Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 251 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rensar | 2012-05-17 14:24 | |
![]() | Fartkameror är väl ett j-a påfund, o jag förstår inte vitsen, man saktar ju ner när man åker förbi och gasar på igen i höjd med dem, så vad är vitsen? Ingrepp i den personliga integriteten som jag ser det..... | |
| slånbär | 2012-05-17 14:32 | |
![]() | Rensar-ja om folk höll den angivna fartgränsen så skulle det ju inte behövas men så görs ju inte. Och vadå sakta ner och öka? Du ska inte alls hålla på så utan hålla den angivna hastigheten- inte mer. Annars ska du inte ha bil och körkort. "personliga integriteten"- säg det till nån som skadats i trafiken eller förlorat någon. | |
| Poppsi1 | 2012-05-17 14:36 | |
![]() | Alldeles riktigt slånbär....håller fullständigt med dig. Personligt ansvar vet väl alla vad det är? Vi har lagar och regler och de ska ju följas!! | |
| johanna_91 | 2012-05-17 14:37 | |
![]() | Angiven hastighet på en väg är det man ska följa, gör man inte det får man skylla sig själv om man blir haffad och tycker att ens integritet är påphoppad. Vi har hastighetsbegränsningar av en anledning. Kan man inte vara ansvarsfull nog och följa dessa bör man definitivt inte ha körkort och bil, och bör nog även ta sig en funderare på om man över huvud taget kan klassas som vuxen. | |
| limpan__2 | 2012-05-17 14:43 | |
![]() | Då de ofta står vid korsningar och utfarter där man vill att folk saktar ner har de ju fyllt sitt syfte även om några inte klarar av att hålla sig till hastighetsgränserna mellan kamerorna. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-17 15:00 | |
![]() | "Man gör ju så". Vidrigt argument. Fundera över varför det är så. Inte kommer du särskilt mycket fortare fram i alla fall. | |
| Ölbaronen | 2012-05-17 15:16 | |
![]() | Du tjänar bara 1 minut per mil om du ökar hastigheten med 10 km/tim, säger sig självt att det inte är lönt. | |
| rensars | 2012-05-17 17:05 | |
![]() | Att folk skadas i trafiken eller mister livet kan bero på många saker, och det är naturligtvis tråkigt, och ibland även på farten. Men ibland kan det även vara brist på fart som orsakar sånt. Ta dessa söndagsbilister som kör 60-75 på 90-vägar t ex. Stressar upp medtrafikanter till vansinnesomkörningar. Och dessa ungdomar som nyss fått körkort kör som fan även om det finns fartkameror, så för dessa fyller kamerorna ingen funktion. Så kategorisk kan man inte vara som du är slånbär. Och varför ska jag ligga och harva i 90 på en väg som jag är ensam på en sen kväll t ex? Har man gett mej körkort tycker jag man kan låta mej bedöma vilken hastighet jag ska ha. Och jag hävdar i alla fall att kamerorna fyller minimal funktion för du kör enligt lagen oavsett slånbär men för mej blir det ett störande moment, som i sej kan innebära en fara. Och Ölbaronen. Slår du ihop all tid du tjänar på långköriningar så blir det om du kör snabbare så blir det faktiskt en hel del som man kan göra vettigare saker med. | |
| Sote | 2012-05-17 17:14 | |
![]() | Vad kan vara vettigare än att köra enligt gällande trafikregler?och det var nog nåt av det mest korkade jag har läst att om dom Nu har gett dig körkort så ska du få bestämma själv hur fort du vill köra!! Dom skulle aldrig ha godkänt dig helt enkelt. Tänker du likadant när det gäller alkohol o körning och rödljuskorning också och om inte varfor inte? Folk med din attityd skulle aldrig få kortet från början. | |
| rensars | 2012-05-17 17:24 | |
![]() | Sote: Alla bryter mot trafikreglerna nån gång så var inte så skenhelig, diskutera fartkamerorna istället, va ju det detta handla om. | |
| johanna_91 | 2012-05-17 17:25 | |
![]() | Det intressanta här... "Slår du ihop all tid du tjänar på långköriningar så blir det om du kör snabbare så blir det faktiskt en hel del som man kan göra vettigare saker med. " Ja, om du slår ihop det. Men säg att du tjänar kanske en kvart eller så om du kör en bra bit. Vad ska du med den stunden till? Ta en fika på en rastplats? Fundera över varför du körde på ett rådjur (för att du hade väsentligt kortare tid att stanna på då du körde för fort)? Sedan om du slår ihop allt på ett år, då tjänar du en hel del tid, ja. Men det blir väldigt många korta stunder som du ändå inte lär hinna så mycket på. Och nej, man får inte körkort för att man själv ska få bestämma. Man för körkort för att man visat sig duglig att följa de lagar vi har. Man har körkort på villkor att man följer lagen. Gör man inte det ska man inget körkort ha. | |
| johanna_91 | 2012-05-17 17:27 | |
![]() | För övrigt, rensars, nu tycker jag att du generaliserar lite saftigt. Jag tror INTE att alla bryter mot trafikregler hur som helst. | |
| rensars | 2012-05-17 17:28 | |
![]() | Då så Johanna, kan du ta av alla körkorten, för jag påstår, att ALLA, o då menar jag ALLA bryter mot trafikreglerna nån gång. | |
| rensars | 2012-05-17 17:29 | |
![]() | Johanna: Är du t ex insatt i vad husvagn får väga gentemot bil? Bara ett ex där s k laglydigt folk bryter mot lagen rätt ofta.... | |
| johanna_91 | 2012-05-17 17:31 | |
![]() | Med glädje skulle jag göra det om jag nu besatt sådana befogenheter och hade bevis. Och att andra gör fel, gör det inte mer tillåtet för någon annan att göra fel. Det är snarare barnsligt i mina ögon, hela resonemanget "Men han gjorde ju så, varför får inte jag då?!" Om jag åker med någon som inte följer reglerna är jag inte rädd att säga till och i vissa fall kliva ur. Jag har ingen lust att medverka till att riskera mitt och andras liv bara för att någon vill spara ett par minuter. Krockar du kommer du snarare förlora en väldig massa tid och troligtvis göra illa dig rejält. | |
| johanna_91 | 2012-05-17 17:33 | |
![]() | Jag kontrollerar alltid saker mycket noga när det gäller trafikregler. Enligt dig tycks i princip hela Sverige bestå av hopplöst folk som struntar hejvilt i lagar och inte inser att lagarna finns där av en anledning. Min uppfostran var sådan att man följer lagen, kör inte vårdslöst, ser sig för i trafiken och kontrollräknar och stämmer av. Beklämmande om det är som du säger. | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2012-05-17 17:34 | |
![]() | Visst ,bort med alla hastighetsbestämmelser, vill jag köra 150 mitt istan så är det upp till mig ..jag har ju körkort..eller?? Fartkamerorna står oftast efter 50-70 väg och där tycker jag det är ok men att ställa ut dom på 90 väg tycker jag är lite överdrivet. | |
| Blasse | 2012-05-17 17:47 | |
![]() | i mitt yrke så är 75% av min arbetstid ute på vägarna även sent på kvällarna och långfärder så jag vet att man inte tjänar så mycket på fortkörningar vad det gäller sena kvällar när man tror sig vara ensam på vägen så har det dykt upp gående eller andra trafikanter plötsligt och hade jag då kört i för hög hastighet kan det inträffat allvarliga olyckor med stora skador eller dödsfall. anser då TS att man har rätt att riskera andras liv och lem för att han ska ha tid till vettigare saker? jag anser att han kan ägna sig åt vettigare saker istället för att vara ute på vägarna | |
| Blasse | 2012-05-17 17:50 | |
![]() | och vad det beträffar fartkamera på 90 väg vet jag 2 platser i Sverige där jag sett olycka vid 90 väg och där finns nu kameror! överdrivet?? tror inte det | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-05-17 17:52 | |
![]() | TS inlägg kan inte vara seriöst menat. I så fall borde hen inte fått körkort. Kanske enbart skrivet för att provocera så att andra blir upprörda och skriver inlägg? | |