Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 254 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rensar | 2012-05-23 22:50 | |
![]() | Skäms bönder!! Här slet våra förfäder i sitt anletes svett med att röja upp stenig och hård mark till att bli brukbara åkrar.... Nu sätter ni skog på dessa marker igen!?!?! Förfäderna måste vända sej i sina gravar...... Och detta samtidigt som en stor del av världens folk svälter...... | |
| limpan__2 | 2012-05-23 22:54 | |
![]() | Vilka fler företagare bör skämmas för att de försöker tjäna (mer) pengar? När folk är beredd att betala för maten kommer det åter bli lönsamt att odla mat istället för virke. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-23 22:55 | |
![]() | Så de ska jobba gratis och skicka mat till fattigare länder? Eller hur hade du tänkt dig? | |
| rensar | 2012-05-23 22:59 | |
![]() | Vaddå jag tänkt mej? Det är inte jag som äger jorden och livsmedelsföretagen som Arla, det är bönderna!! De e väl dom som ska tänka till!! | |
| limpan__2 | 2012-05-23 23:02 | |
![]() | Vad ska de tänka till på? Att någon tidigare planterade havre där de planterar gran och att detta därför är moraliskt förkastligt? | |
| enblommigkat | 2012-05-23 23:02 | |
![]() | Säg det till arla då ;) dom vill ju gå så mycket med vinst som möjligt! Som dom flesta andra företag! Sen tycker jag iaf. att det är synd att de skeppas in så mycket mat i landet när vi egentligen skulle kunna odla mer själva.. Men jag säjer som limpan, skulle de vara bättre betalt skulle det odlas mer. Jag skulle inte vilja odla "ätbart" och inte gp med vinst, det tror jag ingen vill.. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-23 23:05 | |
![]() | Det är bara bra att vår mark används till något nyttigt när vi nu producerar mat så det räcker och blir över. | |
| rensar | 2012-05-23 23:06 | |
![]() | Men de e väl bara att använda sina lobbyister o kontakter i regeringen till att skapa förutsättningarna för att tjäna pengar via riktiga odlingar. Sanningen är väl den att det är jävligt bekvämt att sitta på sitt arsel medan träden växer, behövs ju inge arbete för att de ska växa.... Så offra det öppna landskapet bara | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-23 23:17 | |
![]() | Hur ska de kunna tjäna pengar om ingen vill köpa? Och inget arbete med att ha skog? Ha ha ha ha ha ha ... | |
| enblommigkat | 2012-05-23 23:19 | |
![]() | Att äga skog inte skulle ge arbete är som att kor inte producerar mjölk! | |
| rensar | 2012-05-23 23:23 | |
![]() | När det gäller det snabbväxande skiten de planterar på gärdena så äre jobb med att plantera och skörda, under mellantiden bara att sitta på sin stjärt. Man kan styra politiskt hur efterfrågan skulle kunna ändras och de möjligheterna tar inte bönderna till att påverka till bl a för att det är bekvämt med ovan nämnda... Så åter, skäms bönder!! | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-23 23:23 | |
![]() | Våra förfäder skulle säkert vilja att vi gör det som är bäst för oss, på samma sätt som de gjorde det som var bäst för dem. | |
| Pebben77 | 2012-05-23 23:27 | |
![]() | Måste säga min åsikt här. Jag ska förklara för rensar hur det ligger till. Så här är det, 1995 gick Sverige med i EU, det skapades fler och hårdare regler för framförallt mjölkbönder, bla så skulle båsplatser bli 2 cm bredare för annars dör korna osv, kommer inte på alla regler nu. Min pappa hade mjölkkor fram till 1998 men det gick inte att leva på det pga alla regler, han hade varit tvungen att bygga nytt stall för sisådär 2 miljoner, har man då en omsättning på 800 000 kr/år, inklusive skogen, så är 2 miljoner mycket pengar, speciellt när vinsten är 0 kr och då är arbetskostnaden inte medräknad, dvs man jobbar gratis men kostnaderna och utgifterna är ungefär de samma. Min pappa hade 24 mjölkkor men pga alla regler hade han varit tvungen att utöka till minst 75 mjölkkor problemet var dels den ekonomiska men dels att han inte ville ha fler mjölkkor pga att det skulle bli mer arbete. Nu så har han köttkor men där är ingen ekonomi i det, samma sak där om man bortser från arbetet så blir resultatet ungefär 0, som tex i höstas så fick hans tjur feber och kunde inte öppna munnen, det gick inte att behandla honom så det fick bli kadaver, vilket KOSTAR ca 2000 kr, och om han hade sålt tjuren till slakt hade han fått ungefär 8000 kr, det vill säga han fick en förlust på 10 000 kr och när man då vanligtvis har ett nollresultat så förstår du hur tufft det blir i en sån här situation. Så i år har han bestämt sig för att minska antalet djur, pga att han har ett heltidsjobb upptill, detta blir bara som fritidssysselsättning och följden av att man minskar antal djur blir att man inte kan ha lika mycket mark till djuren och för att slippa se gräset växa upp högt och vissna så sätter man björk eller gran där för det är bättre än halvvisset gräs. De flesta marker som det sätts träd på är marker där det är svårt att odla säd på mycket pga all sten som finns i marken. Slutsats: Om man inte får ekonomi i en sak så får man förändra sig och det är precis det som bönder liksom många andra företag gör för bönder är företagare i dagens samhälle, förr var dom självförsörjande det är den stora skillnade. | |
| shulten | 2012-05-23 23:27 | |
![]() | Bara plantera och skörda? Vad jobbar du med, du som verkar ha så god kunskap om hur bönder "bara" sitter på sin stjärt? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-23 23:43 | |
![]() | jag gör självklart det som lönar sig bäst ,låt dom vända sig bara ,och det är att plantera skog | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-24 00:03 | |
![]() | jag har en åker som ingen vill odla på ,just nu arenderar jag den gratis till en hästägare som slår och ger höt till sina hästar,jag tror jag ska stycka av den och sälja tomter av den med,det tjänar jag mest på | |
| henrik_l | 2012-05-24 03:03 | |
![]() | Här finns oxå en åker. Den slår jag själv, eller gjorde förra året. Med röjsåg. Jag skulle nog få för ont i höften av en lie. Den är full med blommor som djuren gillar. | |
| 88tinste | 2012-05-24 07:17 | |
![]() | Sitter bara på sin stjärt? :S Du är inte bonde va? Självklart använder man mark till att odla skog när den inte duger till annat, det är inget konstigt, självklart ger det mer än att bara ha en stenig mark med lite strån. Likaså om det man annars gjort gör att man inte kan överleva så väljer man ett annat val, självklart! De måste ju anpassa sig efter samhället... | |
| slånbär | 2012-05-24 07:57 | |
![]() | Ttiittii-hyr ut åkern till Rensars istället så kan han/hon ju plantera skog där och sedan sitta på sin stjärt och pilla navelludd medans det växer och bara genererar vinst utan arbetsinsats. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-24 08:13 | |
![]() | jag har annonserat ut den så att folk kan odla där,men inte fått några svar,ett tag var det någon som stängslade och hade häst där,Tomter ger mest med pengar | |