Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-31 13:22 | |
![]() | Marginalskatt Ogillar den skarpt... | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-31 13:25 | |
![]() | www.betapet.se/forum...ad id=30938 | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-31 13:32 | |
![]() | Högermänniska... | |
| DAVVAPALLE | 2012-05-31 13:37 | |
![]() | :D | |
| limpan__2 | 2012-05-31 13:56 | |
![]() | Vilken av dem är det du ogillar? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-31 14:14 | |
![]() | Jag tycker att den är fruktansvärt orättvis. Att vissa ska behöva skatta över 50% av sin inkomst, och andra inte. Är man högermänniska då? | |
| le-lou | 2012-05-31 14:39 | |
![]() | ett riktigt otyg är den, håller helt med dig VonSchnygg. Folk som inte har den själv fattar inte hur hög den är. Orättvis ja. | |
| limpan__2 | 2012-05-31 14:53 | |
![]() | Nä, du skattar inte över 50% av din inkomst. På marginalskatten kan vara över 50% om du har en skapligt hög lön men genomsnittskattesatsen är inte alls så hög. | |
| Ölbaronen | 2012-05-31 15:06 | |
![]() | Har du Marginalskatt så har du råd att betela den, så är vårt skattesystem tänkt. Dom rika betalar mer än dom fattiga, eller mindre rika. Rättvist tycker jag. Eller du menar kanska att som förr, Allmogen betalar o dom rika slipper. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-31 15:21 | |
![]() | "Jag tycker att den är fruktansvärt orättvis. Att vissa ska behöva skatta över 50% av sin inkomst, och andra inte. Är man högermänniska då?" Tjäna lite mindre då så slipper du det problemet... | |
| Ölbaronen | 2012-05-31 15:28 | |
![]() | Har bra inkomst men du måste vara dum på riktigt, med det resonemanget... | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-31 15:32 | |
![]() | Ser poänger med marginalskatt men tycker att den kickar in för tidigt, redan vid 414 000. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-31 15:34 | |
![]() | För övrigt svarar du själv på din avslutande fråga VonScnygg. Överraska mig och säg att dina sympatier inte ligger ute på högerflanken så ska jag med glädje göra en pudel. | |
| Lika bra | 2012-05-31 15:41 | |
![]() | Vonschnygg Vi har en progressiv beskattning i Sverige, vilket är till för att minska inkomstskillnader och bidra till en fördelningspolitik. På så sätt minskar vi klasskillnader och motverkar ett samhälle där ett fåtal lever i vansinnigt överdåd. Istället bidrar det till ett samhälle där samtliga medborgare har råd att klara vardagen. Ett antal "stackare" får dock betala över 50% i skatt. Huuuu... Jag ser dock inga som helst problem med detta. Personer som tjänar över 414 000 kr per år (inkomstsumman som måste överstigas för att marginalskatten ska bli 50% eller över) har utan problem råd med att betala skatten. Förespråkar du en platt skatt istället? Eller har du några andra intressanta idéer? | |
| Måns_E | 2012-05-31 15:49 | |
![]() | Jag kan tycka att gränsen för marginalskatt ligger väl nära medellönen i Sverige. Det känns som att den gränsen inte riktigt har hängt med den allmänna löneutvecklingen. | |
| Skblole | 2012-05-31 16:21 | |
![]() | Om jag ska bortse från mina ideologiska värderingar och se på det med mer samhällsekonomiskt krassa ögon så är det stora problemet inte att man tar pengar från rika. Som alla här naturligtvis redan har påpekat så överlever de. Det stora problemet är att man minskar incitament till att göra alla de uppoffringar såväl tidsmässigt som ekonomiskt som ofta krävs för att vara mer produktiv. | |
| Lika bra | 2012-05-31 17:27 | |
![]() | Måns_e Själv tycker jag att gränsen på 414000 kr ligger ganska långt ifrån den genomsnittliga årslönen som är på 340800. www.ssd.scb.se/datab...ve Show.asp | |
| le-lou | 2012-05-31 17:31 | |
![]() | Vi har den högsta marginalskatten i världen. Den statliga inkomstskatten ska vi inte tala om. Det är inte heller en särskilt stor del som denna bidrar med enligt: www.svensktnaringsli...28 871.html Man får inte tjäna pengar i sverige, det är väldigt tydligt. Och på tal om att ta från de rika - de rika här symboliseras tydligen av en VD i en fet bil men det är flera yrken som hamnar i den här inkomstklassen och blir drabbade. Familjer kan också leva väldigt snävt trots att de har en högre inkomst än genomsnittet men det verkar ingen här fattat. "Det kan de gott ha" el "de har råd". Det är oväsentliga argument som inte borde finnas, det man ska göra är att titta på effekterna av det. Har ni gjort det? Höginkomsttagare i Sverige är ett grovt fult ord och jämställs gärna med diamantprydda pälsklädda kvinnor och män som hatar djur, barn och andra (fattigare) människor. Vår granne räknas trots detta dit, han jobbar som maskinoperatör på sketna Volvo tex. Who would have knew... I ett land som Sverige går det egentligen bara att tala om så kallade höginkomsttagare om man ser till bruttolöner. Vad som händer på vägen till att nettopengar betalas ut är bedrövligt. | |
| Lika bra | 2012-05-31 17:57 | |
![]() | le-lou Jag har svårt att tro att någon egentligen behöver leva snävt om de har en månadslön som överstiger 34 500 kr, vilket innebär att man får ut ca 25 000 kr efter skatt (detta är den lön man måste ha för att få en höjd marginalskatt). I så fall har de försatt sig själva i en situation där deras lån och utgifter överstiger sunt förnuft. Jag har några vänner som klarar sig utmärkt på en sammanlagd nettoinkomst på ca 20 000 kr i månaden, de har två barn och bor i en hyresrätt. Jag har absolut inget emot rika människor. Känner massor med personer som tjänar gott om pengar utan att för den sakens skull vara otrevliga på något sätt och vis. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag förespråkar en fördelningspolitik med progressiv beskattning. Effekterna av hög marginalskatt går att diskutera, jag anser att de positiva effekterna överstiger de negativa (men självklart finns det vissa negativa effekter också). Att vi har den (näst?) högsta marginalskatten i världen är ointressant. Detta drabbar inte befolkningen eller samhället negativt, vi har fortfarande en hög utbildningsnivå, ett innovativt klimat och driftiga invånare m.m. | |
| le-lou | 2012-05-31 18:34 | |
![]() | Ja Lika bra? Det är precis det jag menar. Precis på samma sätt som alla andra familjer skaffar sig utgifter så har ju dessa utgifter också eller hur? finns det nån normativ gräns för hur en familjs utgifter bör se ut för att vara ok? Är det du och jag som ska förklara vad som är sunt förnuft? Räknas dyra studielån som många med högre inkomster har, som sunda utgifter? Hus? Bil? Båt? Vad? Tänk dig en familj där en vuxen är höginkomststtagare och den andra vuxna studerar, är arbetslös, jobbar i kassan på ICA eller på cafè tex, den familjen tjänar mindre sammantaget än en familj med två medelinkomsttagare. Vad är ok att dra på sig i utgifter menar jag? Ta exempel att om jag pluggar i 6 år så drar jag på mig ett ganska stort berg av studieskulder som en annan person med lägre lön inte har. Att den som tjänar bra ska skatta mer är inte det jag sätter emot för övrigt som princip, men som vi har det i det här landet är totalt vansinne. Hur marginalskatten är ointressant förstår jag icke, det drabbar befolkningen negativt eller räknas inte individer? | |