Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 299

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Challe_B - Ej medlem längre2012-04-14 21:20
Antal inlägg: 5853

undervikt
är 176 cm lång och väger 55 kg vilket ger bmi på 17.8. är det något jag bör kolla upp med nån läkare? känner mig helt frisk. vad finns det för risker? (förutom alla jävla kommentarer från mindre vettiga människor) vilka symtom är det jag ska se upp med`? känns ganska ovärt att gå till läkare när jag inte har några symtom..

mrperfect2012-04-14 22:00
Antal inlägg: 11437

det är ju inte så dyrt så att gå till en läkare och fråga kan knappast skada

cadette - Ej medlem längre2012-04-14 22:07
Antal inlägg: 277

Beror lite på ålder också.. och om det är så att du snabbt tappat i vikt eller om du alltid varit smal. Titta också på de andra i din familj, vilken typ av kropp har de? Är du smal av naturen och äter som du ska finns det ingen anledning att oroa sig.. Blir du däremot trött, hängig, tappar aptiten eller så, så kan det vara värt att gå till läkare för att kolla att alla blodvärden är som de ska. Men om du mår bra så är inte vikten i sig särskilt problematisk :)

recidivfara - Ej medlem längre2012-04-14 22:08
Antal inlägg: 2385

om du är kvinna är du frisk (och snygg) om man behöver du äta och träna mer.

pinoccio2012-04-14 22:11
Antal inlägg: 19

Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga. Äter du ordentligt, mår bra och känner dig stark så finns det väl inget att oroa sig över vi är skapta på olika sätt och det kan ändra sig med åren....

Lill-IT2012-04-14 22:11
Antal inlägg: 31592

Så länge du mår okej.. och orkar med vardagen så är det väl ingen fara. Och är du osäker så kolla med en läkare. Beror ju på hur gammal du är också. Är du sexton och har vuxit 20 centimeter på längden de sista tre månaderna.. så är det inte så farligt.

blue_moon2012-04-14 22:14
Antal inlägg: 9713

Gjorde en snabb sökning och fick fram att riskerna med undervikt (BMI <17,5) är benskörhet, bristsjukdomar, trötthet och koncentrationsproblem. Tränar du mycket? Äter du en normal varierad kost?
Det skadar inte att göra en allmän hälsokontroll och få bekräftat att du inte har någon rubbning av ämnesomsättningen.

broglo2012-04-14 22:17
Antal inlägg: 116

En av riskerna borde väl också vara att OM man drabbas av en rejäl infektion eller annat sjukdomstillstånd som sliter på kroppen så finns det mindre reserver att ta av och det kan bli tuffare att återhämta sig. Så skulle jag tänka i alla fall.

Tyllestar2012-04-14 22:17
Antal inlägg: 350

BMI säger inte allt eftersom BMI inte säger något om vad det är på kroppen som väger. Idrottar du mycket hade jag inte heller litat på BMI tabellen.

Om detta är något du funderar ofta på hade jag kontaktat en vårdcentral.

Challe_B - Ej medlem längre2012-04-14 22:30
Antal inlägg: 5853

har nog vägt ca 70 som mest så jag har ju gått ner stadigt de senaste två åren. kanske ska lägga till att jag är man på 23 år.. tränar väldigt mycket i perioder, ibland tränar jag 4-5 dagar i veckan, ibland 0 gånger. är själv inte särskilt orolig, men alla jag känner har kommenterat min vikt så jag börjar ju fundera lite.

ektis - Ej medlem längre2012-04-14 22:33
Antal inlägg: 4505

ät mer och träna styrka (om du nu inte redan gör det). funkar det inte kanske det kan vara någon typ av sjukdom, så det kanske är lika bra att gå till läkaren.

slånbär2012-04-14 22:35
Antal inlägg: 5539

Det finns ett forum som heter colluseum där man diskuterar allt som har med träning och vikt och hälsa att göra. Gå in där och kollar runnt , kanske du hittar nån tråd om just detta eller kan starta en ny.

Incidental - Ej medlem längre2012-04-14 22:35
Antal inlägg: 7958

Ät nötter....

Wilmar2012-04-14 22:47
Antal inlägg: 30

Gå till läkaren och be dem ta sköldkörtelprov.

Maradona19862012-04-14 22:56
Antal inlägg: 1801

Jag är inte expert på området, men om jag verkligen vore orolig skulle jag knappast lita på att vi betapetare har svaret. BMI är visserligen ett väldigt trubbigt mått, men det ger en viss indikation. Ditt BMI är som sagt ganska lågt och det är nog bättre att diskutera med en läkare än att fråga råd från random folk på internet.

Lycka till!!!

cadette - Ej medlem längre2012-04-14 23:02
Antal inlägg: 277

Fundera (ärligt) för dig själv huruvida träningen/maten/vikten är förknippade med ångest/prestationskrav eller inte.. Kan du känna att du inte kan (vill) sluta träna när du väl börjar? Känner du dig nästan lite hög när magen är tom? Ätstörningar hos män är vanligare än man tror. Ofta "vet" man innerst inne att det man sysslar med inte är särskilt "normalt" men det kan vara svårt att acceptera det. Ett ganska "säkert" tecken är om du redan googlat på exempelvis anorexi, träningsnarkomani eller liknande.. (om du inte gjort det för att du har någon i din närhet som är drabbad), ett annat är faktiskt den här typen av frågor på forum där man kan vara anonym.. Men som sagt.. mår du bra, känner dig tillfreds med ditt liv, kan käka chips och cola utan att må dåligt eller känna dig tvungen att kompensera med en timme extra träning.. så är det inget att oroa sig över :)

slånbär2012-04-14 23:12
Antal inlägg: 5539

Fördelen med att hitta ett forum på nätet där just sådana här frågor diskuteras är ju att man kan få se att man kanske inte är särskilt annorlunda mot många andra eller så kan man få höra av andra som själva har erfarenhet av liknande problem att man kanske bör söka vård för att kolla upp att allt är bra. Efter det kan man gå vidare och just på ett sådant forum kan man få tips och råd av andra som har erfarenhet.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-15 01:48
Antal inlägg: 7985

Jag tror inte du behöver oroa dig alls. Faktiskt.

Bitte - Administratör2012-04-15 09:52
Antal inlägg: 24199

Jag är nog lite tvärt emot de andra , att ha ett så lågt BMI är mindre bra , du skriver även att du tränar massaor periodvis mm,mm Är det så att du har fått ett stört förhållande till mat och träning så behöver du hjälp.

Vad många inte vet är att ett för lågt BMI är lika farligt som för högt.. så rådet är sök läkare

Bitte

Incidental - Ej medlem längre2012-04-15 09:58
Antal inlägg: 7958

Från 70 till 55 på två år känns inte helt ok, sök läkare......

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?