Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 405 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tigerttiger | 2012-06-01 23:55 | |
![]() | Tränga sig förbi bilkön Det är en tvåfilig väg. Så kommer det ett vägarbete. Bilarna ska ledas samman i en fil till höger. De flesta kör över i den högra filen. Kön flyter på långsamt framåt. I stadig takt. Men då kommer naturligtvis alla som har lite mer bråttom. De kör i vänsterfil. De sista hundra meterna innan filerna ska sammanstråla kommer de från vänster fil och tränger sig in i kön. Då har man en kö som stannar upp. Billar tvärbromsar. Bromsa. Kör. Bromsa. Stanna. Kör. osv. Ja, ni förstår. Jag blir så irriterad på alla som kör om kön och tränger sig in. Varför gör man så? Någon som har synpunkter? | |
| bommarna | 2012-06-02 00:07 | |
![]() | Jag först mentaliteten. Syns överallt i samhället. | |
| med | 2012-06-02 00:22 | |
![]() | man har väl bråttom:) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-02 00:24 | |
![]() | Många blir personlighetsförändrade i sin bil. Har nog att göra med en tillfällig känsla av makt i ett maktlöst liv. | |
| bommarna | 2012-06-02 00:31 | |
![]() | Man kan också kalla det total hänsynlöshet. | |
| Thomasasser | 2012-06-02 00:42 | |
![]() | Helt fel synsätt! Genom att utnyttja båda filerna så mycket som möjligt kortar man köerna. På ex.vis väg 222 finns skyltar med budskapet "vid kö, utnyttja båda filerna". | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-02 00:50 | |
![]() | Håller inte med generellt. Man stoppar ofta upp "rakt-fram-filen" när man måste bromsa in för att tränga in sig i sväng-filen. | |
| Thomasasser | 2012-06-02 00:50 | |
![]() | För ett par månader sedan råkade jag ut för bilar som la sig mitt emellan filerna för att förhindra andra att köra om i vänsterfil. Blev så irriterad så jag var tvungen att kolla vad som gäller. Svaret: att stoppa andra är olagligt, flera rättsfall där de som gjort så oftast fått 30 dagsböter. Så det handlar inte om att vänsterfilåkarna är hänsynslösa- de gör det man ska göra- utnyttja vägens fulla kapacitet så långt som möjligt! | |
| Thomasasser | 2012-06-02 00:53 | |
![]() | Stämmer att det kan stoppa upp när folk svänger in. Men det beror snarare på att många inte vill släppa in för att de tror att västerfilåkarna är fräcka, och vill jäklas lite.. | |
| Aswedish74 | 2012-06-02 00:54 | |
![]() | Jag brukar inte släppa in de om jag upplever att det är av egoistiska syften.Upplever jag inte det så då släpper jag in de. Jag går på magkänsla i detta fall:) | |
| stovnerjonny | 2012-06-02 00:57 | |
![]() | Tigerttiger, du har fått det hela om bakfoten. Man ska köra blixtlås där filerna ledas samman. Det är inte svårare än så. En från höger, en från vänster. Jag kör alltid så långt jag kan i vänster fält. Även om någon idiot agerar "polis" och försöker spärra mig. Fundera över följande: när tycker ni att man ska lägga sig i höger fält? Om kön är 30 meter, tja då spelar det kanske ingen roll... Om kön är 300 meter... Då blir den dubbelt så lång som nödvändigt... Om den är 3000 meter lång... Då finns inte ens någon markering som indikerar att fälten kommer att ledas samman... Om kön är 30 000 meter... Då ska alltså den som ska av på avfarten 10 000 meter (en mil) längre fram tvingas köra en mil i kö medan 30 mil vägbana står oanvänt? Varför ska man överhuvudtaget bygga vägar med två eller fler fält... Man får ju enbart använda höger... Någonstans leds ju fälten samman till ett... Eller... Det skulle fungera mycket bättre om alla använde båda fälten och körde blixtlås där fälten leds samman. Det är därför trafikverket ställer ut skyltar med texten blixtlås och två piar som leds samman... | |
| Thomasasser | 2012-06-02 01:01 | |
![]() | Stovnerjonny: helt korrekt! | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-02 01:08 | |
![]() | Helt fel. Flödet i flaskhalsen ökar inte av att man släpper in folk. | |
| Aswedish74 | 2012-06-02 03:09 | |
![]() | Håller definitivt med Hinken! | |
| corlini | 2012-06-02 07:22 | |
![]() | jag är en av dem som TS undrar över. jag kollar in vem i kön som är sävligast iväg och lämnar en lucka framför sig och jag gasar på tills jag kommer dit och först då går jag in åt höger. varför man gör så? enkelt, man hatar köer och man blir irriterad på folk som gör dessa köer långsammare än vad de behöver vara. | |
| stovnerjonny | 2012-06-02 07:50 | |
![]() | www.barometern.se/ny...56 0387).gm www.sydsvenskan.se/o...nt -kor-om/ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-02 08:56 | |
![]() | en gång var det kö vid en bilfärga där kör man på växelvis men så kommer någon och kör före hela kön och försöker ta sig ombrd på färgan,men några tröttnade och gick ur bilen och spöade honom eller bankade på honom rejält,tror inte han kör före någon mer gång | |
| Tigerttiger | 2012-06-02 09:18 | |
![]() | Intressanta inlägg. Förstår nu att när man kommer till ett ställe där man ska smmanväva så ska hälften av bilarna vara i höger fält och hälften i vänster fält. Föreslår då att alla som har slutsiffra med udda tal i registreringsnumret kör till vänster och alla som har jämna tal kör till höger. Då borde det ju bli rättvist?!! | |
| Incognito | 2012-06-02 09:47 | |
![]() | Blixtlåsprincipen är mycket bra när det är ungefär lika många bilar i båda filerna och väntetiden i köerna är liknande. Då släpper man in och turas om med hänsyn till varandra. Att köra om på vänster sida för att sedan tränga sig in görs enbart i syfte att vinna placeringar och tid och är ett hänsynslöst beteende enbart för egen vinnings skull och det sker på andras bekostnad. Kön går inte fortare och den flyter på sämre. Ni som ägnar er åt detta, prova att ta det lite lugnare i trafiken och vänta på er tur nästa gång, så kommer ni att må bättre. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-02 09:54 | |
![]() | ttiittii... och du ringde polisen? hjälpte den slagne? vittnade i rättegången? Som en god människa skulle gjort? | |