Spelrum
Giraffen20
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Andersberg2012-07-16 15:44
Antal inlägg: 8

Öppet förhållande
Hur vanligt är det att leva i ett öppet förhållande? Går det att skilja på sex och kärlek?

Jag fick häromdagen veta från en kompis att han lever i ett öppet för hållande. Det kom som en total överraskning för mig och jag blev något ställd. Det är inte något alternativ för min egen del och jag har tidigare föraktat sådant leverne, men efter att det sjunkit in att en nära vän till mig lever så så har jag omvärderat det något. Något skrämd av min egen inskränkthet frågar jag mig också vad för andra fördomar jag har utan att egentligen ha funderar på min personliga åsikt.

Ska människor som vill leva i öppna förhållanden behöva smussla med det för att inte uppröra människor som lever efter tradition och norm? Eller har jag fel att vi överlag är mindre fördömande än jag tror?

Andersberg2012-07-16 15:51

Konstig sista mening där, men jag tror ni förstår vad jag menar :-)

Gautama2012-07-16 15:56
Antal inlägg: 6854

Det är upp till var och en att avgöra, det viktigaste är att båda är införstådda med reglerna och verkligen är överrens.

För mig är det absolut inte ett alternativ.

wildman2012-07-16 16:00
Antal inlägg: 3860

Hade det varit mer socialt accepterat hade jag nog sett det som ett alternativ, men jag har inlemmat mig i normen och lever inte så.
Det handlar nog om vilken syn på sex man har. Hur "heligt" man finner det.

Lakritsprutt - Ej medlem längre2012-07-16 16:04
Antal inlägg: 52

Öppna förhållanden har den som inte vågar ha ett djupt förhållande med någon annan människa. Jag säger det efter att ha talat med ett gäng personer som har prövat det utifrån nån idé som sin känslomässiga frihet, men senare har insett att det inte funkar i längden.

Men det är givetvis upp till var och en att avgöra vad som passar den bäst. Mig passar det inte. Däremot kan jag tänka mig att jag och min min framtida partner kanske experimenterar med sex med andra, tillsammans. Trekant, fyrkant etc.....Är man nyfiken, så är man :)

wildman2012-07-16 16:04

Mao, jag tror att samhället är fördömande.

wildman2012-07-16 16:06

"Öppna förhållanden har den som inte vågar ha ett djupt förhållande med någon annan människa"
Håller inte med, de flesta människor har djupa förhållanden med flera människor. Skillnaden är egentligen bara sex. Partner, vän och barn utgör för dom flesta djupa relationer. Lägg till sex mellan vänner också så har du ett öppet förhållande. Har du inte ett komplext förhållande till sex så torde det inte påverka nämnvärt.

Lakritsprutt - Ej medlem längre2012-07-16 16:10

Du behöver inte hålla med, det är vad jag har hört av de som har prövat. Och jag instämmer verkligen. Träffade en tjej förra året som tyckte att hon ville leva så och vara ihop med mig samtidigt. Men det blev tydligt att det inte funkade. Hon klarade av att knulla runt och med mig, men inte att vara riktigt intim med mig. Hon blev rent ut sagt skiträdd när hon lät släppte fram sina känslor - då blev hon väldigt sårbar. Och nej, den relationen blev inte lång.

wildman2012-07-16 16:12

Tråkigt att det blev så, men enstaka erfarenheter är inte riktigt statistiskt underbyggda. Dessutom så lurar ju hela tiden samhällets dömande över det hela, något som också gör att det inte blir riktigt enkelt att bedöma hur folk i gemen skulle fungera om det var accepterat.

Gautama2012-07-16 16:16
Antal inlägg: 6854

Jag tycker inte alls att det enbart handlar om vilken syn man har på sex. För mig handlar det om förtroende, att våga lita på att det enbart handlar om sex och inte är eller blir en djupare relation.
Tror det är få som lyckas hålla det till enbart sex utan att det blir känslor från något håll inblandade.

Jag tänker även på de som de ligger med..., är de införstådda med att personen ifråga är tillsammans med någon och egentligen bara vill ha sex?

Det ligger ett stort ansvar åt alla håll bakom ett öppet förhållande.

Lakritsprutt - Ej medlem längre2012-07-16 16:34

wildman: jag skrev också, om du hade brytt dig om att läsa, att jag har pratat med rätt många människor som har levt så. Och de är på det klara med att det handlar om rädsla för att gå på djupet med en partner. Det behöver inte alltid vara så, men tydligen ofta.

wildman2012-07-16 16:55

"rätt många personer" Jag ställer mig faktiskt tveksam till om det ens finns så många personer i hela Sverige som lever så så att man verkligen kan dra sådana slutsatser. Dessutom grumlas ju hela grejen av att det är socialt tabu. Det gör ju att det sannolikt är "avarter" som lever så idag.

Gautama. Du har rätt till viss del. Mina tankar gick nog mer åt det polyamorösa hållet där man faktiskt kan tillåta även känslor åt andra håll. Ett strikt öppet förhållande kan ju bli problematiskt just med osäkerheten kring hur känslorna är.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-07-16 17:08
Antal inlägg: 31064

"Öppna förhållanden har den som inte vågar ha ett djupt förhållande med någon annan människa. Jag säger det efter att ha talat med ett gäng personer som har prövat det utifrån nån idé som sin känslomässiga frihet, men senare har insett att det inte funkar i längden."

Jag tror som du där, Lakritsprutt.

Jag minns för övrigt att jag och wildman hamnade i luven på varandra angående det här ämnet i tidernas begynnelse. :)

wildman2012-07-16 17:09

Absolut Sylvia, iaf andemeningen även om ämnet var något annorlunda.
Fast du tror ju fel ;-)))))

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-07-16 17:10
Antal inlägg: 31064

:)

Incidental - Ej medlem längre2012-07-16 17:10
Antal inlägg: 7958

Håller med Lakritsprutt, skulle aldrig kunna ha det så......

Andersberg2012-07-16 18:59

Det är intressant hur lätt det är att säga att man inte är fördömande, det är inget för mig men andra får göra som de vill, men samhället ser ut som det gör med sina inrotade normer och värderingar. Hur lite fördömande är man när man tydligt sätter ner foten och markerar att det är minsann inget för mig! Jag är inte ett dugg bättre själv men jag har börjat fundera på om man inte borde vara lite mindre säker på sin sak i vissa fall.

Lakritsprutt, i grunden håller jag med dig , eller har iaf gjort utan att ha något exempel. Nu har jag ett exempel och för dem verkar det fungera bra. Utan att hänga ut dem för mycket så hade de ett monogamt förhållande en längre tid innan de bestämde sig för att även träffa andra. Kanske är det lösningen för att hitta djupet samtidigt som öppenheten? Förmodligen finns det lika många svar som fungerande förhållanden.. och vad är egentligen den djupa kontakten mellan människor? Är det definitionen på lycka att nå detta djup och denna trygghet eller finns det kanske fler sätt att vara lika lycklig beroende på vem man är?

ttiittii - Ej medlem längre2012-07-16 19:14
Antal inlägg: 37631

jag tror öppna förhållanden bottnar i osäkerhet och rädsla,och inget som funkar på sikt,och jag är fördömande någe fel måste det vara på dom som har öppna förhållanden,syftet att knullarunt eller?och hur blir det med barnen?det kan bli väldigt många barn,mamman måste tyvärr åka iväg och knullarunt lite för vi har ett öppet förhålamde lilla vän

DAVVAPALLE2012-07-16 19:24
Antal inlägg: 3857

Det verkar kunna bli många barn ändå, ttiittii?

Zoroastro2012-07-16 19:29
Antal inlägg: 46

Ett problem man lätt hamnar i är att ömsesidigheten i ett öppet förhållande oftast är på den enes villkor. Den andra parten går med på detta för att inte missta sin partner. Inte så lyckat....
Jag har sett flera relationer där det varit uttalat med "öppenhet". Men den öppenheten har oftast kantats med en massa regler.
Slutar oftast i katastrof.

Inte ovanligt med ett heteropar där den ene (eller bägge) är bisexuell och har behov av att någongång ibland träffa någon av samma kön. I mitt tycke samma sak, men det blir mycket mer problematiskt, för alla inblandade. Jag tycker att har man bestämt sig för att leva tillsammans, med allt vad det innebär, så skall man hålla ihop. Fungerar inte relationen så försök lösa problemen om det inte går så bryt upp och gå vidare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?