Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 276

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blåhund - Ej medlem längre2012-04-11 18:12
Antal inlägg: 469

En filosofisk fråga om tur/otur.
Jag hörde ganska nyligen en filosofiskt lagd person som hävdade att vi människor egentligen inte alls har så många valmöjligheter i livet som vi tror, istället beror allting på om man har tur eller otur, ja faktiskt allting som händer oss i livet beror på tur/otur!
Efter att ha funderat på detta ett tag, så kan jag nästan hålla med... eller? Vad anser ni?
Rent konkret borde det då vara så, att störst tur har den som råkar födas som en frisk vit pojke i ett rikt land med välutbildade föräldrar, och mest otur om man föds som en färgad ickefrisk flicka i ett fattigt land med o/lågutbildade föräldrar..och allt som därefter sker i livet handalar om tur eller otur.När det gäller utbildning,var och hur vi bor etc. så kan man ju tänka att det stämmer. Någon ( som har tur) får en studieplats därför att ordinarie elev blivit dödsjuk och tvingats tacka nej till den (otur) t. ex. Alla val vi tror att vi själva gör, handlar helt enkelt om slumpen, man träffar en bekant som känner person som råkar veta att en lägenhet snart blir ledig, om man råkade ha en rolig och entusiastisk franskalärare (tur)hade man kanske blivit en hejare på franska stället för om man hade oturen råkat få en opedagogisk och elak lärare..,..
jag tror ni vet hur jag menar. Men att precis allting handlar om slumpen,tillfällen,tur och otur, kan det vara så?
Även den allra skickligaste betapetspelare vet ju att man kan ha en himla otur i betapet, men jag menar på ett annat sätt,inte spel.
Kanske verkar konstig tråd det här. (Såg Sliding Doors på Tv med Gwyneth Paltrow som av en slump missade tunnelbanan, och... ) finns det flera filosofiskt lagda personer som tänker något kring detta?

Ölbaronen2012-04-11 18:18
Antal inlägg: 201

Otur o tur... Om man nu ser till pojken m rika föräldrar, jävla otur om det visar sig att dom inte har tid för honom och desutom är alkoholiserade. Bara en filosofisk tanke...

slånbär2012-04-11 18:20
Antal inlägg: 5539

Håller med i mycket- det är många slumpmässiga händelser som leder oss vidare i livet. Tänker på resonemanget i tråden om hemmafruar där några av dom lyckligt lottade klankar ner på dom mindre lyckligt lottade och menar att dom är där dom är pga av sina val i livet. Självklart ska man aldrig rulla runt och ge upp utan försöka jobba lite för att få det bättre men att se ner på dom som inte klarar det är galet. Alla har inte styrkan att klara det för det krävs oerhört mycket att jobba sig upp från ett underläge. Det går men för många blir det bara en dröm.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-04-11 18:32
Antal inlägg: 1194

Drar man det hela till sin filosofiska spets så stämmer det att man även behöver tur (eller i alla fall frånvaro av otur) får att nå dit man vill. Man har dock mängder med val på vägen som påverkar sannolikheten för utfallet.

Väljer man att alltid jobba hårt och göra sitt bästa så har man markant förbättrat sina chanser att nå sitt mål, men det är ingen garanti.

Väljer man att vara lat och karaktärslös når man sällan framgång, chansen är stor att man slutar som en bitter förlorare som sitter och gnäller över hur orättvist det är att andra har lyckats bättre med sina liv. Men då kan turen hoppa in, kanske i form av en lottovinst, och vända på steken.

Måns_E2012-04-11 18:34
Antal inlägg: 12028

I viss mån slumpmässiga händelser, men samtidigt så gäller det ju också att faktiskt våga hoppa på saker och utmana sin egen bekvämlighet/trygghet/osä kerhet.

Livet brukar ju ta steg i någon riktning när man själv tar initiativ och gör någonting. Om man aldrig vågar och alltid skyller på att man nog inte klarar av saker, eller att inte kan väl jag, eller "man vet vad man har men inte vad man får". Så spelar det ofta ingen roll vilka erbjudanden som kan råka dyka upp.

För jag tror att många går runt och är missbelåtna just för att de bara tittade på och räknade med att någon annan skulle reda ut saker åt dom.

blåhund - Ej medlem längre2012-04-11 18:46

Javisst ölbaronen,precis så menar jag.Tur eller otur som man inte kan påverka själv.Jag tror nog att vi människor egentligen saknar makt helt, dvs kanske vi kan styra åt ett visst håll, men ändå inte få exakt som vi vill.
Adolf Hitler sökte till Konstakademien i Paris,han ville bli konstnär eller arkitekt, om han blivit antagen kanske han ägnat sitt liv åt konst istället för massmord...

blåhund - Ej medlem längre2012-04-11 18:48

Det var en rejäl otur för honom och mänskligheten att inte nån professor där gav honom chansen, om nån annan elev tackat nej och han stod som förste reserv däremot..!

Måns_E2012-04-11 18:50

Eller också så kanske han hade tröttnat och blivit diktator ändå. Den typen av spekulationer kan man ju ändå inte göra.

Om man vänder på steken så kan man ju också säga att andra världskriget hade knappast tagit slut om de allierade bara hade suttit och väntat på att turen skulle komma. Och visst, det kan man ju i sin tur säga var otur för Hitler att de inte gjorde så.

Men resonemanget leder liksom ingen vart ändå.

Anden_88 - Ej medlem längre2012-04-11 18:56
Antal inlägg: 313

Allting har en viss sannolikhet att inträffa :) Osannolika saker inträffar dagligen, vissa saker är mer osannolika och mer livsavgörande än andra :) Sen beror sannolikheten på ur vems perspektiv man tittar också.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-04-11 19:03

I ett försök att motbevisa en tes som denna (alltså att allt som händer oss beror på tur/otur) kan man försöka konstruera ett exempel där turen eller slumpen inte har någon påverkan. Det kommer att sluta med att man för varje fall hittar mer eller mindre absurda händelser som kan påverka utfallet.

Det finns folk som får studiebidrag i flera år för att förkovra sig i sådant. Sedan finns det folk som är genuint avundsjuka på dem som fick ha KUL under sin studietid, så de sitter ensamma hemma och läser böcker om ämnet på sin fritid i stället. Jag känner en sån kille.

Defrob2012-04-11 19:03
Antal inlägg: 1180

Nej slumpen existerar inte egentligen väl? Jag är varken matematiker eller filosof men:

Exemplet med Hitler: ingen konstakademi väljer väl ut sina elever via tärningskast? (Om det är det närmsta slump man kan komma)

Ingen gör väl val i livet helt utan anledning?

Allt är väl orsak och verkan i någon form. Det kan förefalla som "slump" säkert vid första anblicken många saker men det är inte det egentligen om man tittar på vad som hänt innan....

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-11 19:04
Antal inlägg: 6334

Tycker inte riktigt att tur och otur går att använda som begrepp i det här sammanhanget. Något du tycker är tur kan ju vara otur i någon annans ögon, och vad som verkar oturligt nu kan ju visa sig vara det motsatta senare, etc.

Det du menar är kanske att allt som sker är utanför vår kontroll, och att fri vilja därmed inte existerar öht. Är det så du tänker?

Hinken76 - Ej medlem längre2012-04-11 19:06

Boktips: Luke Rhinehart - Tärningsspelaren

recidivfara - Ej medlem längre2012-04-11 19:08
Antal inlägg: 2385

Orsak och verkan.

bomah - Ej medlem längre2012-04-11 19:08
Antal inlägg: 1021

Det handlar inte om tur eller otur utan slump.

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-11 19:08

Fast Def, "slumpen" kan ju ha gett Hitler sämre kreativa förmågor och därigenom förhindrat honom från att komma in på akademin. Eller så sökte han kanske ett år då konkurrensen var hårdare.

Dessutom, om jag tolkar TS rätt, är det inte sagt att det måste handla om någon slump, det kan lika gärna vara förutbestämt att det som sker ska ske. Vet dock inte vilken av alternativen hon förespråkar.

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-11 19:09

Älskade Luke.

Men återigen, det måste inte handla om slumpen.

aiak2012-04-11 19:12
Antal inlägg: 37

När min son var liten (kanske 10?) kom han hem och sa: "Mina kompisar säger att jag alltid har sån tur. Men då förstår dom inte att tur är något man gör och inte något man får"

blåhund - Ej medlem längre2012-04-11 19:17

Crooked rain; precis min tanke också.
MånsE, Hitlerexemplet var ingen spekulation, bara en tanke, med facit i handen måste man nog säga att slumpen spelade in där ändå, naturligtvis kanske han inte var en tillräckligt bra målare för att bli elev,eller så var han det men man inte hade fler platser, eller hade han sökt ett år senare kanske han ansetts vara bra nog,eller så kunde han valt en helt annan väg och blivit gourmekock ..tja det väl väl tusen faktorer som spelar sin roll till att någonting sker. Skulle vara intressant att höra vad någon troende tänker, att allting är förutbestämt av gud och att vi därför saknar makt...? Händer nåt bra,tack gud och sker nåt dåligt är det guds vilja? (Är själv ateist.)

Måns_E2012-04-11 19:22

Eller kanske så hade han kanske blivit tysk nazistdiktator även om han hade kommit in på konstfack eller blivit kock.

Det är ju bara spekulationer, som vare sig du eller jag kan veta.

Kanske han inte hade blivit nazistdiktator om han hade haft en annan uppväxt, eller kanske så hade någon annan tagit hans plats. Man får inte heller glömma att Hitler i allra högsta grad var en produkt av hans egen tid. Det är inte alls omöjligt att vi hade haft en annan tysk nazistdiktator om inte Hitler hade levt.

Det blir en massa spekulationer som kanske egentligen inte har så mycket med tur och otur att göra. Om Tyskland hade fått en annan uppgörelse efter första världskriget så hade förmodligen inte heller utvecklingen sett ut som den sedan kom att göra.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?