Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 204

Forumkategorier

Användare Inlägg  
navelludds2012-04-30 08:19
Antal inlägg: 206

Kontrollsamhället
Ser på ett inslag nu på morronnyheterna om digitala kvitton. Man ska få dessa till sin mobil. Tänker i mitt stilla sinne: Medborgare, är det inte dags nu att stanna upp och tänka efter?
Inför vi digitala kvitton innebär det ju att MAN KAN SE ALLT VAD DU KÖPER!!!!
Lägger man till detta till all kontroll som redan finns av dej idag så har du ju knappt nåt privatliv alls kvar. Och var ska det sluta? Ska vi sätta vattenmätare i skithusstolarna så samhället kan kontrollera att vi inte spolar för mycket??
Den riktade reklamen, som är omfattande redan idag, kommer att bli ännu mer preciserad.
Kan ju i och för sej kännas skönt att slippa pappersbiten men i förlängningen kan den skönheten ju leda till att storebror har sån kontroll på dej att den skönheten försvinner för evigt.
ÄR DET SÅ VI VILL HA DET??

Palnatoke - Ej medlem längre2012-04-30 08:52
Antal inlägg: 229

Folk tänker inte, eftersom folk på det hela taget är en dum fårahjord. Våra kedjor smids länk för länk och varje enskild länk är inte så svår att acceptera för fåren.

I början kommer exempelvis mobilkvitton att vara frivilliga, så att vi vänjer oss vid dem. Senare kommer du inte att kunna få papperskvitton. Vi är på väg mot det kontantlösa samhället sedan många år tillbaka -- bra för att stoppa rånare, inte sant? Snart "erbjuds" möjligheten att operera in chip i armen på dina barn så att de kan spåras var som helst. Tänk vad bra det hade varit för den försvunna killen i Göteborg nyligen, då kanske de till och med hade hittat honom vid liv! Och så vidare. Ungar har ju ändå ingen frihet, så varför inte "chippa" din treåring? Och varför skulle du sedan ta bort den när ungen fyller 8 och risken snarare är större för pedofiler? Varför skulle du ta bort den när ungen är 13, börjar vara ute själv och risken för våldtäkter och rån ökar? 18? Farligaste åldern! Nä du, chippet får nog sitta kvar. Dessutom kan du betala med en uppgraderad version av chippet i affären; ingen risk att du någonsin glömmer plånboken, och tänk så svårt för brottslingar...

Mindymoo2012-04-30 09:11
Antal inlägg: 1743

Snart tänker jag mobilvägra...
Känner flera som inte har mobil, en har haft men vill inte längre bli nådd hela tiden. "Och eftersom jag oftast hade den avstängd så glömde jag den ändå hemma, nu vet jag inte var jag lagt den".
Jag vägrar att checka in på ställen för nån gratis kopp kaffe, och vägrar digitala kundkort även om man får rabatter. Tacka vet jag att klippa ut kuponger :)

navelludds2012-04-30 09:15

Det är onekligen dags för demokratidiskussionen i allt detta.

cadette - Ej medlem längre2012-04-30 09:48
Antal inlägg: 277

fast å andra sidan så räcker det att man drar sitt ica- eller coop-kort så vet de precis vem som köpt vad. Dessutom verkar det ju inte direkt genomförbart. Om man inte har telefon, får man inget kvitto då? Och vad händer med garanti och bytesrätt? Låter som ett skämt.

navelludds2012-04-30 09:49

Kan lova dej, det är inget skämt......

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-04-30 09:59
Antal inlägg: 439

Om jag nu ska utsättas för reklam hela tiden, vilket jag inte verkar komma undan, så får den faktiskt hellre vara riktad då. Jag har inget intresse av vare sig strumpbyxor eller inkontinensskydd och skulle gärna vilja slippa den reklamen.

Om en av mina favoritartister släpper en ny skiva - ja, tack, det var trevligt att få reda på.

tydal2012-04-30 11:43
Antal inlägg: 548

Digitala kvitton skulle innebära en massa fördelar:

* minskad pappersförbrukning
* kvittot kan inte tappas bort
* kvittot åldras inte
* automatisk katalogisering/arkivering /sökmöjligheter
* automatisk bokföring/koll på privatekonomin

Systemet skulle naturligtvis gå att designa så att någon kan ha koll på allas inköpsvanor, men det kan lika gärna designas så att det blir tekniskt omöjligt att se vem som handlat vad.

med2012-04-30 11:48
Antal inlägg: 1164

Jag tycker att det verkar vara en bra idé

Defrob2012-04-30 11:48
Antal inlägg: 1180

Ja du, det är redan så här att man kan spåra rätt mycket av vad du gör med dina kort, på internet, din telefon osv om man vill. Jag tror inte det är en stor konspirationsteori om att "några" försöker ta över världen dock. Poängen är förstås att den information som samlas digitalt om oss inte får hamna i fel händer... men än så länge är jag inte så orolig för det.

navelludds2012-04-30 14:12

Defrob m fl: Kan bara hoppas ni har rätt med att det är fördelarna som kommer att råda..... Men om inte, Gud bevare oss....

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-05-01 00:11
Antal inlägg: 439

navelludds: för vad?

kan du inte precisera lite vad det stora hotet består utav och hur det skulle yttra sig, reaktioner osv? Du verkar ju veta något som vi andra inte vet.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-05-01 00:22
Antal inlägg: 1194

Tycker att den här tråden blev fel från början. Att införa digitala kvitton innebär per automatik inte att "MAN KAN SE ALLT VAD DU KÖPER!!!!"Vem skulle se det menar du? Och vilket system exakt hänvisar du till? Det finns flera olika konkurrerande lösningar för digitala kvitton och de använder rätt olika tekniker.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-01 00:32
Antal inlägg: 37631

det räcker med att ha telefon så vet myndigheter vad man håller hus,dom får hålla hur mycket koll på mig som dom vill,jag har inget att dölja,det är 10 milj folk dom ska håla reda på och varför just ig eller dig?har kastat alla kortutom bankomatkortet,apotekskor t väck hm,coop,lindex,ica,inters port stadium ,väck och några till det är inte värt det för mig,tyckte det var lite jobbigt när jag fick rabattkupong på det jag brukade handla,jag har inte förföljelsemani,men i bland blir det för mycket

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-01 00:36
Antal inlägg: 2385

Faktiskt är det som Titti säger. Har du en telefon kan man kolla var du är och mer och mer vad du gör.

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-01 00:40
Antal inlägg: 2385

I steg ett är nog kortköp kopplade till tel. Kontanter ( ev shady stuff) ger säkert papperskvitto om inte manuellt återgiven id ett bra tag till.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2012-05-01 01:53
Antal inlägg: 493

Märkligt men i Uppenbarelseboken står det faktiskt om en framtid där man behöver ha ett märke i pannan eller på högra handen för att bli bemyndigad att köpa och sälja...
Idag finns den tekniken, det enda som behövs för att införa den är tillvänjning med `goda`argument-

nyckelpigan_2012-05-01 02:06
Antal inlägg: 543

Förstår inte vad du menar - vi är redan där!!!

När du använder tex ditt ICA-kort så får du numera riktade erbjudande efter vad du tidigare handlat.

Det behövs inte heller mycket idag för att överta kontrollen av en annan person. Lite grundläggande IT-kunskaper och fantasi. Namn, adress - sedan inte svårt hitta personnummer bla är deklaration en offentlig handling. En titt i papperskorg eller efterlämnat kvitto. Tja. Mycket väl serverat.

Internet är mäktigt. Att vända digitala samhället mot en enskild person kan ställa till en hel del. Lägg därtill lite andra saker som att starta blogg, lägga upp foto o konto på sociala medier - och andra lite mer "hrmhrm", lite anmälningar så blir det lite jobbigt för vederbörande.

Tilläggas kan att som de flesta vet finns olika internettjänster med tunnlar där spårning av mail, digitala fotspår osv försvinner ut i intet genom en mängd tunnlar så det blir ospårbart.

Informationsfrihetens pris?

matts3 - Ej medlem längre2012-05-01 07:11
Antal inlägg: 4

datalagringslagen, all telekommunikation skall bevaras, hur bevisar t ex polisen i rättegångar vem som varit var...?..

matts3 - Ej medlem längre2012-05-01 07:12
Antal inlägg: 4

sociogram på ditt facebookande, skulle varit rn våt dröm för Stsi..

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?