Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 209

Forumkategorier

Användare Inlägg  
johanna_912012-05-07 10:28
Antal inlägg: 106

Stukad fot
Så, har ni några tips på vad man kan träna när man stukat foten? Oturen var framme igår, och nu till helgen är tanken att jag ska ut i terrängen, så man vill ju att foten ska må så bra som möjligt...
Det är inte särskilt svullet, bara litegrann på insidan av foten, och jag kan utan större problem gå på den, men det gör däremot lite ont.

Alla tips tas tacksamt emot!

jonisk - Ej medlem längre2012-05-07 10:48
Antal inlägg: 7985

Skaffa en balansplatta att träna på, oslagbart. Fokusera på 'normala' rörelser, dvs använd foten som vanligt, undvik att töja/rulla/belasta mer än du brukar med ostukad fot.

johanna_912012-05-07 11:03

Ah, jag har inte möjlighet att skaffa någon på ett par veckor, men ska ha det i åtanke.
Men det borde inte vara några problem att snöra på ett par kängor och bege sig ut i skogen till helgen?

Bitte - Administratör2012-05-07 11:20
Antal inlägg: 24199

Vila under veckan så kan du nog vara i gång under helgen

Bitte

blue_moon2012-05-07 11:25
Antal inlägg: 9713

Högläge, stödförband, antiinflammatoriska läkemedel, försiktig träning. Bra råd ges här:
www.1177.se/Skane/Fa...tu kad-fot/

Maradona19862012-05-07 11:25
Antal inlägg: 1801

Själv hade jag stora problem när jag spelade handboll aktivt för många år sedan. Jag använde just en balansplatta för att träna upp fotleden på. Oslagbart som sagt, men snarare i förebyggande syfte. Hjälper inte kortsiktigt när du nu har skadat dig.

Apoteket har en fotledsstrumpa som du kan köpa. Den ger värme och stabilitet. Jag skulle rekommendera en sådan.

Sedan kan det ju vara bra att tejpa fotleden om du ska springa nästa helg. Även om foten känns ok så är den försvagad efter en stukning. Därför kan det vara bra att tejpa den så att det är omöjligt att stuka den igen. Om det däremot fortfarande gör ont skulle jag inte rekommendera att belasta den, du kan förvärra skadan. Själv idrottade jag i fem-sex år, mer eller mindre varje dag, med en tejpad fotled. Sedan träffade jag en tränare som hjälpte mig att bygga upp styrkan igen, bl a med balansplatta, så nu fixar jag att idrotta utan tejp.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-07 11:27

Jag skulle säga vila den inte mer än vanligt, men belasta den inte mer heller, så borde det inte vara några problem. Så länge inget är brutet (och då hade du inte kunnat gå på den utan att det åtminstone gjorde ordentligt ont) eller ledband/fästen fått sig en blödning (vilket du sett på svullnad & blåmärke) så är det bättre att använda foten som vanligt. Vilar man den för mycket riskerar man att bli stel, och då tar det längre tid att få tillbaka rörligheten och bli av med smärtan.

blue_moon2012-05-07 11:27
Antal inlägg: 9713

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Sj...vr ickning/

jonisk - Ej medlem längre2012-05-07 11:29

Tejp eller fotledsstrumpa är bra, ja :)
Och jag håller med om att balansplatta funkar bäst på lång sikt.

toonfisken2012-05-07 11:32
Antal inlägg: 732

Linda foten !

johanna_912012-05-07 11:34

Jag trampade snett sisådär 1,5km från huset, så fick stappla tillbaka bäst jag kunde, bara för att upptäcka att vi inte hade någon elastisk linda. Däremot kändes foten bättre efter promenaden hem. I början var det varmt och kändes tjockt, men det försvann mer och mer tyckte jag.

Ska skaffa tejp och sådant på apoteket i morgon, hade jag tänkt.

Har inga blåmärken, men är lite lätt svullet och stelt på insidan av foten, precis under knölen där. Det gör ju lite ont när jag belastar, men inte så mycket att jag inte vill gå, utan det är mest irriterande.

Moem892012-05-07 11:46
Antal inlägg: 154

jag stukade foten under en basketträning och fick den inte lindad ordentligt på plats så det tog ett tag innan den blev ok. En tvåveckors resa till NY med shopping efteråt rekommenderas EJ! ;) vila som sagt :)

jonisk - Ej medlem längre2012-05-07 11:49

Vidhåller att du nog inte behöver vila den överdrivet mycket, har du inte mer ont än att det irriterar lite, och det är lite svullet men inte blått - så hade jag belastat den som vanligt tillsvidare (och då menar jag gå normalt på den, utan att halta, men inte springa eller hoppa såklart...). Och lindat/tejpat.

johanna_912012-05-07 11:58

Jo, det får nog bli lite lagomt snäll belastning nu i veckan. Och linda så fort jag hittat någon. Om det inte blir värre tror jag att med tejp och stadiga kängor bör jag klara helgen med.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-07 12:21

Ja :)

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-07 20:33
Antal inlägg: 37631

jag tycker du ska ta det lungt med din fot i en vecka,men måste du träna så simma då

med2012-05-07 20:44
Antal inlägg: 1164

Lycka till:)

johanna_912012-05-07 21:29

Jag testade att cykla ett par kilometer, och det gick finfint. Så den sortens träning verkar gå bra. Fast gå längre ströckor gör att det ömmar. Men det är ju ändå bara måndag... Får hoppas att det blir bättre nu till helgen :)

mrperfect2012-05-08 00:02
Antal inlägg: 11437

då man stukar foten så får ledbanden en översträckning som normalt aldrig går över, en viss återställning kan man få ifall man vilar några veckor, kyler ner foten inom tio minuter efter skadan , vilket ju redan är för sent, samt lindar foten under några timmar.
Då man sedan sätter igång träningen så skall man tejpa foten.
Ömhet och stelhet kan kännas åravis fter skadan, beroende på hur kraftig stukningen var, är den lätt så behövs ingen behandling. Kraftig så är det ...jobbigt, men går över åtminstone til en dräglig nivå

apbur2012-05-08 01:19
Antal inlägg: 9699

Stå på ett ben och blunda så behöver du ingen balansplatta :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?