Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Schalke_042012-05-31 15:32
Antal inlägg: 391

Att använda blinkers
Kanske borde jag skriva under "Småsaker ni retar er på 13" istället men men...
Ponera att du köper en svindyr bil (i mina ögon då) för låt säga 300k! Varför är så många av dessa bilar inte utrustade med blinkers? Eller är det så att väldigt många anser sig stå över lagen och helt enkelt skiter i att använda "körriktningsvisaren"??? Är den inte till för att hjälpa och underlätta i trafiken? Ni som är så JÄVLA ohjälpsamma och nonchalanta och vägrar blinka i trafiken, hur tänker ni? Även ni glada och snälla bilister kommentera gärna ni oxå!

Ölbaronen2012-05-31 15:51
Antal inlägg: 201

Eller hur, håller fullt ut med dig. Samma pröblem som dom människor som lägger en massa på en bil, kastar på lite blingbling, men inte har råd med nya lampor när dom lagt av.

Kh-collies2012-05-31 15:53
Antal inlägg: 374

Håller med! Det är ovanligt många Mercedes som saknar strålkastare ...

pabster12012-05-31 16:03
Antal inlägg: 707

Kombinerat med pratande i mobiltelefon..... hade en inte nära bekant som körde om en bil med sin mc som plötsligt svängde. Han blev 22 år.... Gubben hävdade att han blinkade men inte så troligt.

LMC792012-05-31 16:06
Antal inlägg: 213

Håller fullständigt med. Mest är det bilar som är riktigt dyra från 250K uppåt. Möjligtvis har de hittat spaken till blinkers när de kommit drygt halvvägs in i svängen, så dags då. Medtrafikanterna vill ju veta betydligt tidigare. Ett råd till biltillverkarna: Sätt spaken till blinkersen så den är riktigt lätt att hitta, då kanske även de mest nonchalanta hittar den.

Gunilla _2012-05-31 16:36
Antal inlägg: 4425

Oerhört irriterande (oavsett bilmodell och dess pris) men när det gäller bilar i 300' kronorsklassen och över är jag mer förvånad över att dess ägare ofta både slickar mittlinjen och det helst i 5-10 km under hastighetsbegränsningen. Köp en gammal Vaz vetja, det är ju onödigt att slösa pengar på hästkrafter i deras fall...

Bohedarn2012-05-31 16:54
Antal inlägg: 130

Håller också med er alla. Om man står och väntar i en korsning och föraren som kommer ids blinka så skulle man kunna köra ut tidigare. För övrigt tycker jag gamla regeln i rondeller var bättre.Då blinkade man åt det håll man skulle. Nu behöver man bara blinka när man ska ut ur rondellen. Blir löjligt i alla små rondeller. Minst 90 % av alla rondeller är små.

klantglenn2012-05-31 16:59
Antal inlägg: 316

ja! sjukt provocerande med folk som inte kan använda blinkers, antingen inte slå på den alls alternativt alldeles för sent.

mz_lzrd2012-05-31 17:05
Antal inlägg: 2498

Det är ju inte den som ska blinka som har nytta av blinkningen, alltså kan det stora flertalet inte se poängen med att blinka. Vad tjänar jag på detta? Ingenting? Är du klok, ska jag blinka FÖR NÅGON ANNANS SKULL???

Konceptet att göra ngt för någon annan utan att själv kunna sko sig på det är nog väldigt främmande för väldigt många, i synnerhet blingmercedes/bmwförare.

Gautama2012-05-31 17:07
Antal inlägg: 6854

Jag hade en kompis som ofta valde att låta bli att blinka. När jag frågade varför så sa hon att hon ville spara på blinkersen???
Hur gör man då?

magnusito2012-05-31 17:08
Antal inlägg: 4983

Blinka är ju en kommunikation och således allvarligt när folk struntar i det. Antar att de har fullt upp med att hålla koll på mobilen och då får ju naturligtvis sådant som att blinka stryka på foten. Här kommer ju JAG!!!
Och vräka sig fram i rondeller är också det ett stockhomsfenomen

Gautama2012-05-31 17:13
Antal inlägg: 6854

Stockholmsfenomen??
I storstäderna har de mycket bättre körteknik tycker jag. De är vana att låta varannan åka t.ex. vid bilköeer. Långt ifrån så ute på landsbygden där alla tänker på sig själva.

Schalke_042012-05-31 17:16

Asså i vilket syfte, o spara alltså? hehehaha
Lockar onekligen fram ett skratt, e din kompis dumsnål?

@mz_lzrd: jösses trodde du var allvarlig först ;)

Schalke_042012-05-31 17:28

@Bohedarn: jo man skulle kunna köra ut tidigare men får man det? Jamenar om du kör ut och bilisten som kommer INTE avser att svänga men att blinkersen signalerar UTAN förarens vetskap ex pga uppstått elfel då åker du på det! Däremot så skulle man kunna förbereda och planera sin egen vidare färd på ett vettigt och trafiksäkert sätt om nu dessa dryga människor behagade blinka lr??

mz_lzrd2012-05-31 17:29
Antal inlägg: 2498

Jag är bara allvarlig ibland. När det är barn och små gulliga djur involverade.

bulimi42012-05-31 17:51
Antal inlägg: 104

Schalke- är du på riktigt när du kommenterar bohedaren?
Man ställer sig en aning undrande. Det är enormt irriterande med förare som gör som han beskriver. Samtidigt skulle det vara oerhört intressant att se någon form av statistik som visar på blinkers i funktion UTAN förarens medvetande.
Hur lyckas den föraren att undgå att se blinkandet på instrumentpanelen o ej heller höra tickandet?

nissen12012-05-31 17:54
Antal inlägg: 146

Det förekommer oftare att folk inte blinkar än att de gör det. Att göra en vänstersväng utan att blinka kan ju vara förenat med livsfara. Jag begriper inte att folk inte fattar att det är det enda sättet att tala om för andra bilister vad du tänker göra, när du ska svänga.

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-31 18:16
Antal inlägg: 1825

nissen1: Jag upplever inte att det oftare förekommer att folk inte blinkar än tvärtom, snarare att man har en tendens till att minnas illdådarna mer än de som gör som man förväntar sig och då blir de kraftigt överrepresenterade i den intern-psykologiska statistiken. Jag upplever, kanske mest beroende på att jag är stadscyklist och sällan vistas på lands- eller motorvägar, att det i första hand är i rondeller bilister slarvar, inte lika mycket i korsningar (men det förekommer även där). Vissa bilister är dåliga på att söka ögonkontakt dock, och den kan vara avgörande för mitt liv när jag är ute och trampar. Jag cyklar över ett övergångsställe precis intill en vältrafikerad rondell två gånger varje dag (till och från jobbet) och upplever att många (dock en bra bit under hälften) av bilisterna saknar registreringsförmåga för annat än det som händer på själva körbanan. Allra värst är när någon pratar i mobiltelefon samtidigt, som någon nämnde tidigare, ser jag någon sådan (och jag söker ögonkontakt med samtliga potentiella trafikfaror) stannar jag hellre än att cykla över. Ibland resulterar det i tvärbromsningar från de mobilsnackande bilisterna, vilket bara bevisar att jag gör rätt i att stanna ... en vacker dag kanske de inte HINNER tvärbromsa.

Schalke_042012-05-31 18:16

@bulimi4: jodå jag är på riktigt! ;)
Sannolikheten är inte så står, det begriper vem som. Men det skulle kunna inträffa lr hur? Jag kör aldrig ut innan trafikanten som kommer helt säkert påbörjat svängen just pga detta! Och så egotrippade som vissa bilister idag är så visst kan dom missa både blinkandet och tickandet på instrumentpanelen! Törs du chansa??? Man ser ibland på vägarna bilar som blinkar fast dom ligger och kör ute på väg därför att dom helt enkelt missat att blinkersen är aktiverad alt. att det uppstått ett iofs osannolikt elfel! Om du säger emot detta så är inte du på riktigt. Keep smiling!

nissen12012-05-31 18:34
Antal inlägg: 146

markoolio, det kan ju bero lite på var man bor, i ett litet samhälle, som där jag bor och orter häromkring, så är det absolut vanligare att det inte blinkas, än att det gör det.....ofta så brukar vi säga, att det är synd att de som har så fin bil inte fick nån blinkers på den. Ofta händer det att de gör en vänstersväng utan att, som det verkar varken titta om de har en bil bakom sig eller använda blinkersen. Spelar ju ingen roll om de är ensamma på vägen, att använda blinkers ska sitta i ryggmärgen på bilföraren.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?