Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 299 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Observer | 2012-04-10 20:00 | |
![]() | Minus vid vinst ... Ja ja vet, det har sagts innan. Men jag säger det igen … Fassiken vad det är irriterande att få minuspoäng när man vinner en match. Att få + - 0 kan jag acceptera, men minus bara för att jag spelar bra eller att motståndaren spelar dåligt, det är förkastligt. Under mer än 20 års arbete på fritidshem/klubbar och i ungdomsverksamhet så har jag aldrig träffat på ett spel av någon form där man får minuspoäng när man vinner. Så, alla ni som är inne och spelar, vad är er åsikt om detta? Är det OK med minus vid vinst eller håller ni med mig? Och vad säger spelvärdarna om en majoritet tycker att det är fel med minus vid vinst. Går det att ändra eller hänvisar ni då bara till annan spelplats/spelform? | |
| mrperfect | 2012-04-10 20:08 | |
![]() | Observant.... | |
| Bitte - Administratör | 2012-04-10 20:10 | |
![]() | Vanliga frågor "" Din rating räknas ut med hjälp av flera olika variabler. Förenklat kan man säga att det är ett mått på din prestation gentemot dina medspelare och hur många matcher du spelat. Det beror även på din egen och din motspelares rating innan ni började spelomgången."" Bitte | |
| Måns_E | 2012-04-10 20:14 | |
![]() | Du har helt enkelt spelat under din förmåga även om du har vunnit. Det är väl inget konstigt med det. Annars så skulle ju en duktig spelare med hög rating kunna sätta i system att hela tiden spela mot spelare med låg rating, och ändå hela tiden klättra i ratingtabellen. Vilket skulle innebära att ratingen skulle bli än mer missvisande. Så det tycker jag absolut inte skall ändras på. | |
| med | 2012-04-10 20:15 | |
![]() | Helt rätt Måns | |
| Observer | 2012-04-10 20:15 | |
![]() | Bitte ... Om jag förstår dig rätt så ju mer jag spelar, ju bättre det går (man lär sig ju nya ord efterhand), desto större risk att få minuspoäng. Och jag måste vara noga med valet av motståndare, bara välja de med högre rating. Men då är ju de i samma läge som jag, varför spela mot någon med sämre rating? | |
| Lordi06 | 2012-04-10 20:17 | |
![]() | Självklart ska man gå minus vid vinster där man inte lever upp till sin rating kontra motståndarens. | |
| mrperfect | 2012-04-10 20:17 | |
![]() | Jag instämmer helt med måns. Antal poäng som kan vinnas efter ett spel måste vara konstant, ifall någon gör en stor vinst måste förloraren göra en förlust för att det inte skall behöva genereras "bonuspoäng". | |
| Riverpoet | 2012-04-10 20:17 | |
![]() | Tror schackrating fungerar likadant. Helt rätt tycker jag. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-10 20:19 | |
![]() | Men du kan ju visst spela mot någon med lägre rating, du måste bara vinna tillräckligt mycket (spela på din förväntade nivå, baserat på din rating) eller motståndaren förlora tillräckligt stort om man vill se det så (spela på sin förväntade nivå, baserat på hans/hennes rating). | |
| Lillstölla | 2012-04-10 20:19 | |
![]() | Är ju en utmaning i sig att spela mot nån med lägre rating kan tyckas, och vinner man mot en med längre rating med tillräckling många poäng så går man ju också plus. Tycker inte att nåt behöver ändras. | |
| Måns_E | 2012-04-10 20:19 | |
![]() | I princip så skall det inte spela någon roll. Din rating speglar din spelarstyrka inget annat. Vilket innebär att om du skall gå plus mot någon med mycket lägre rating så behöver du också vinna större. Vilket du också borde göra, eftersom du enligt ratingen är såpass mycket bättre. Det är ju liksom hela idén med att ha ett ratingsystem. Att påvisa olika spelstyrkor. Sedan så kan det ju vara mer intressant att spela med någon som ger ett ungefär lika hårt spelmotstånd som man själv. Jag kan tycka att det kan vara ganska tröttsamt att spela mot 500-ratade spelare som jag vinner med 300p över. Även om jag går någon ratingpoäng plus. | |
| Måns_E | 2012-04-10 20:24 | |
![]() | I IRL-scrabble så kan man förövrigt inte gå minus i rating om man förlorar. Men där jämnas i stället resultatet ut av att vi vanligtvis spelar efter monradsystem, vilket innebär att du får hårdare motstånd om du vinner många matcher, och lättare motstånd om du förlorar. (Åtminstone rent teoretiskt, man möter i möjligaste mån andra som har lika många vinster/förluster i turneringen) | |
| Måns_E | 2012-04-10 20:24 | |
![]() | gå minus i rating om man vinner, skall det så klart stå :) | |
| slånbär | 2012-04-10 20:26 | |
![]() | Det är klart att man ska förlora även om man vinner om man har spelat sämre än man borde. Den tråkiga med just detta är ju att man inte gärna spelar mot dolk med mycket lägre rating eftersom man ju faktiskt kan råka ut för en sån där riktig skitomgång där man knappt får en vokal eller tvärtom vilket oftast resulterar i att man inte kan spela särskilt bra och produktivt så att säga. Jag vill ju gärna spela med vem som helst men det är så surt att förlora massor bara för att man spelar mot vem som. | |
| Måns_E | 2012-04-10 20:29 | |
![]() | Å andra sidan så är det svårt att vinna superstort mot någon som har ungefär samma rating som man själv, och det kostar ännu mer om man får skitbrickor. Så i det långa loppet tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll. Däremot så kan det vara tråkigt att spela med någon som ligger under ens spelförmåga just för att det blir lite tråkigt. | |
| Bohedarn | 2012-04-11 14:01 | |
![]() | I schack kan man inte få minusranking vid vinst. Betapetrankingen fungerar säkert bra i långa loppet, men i turneringar där ni över 4000 deltar avgörs det helt efter vilka bokstäver man får. Man skulle behöva spela väldigt många partier för att få fram vem som är den skickligaste. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-11 14:10 | |
![]() | ts,om man spelar för att det är roligt och inte bryr sig om poängen,då spelar det ingen roll | |
| Filurflizan | 2012-04-11 15:20 | |
![]() | Spela orankat så slipper man känna pressen om förlorad rating :) | |
| Måns_E | 2012-04-11 16:00 | |
![]() | Scrabble är inte schack, och det avgörs inte alls helt och hållet p g a vilka brickor man drar, även om det naturligtvis finns ett turmoment med i Scrabble. Dock så jämnas turmomentet ut över lång tid, och det är ganska tydligt att vissa spelare kan spela väldigt mycket bättre med dåliga brickor än andra. Jag är väl dessvärre själv inte någon som alla gånger kan göra underverk med skitställ. Men efter att ha tävlingsspelat i Scrabble i sju år så kan jag säga att det finns inga turneringar som enbart avgörs av vilka brickor man råkar dra. | |