Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 809

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snucke162012-05-30 12:22
Antal inlägg: 505

Kaninfarm
En kompis spånar på att starta en kanin farm i syfte att producera kött. Kommer nog aldrig att hända men tror ni på iden om att käka kanin? Jag själv har aldrig provat. Någon som har ätit kanin? Omdöme tack.

Emollas2012-05-30 12:25
Antal inlägg: 1082

kaninfarm? Det måste vara billigare än grisfarm, nötkreatur och kycklingar... För det finns ju ett uttryck som heter "kanin kanin" så där måste det ju bli många barn menar jag.

_Name2012-05-30 12:25
Antal inlägg: 47

Omdöme om vad?

snucke162012-05-30 12:26

Kaninkött.

CoffeCup2012-05-30 12:31
Antal inlägg: 11

Sjukt..

Vi föder upp på tok för mycket köttdjur och nu ska de börjas med kanin. Klart människan ska föda upp oskyldiga djur för att tjäna pengar :/

Anden_88 - Ej medlem längre2012-05-30 12:31
Antal inlägg: 313

Riktigt bra idé, kaninkött verkar vara ganska jämförbart med kyckling på många sätt, och sägs vara gott också. Dessutom betydligt mer kött per kanin än per kyckling, och exklusivare kött. Tror faktiskt det kan gå att tjäna rätt bra på det!

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-30 12:40
Antal inlägg: 2225

Kanin kanin kaninte yttra mig om den saken. Nej men jo, kaninkött har jag ätit och jag ser inga större problem med det jämfört med alla andra köttdjur så länge de har ett trevligt liv fram tills de dör.
Det finns så mycket missförhållanden inom t ex nöt- och svinuppfödning, köttproduktionen fördärvar miljön osv. Om man nu måste äta kött är ju kanin och struts ett bra alternativ. I en del länder är de duktiga och tuggar i sig myror, gräshoppor och larver men det känns lite för hårdsmält för mig i alla fall.
Smaken på kanin? Ja, det är väldigt likt kyckling.

seppa2012-05-30 12:41
Antal inlägg: 146

Har prövat är väldigt likt kyckling i smaken

Lill-IT2012-05-30 12:47
Antal inlägg: 31592

Har inte smakat kanin själv, men min morbror födde upp, slaktade och sålde kaniner förr. Min morfar också.
Det ska vara väldigt gott.

125478 - Ej medlem längre2012-05-30 12:56
Antal inlägg: 8332

Efter vad jag hört är det ett bra alternativ för miljön att äta mer kanin. Så ur det perspektivet verkar det ju bra.

snucke16, Varför kommer det aldrig bli någon farm?

slånbär2012-05-30 13:11
Antal inlägg: 5539

Min svärmor föder upp kaniner i Chile och där har dom då inga som helst problem med att äta kaninkött. Man får helt enkelt försöka att inte se dom som husdjur.

piilu2012-05-30 13:17
Antal inlägg: 10186

'Min' ICA-affär har det senaste året nästan alltid kaninkött, vet inte hur populärt det är. Jag har aldrig provat att äta kaninkött, men kompisar säger att det är gott. Skulle gärna vilja pröva men 50% av mitt hushåll verkar mindre road s a s.

snucke162012-05-30 13:47

125478 jaa...personen i fråga är allergisk mot pälsdjur samt hö...sen har han redan nu alldeles förmycket att göra.

Mouche - Administratör2012-05-30 14:03
Antal inlägg: 24193

Kaniner är djur som verkligen gör skäl för sitt rykte.

Jag blev landsbygdsbo för ett antal år sedan och fastnade för Belgiska jätte-kaniner.
Köpte genast tre stycken vackra kaniner, Emma, Linna och Berta.
Byggde en fin inhägnad åt kaninerna och njöt sedan av att äga dessa storvuxna men urgulliga ulltottar.

Allt var frid och fröjd tills jag en dag upptäckte att två av kaninerna var mycket tydligt gravida.
Berta var med andra ord en Bert.

Jag begåvades med en hel hop med glada kaniner och skiljde Bert från töserna men, stadsbo som jag nu en gång var, så tyckte jag synd om Bert som fick vara ensam hela tiden så jag "chansade" och lät honom vara med de andra under dagarna men särade dem på nätterna.

Härmed meddelar jag er alla att kaniner _inte_ enbart älskar nattetid!
Töserna var nämligen gravida på nytt i ett nafs.
Resultat: ännu fler kaniner, massor av jättelika Belgiska kaniner.

Jag hittade trots allt bra folk som ville ta hand om småttingarna och numera hålls Bert sällskap av min shetlandsponny, Martin.

Summan av kardemumman är alltså att:

Starta kaninfarm kan man göra utan att ens ha tänkt att göra det.
Men att inneha djur, vare sig det är pga den ena eller den andra anledningen innebär mycket arbete, tålamod och är ett stort ansvar.

Mouche

bomah - Ej medlem längre2012-05-30 14:04
Antal inlägg: 1021

Gott, mycket tuggmotstånd.

snucke162012-05-30 14:16

Den planerade starten av kaninfarm är troligen den att föredra...eller hur Mouche...
Kaniner kan mobba varandra ganska hårt. Således bör man nog tänka igenom praktiska detaljer innan start av farm.

125478 - Ej medlem längre2012-05-30 14:17
Antal inlägg: 8332

Om man är pälsdjursallergiker så förstår jag inte hur man ens kan spåna på att starta en farm... ;)

boffertomte2012-05-30 16:08
Antal inlägg: 1128

Mouches historia var både sedelärande och förtjusande. Att de skamlösa små pälsmonstren minsann höll på i fullt dagsljus! Ska vi verkligen stödja den typen av lättsinne och hämningslöshet genom att föda upp såna dära?

Men allvarligt talat, så är givetvis kaninkött ett miljövänligt alternativ om vi måste äta kött. De kan leva på mycket mager mat, huvudsakligen hö. De kan bo utomhus hela året om i hela landet, så länge man ser till så att de har tillgång till en isolerad hydda och öppet (ofryst dvs) vatten. Och de förökar sig som sagt i ett rasande tempo.

Dock är de genuint gulliga att se på och den som har haft en sällskapskanin kanske inte direkt känner snålvattnet rinna till när hn ser lille Stampe i köttdisken.

Yamma2012-05-30 16:26
Antal inlägg: 2285

Tror det är en bra idé, det är gott med kanin och billigt som sagt.

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-30 16:51
Antal inlägg: 2225

Trots att min släkt sedan barndomen har ätit hare och kanin, har jag haft några trösklar att passera innan jag accepterade Stampe som mat.
Till marsvin har jag ej hunnit men vem vet.
De jag känner har gett kaninerna en hel del kokt potatis eller enbart potatisskal och de åt även med förtjusning chips! Spillvara från wasa-fabriken som också bjöd på osäljbart knäckebröd.
Här finns mycket att läsa för den som är intresserad av ekologiskt lantbruk. Det handlar även om biodling, vilket någon sökte info om:

handbok.alternativ.n...ur /Kaniner

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?