiker, jag föreslår även springna, som i antal springna lopp. Och gedda blommor. Finns det fådda blommor så är de ju gedda av någon. | |
metafor | 2012-04-10 09:54 | |
![]() | Åh... vilket fantastiskt startinlägg. Lamaglama: Hahahaha! Man kan borde införa ett dialektalt bräde? | |
ita63 | 2012-04-10 10:31 | |
![]() | skulle bli många bräden då om det skulle va ett för varje dialekt | |
Kramerica_ | 2012-04-10 10:52 | |
![]() | Stula funkar inte heller | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-04-10 11:13 | |
![]() | mindymoo Din jämförelsen med Kurt Olssons uttryck fådda blommor var precis mitt i prick :) fådda, begådda, och som barn brukar säga att dom gådde någonstans .. hahaha. Smartkingdom det enda stället du kan kalla dom orden vedertagna är nog möjligtvis på förskolan :) | |
gammon | 2012-04-10 11:20 | |
![]() | Stavas väl "latte" om du syftar på "café au lait" ? | |