Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Karmosin _ | 2012-08-21 17:18 | |
![]() | Jogga, springa, löpa ... ... hör verkligen inte till mina favoriter i motionsväg, men önskar det gjorde det. Tycker mest det gör ont i fötter och höfter, trots bra skor och bara några kilon för mycket att släpa på. Det är ju en bra träningsform så jag önskar tips på hur man ska "komma över tröskeln" och gärna bli beroende! :) Någon? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-21 17:22 | |
![]() | jag har läst nånstans att det tar ungefär 30 dagars upprepande av något för att det ska bli en vana och du känner nån form av saknad om du skulle sluta göra. Så kryssa dagar i en almanacka och sluta inte på dag 31 bara för att sätta dig på tvären. | |
| magnusito | 2012-08-21 17:33 | |
![]() | Börja gå snabbt, lägg sedan in pass där du växlar gång o långsam jogg. grejen är att skynda LÅNGSAMT annars slår det bara tillbaka. Välbefinnandet ökar med en långsam stegring av träningen. Sätt efter en tid upp mål o ett schema. Så småningom kan du försöka jogga hela sträckan. Jag började med 1,5 km för två år sedan. Nu springer jag obehindrat en mil i hög fart. Även om detta inte är möjligt eller önskvärt för dig kan du öka din kapacitet mycket om du ökar långsamt. OCH det känns underbart efter en tid. En kick! Bra skor naturligtvis! Jag gick till en ortopedklinik och fick fötterna filmade, hur jag satte ner dem, avgjutna sulor så jag fick perfekta ilägg i skorna. Kanske överambitiöst, men jag har inte haft några problem sedan jag gjorde det och poängen är väl att förhindra skadot och att det ska kännas olustigt. Lycka till! | |
| bujum | 2012-08-21 18:14 | |
![]() | Måste nog hålla med Jesus. Har nu gått i stort sett varje dag i lite drygt en månad, och nu tror jag att jag skulle sakna att inte göra det. Jag har rätt många kilo för mycket och jag går i motbacke i skogsterräng tills jag pustar som en blåsbälg och svär för mig själv som en borstbindare. Har ett speciellt mål som jag minst ska gå till men den senaste tiden har jag efter några minuters vila fortsatt ytterligare en bra bit. Sedan när jag vänder och går neråt så går jag sakta och riktigt njuter av naturen. Passar samtidigt på att stretcha ut ordentligt. Måste bara säga att hundar är ett ypperligt sällskap när man är ute och går. De tröttnar aldrig och håller en på gott humör. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-08-21 18:17 | |
![]() | Älskar att jogga, försöker göra det varje dag. Ibland har jag grannens hund på släp, fast helst spinger jag själv, bra att rensa skallen efter en dags jobb. | |
| Maradona1986 | 2012-08-21 18:21 | |
![]() | Beror nog lite på vilket kynne man har. För min del handlar det först och främst om att hitta rätt motivation, så jag måste sätta upp mål för mig själv så att jag har något att sikta emot. I mitt fall började jag springa igen förra sommaren efter att inte ha sprungit överhuvudtaget (förutom efter en boll...) på säkert tjugo år. Jag började att skaffa mig en gps-klocka (om man sätter upp mål så måste man ju kunna mäta dem) och kommer ihåg att min första målsättning var 5 km under 30 minuter. Efter ett tags slit kom jag dit och då satte jag ett tuffare mål, och så vidare. Detta är en metod som passar mig, i princip vad det än handlar om, man det finns nog andra sätt som passar andra. I förra veckan slog jag mitt senaste mål som var milen på under 45 minuter, så just nu känner jag mig mest nöjd. | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-08-21 18:21 | |
![]() | Varför tvinga dig till något som du egentligen inte vill och som dessutom orsakar dig smärta? Låter ju rätt korkat faktiskt! Vill du gå ner i vikt så är det ju bara att äta lite mindre. Jag springer aldrig, ligger ofta och slappar i soffan, rör på mig mycket litet, är mager som en pinne och trivs jättebra med det. Inga utslitna leder här inte, trots 49 år. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-21 18:22 | |
![]() | jogga sakta gå lunka,bättre begagnad fot botskänkes | |
| Karmosin _ | 2012-08-21 18:37 | |
![]() | Nä, det är inte för viktens skull, det är för flåsets. Går/cyklar gör jag runt milen varje dag, ingen match - det är skojigt, men springa är pest. Visst kan man fundera varför jag ska göra det just eftersom det är trist, men det är ju för att det är en bra träningform som funkar året runt. (Cykla till vintern kommer jag att undvika.) Hade som mål Midnattsloppet - sprang det också - men enda nöjet var ju publiken som var helt galen :p Ska testa JesusGudssons förslag. Pricka i almanackan och hoppas på det bästa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-21 18:42 | |
![]() | spring inte på assfalt om du kan undvika det,efter 10 dagar har kondisen kommit ikapp så då kommer du känna dig nöjd/nöjdare,ge inte upp låt det göra ont det går över,ha lurar på dig med en bra bok | |
| MissVe | 2012-08-21 19:13 | |
![]() | jag gillar inte att springa, men däremot är jag starkt beroende av gruppträningar på "mitt Gym" som Body Balance, Step Intervall, Spinning, Coreträning, Cirkelträning m.m. jag älskar det! Det är superbra att köpa ett kort så att man känner att man måste få valuta för pengarna, lite snålhetspress haha. Och så kan du ju gå hur mycket som helst då! | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-08-21 19:50 | |
![]() | Ni kommer att vara sönderstressade i skallen och utslitna i alla leder när ni är 50+. | |
| Furios | 2012-08-21 20:05 | |
![]() | Det viktigaste tror jag är att inte börja för hårt. Börja enkelt, typ halvjogga och så fortsätter du öka successivt. Hitta gärna ett trevligt joggingspår och ta tiden, det är väldigt bra för motivationen att se att man gör framsteg. Sen är det väldigt bra att sätta upp mål och delmål. | |
| ingson | 2012-08-21 20:31 | |
![]() | www.jogg.se | |
| Maradona1986 | 2012-08-21 21:42 | |
![]() | Även www.funbeat.se är ett bra community med träningsdagbok m m | |
| Vasterljung | 2012-08-22 18:25 | |
![]() | Jag förstod inte hur beroendeframkallande det kunde vara att springa förrän jag började själv. Även om andra gillade att springa trodde jag att jag var ett undantag, hade inte sprungit sedan de påtvingade tillfällena på gympan i högstadiet vilket är över 20 år sedan. Jag blev ändå nyfiken att prova i våras och efter några veckor var jag fast. Jag springer bara på grusvägar, 10-15 min promenad som uppvärmning, stretchar ordentligt efteråt, låter det gå minst en dag mellan joggingturerna. Det funkar för mig. I början varvade jag fem minuters promenerande med en minuts joggande och minskade varje gång promenadtiden medan jag ökade joggtiden. Nu joggar jag 60 minuter i ett sträck. Sista kvarten är alltid mer lättsprungen än den första märkligt nog. Jag har svårare att springa om jag ätit innan, därför springer jag alltid på morgonen efter ett glas vatten och en stor kopp kaffe och äter frukost när jag kommer hem. Jag längtar alltid redan kvällen innan efter min joggingtur, igår gick jag 10 timmar på sörmlandsleden och tänkte ta det lugnt idag, vaknade ändå vid sju och sprang som vanligt, och det var njutbart, och då har jag aldrig hört till den morgonpigga skaran. Usch, det här låter inte sunt hör jag, låter som om jag försöker dra ner någon i ett missbruk :) Men en bra biverkning är just flåset som blir oändligt mycket bättre. Lycka till oavsett hur du går till väga, jogga är kul! | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-08-22 19:13 | |
![]() | Endorfinist! | |
| apbur | 2012-08-22 20:02 | |
![]() | Alltså, får du ont ska du nog ta reda på vad som orsakar smärtan så du bara inte fördärvar kroppen. | |
| Maradona1986 | 2012-08-23 22:00 | |
![]() | Sprang Bellmanstafetten i Stockholm i afton. Vilken upplevelse! Har inte tävlat i löpning (även om detta givetvis huvudsakligen är ett motionslopp) sedan Skoljoggen på mellanstadiet i mitten på åttiotalet. Men tävlingsmomentet och adrenalinet hjälpte mig att slå mitt personliga rekord på 5 km med 20 sekunder. Och vilken känsla att springa förbi typ 10-15 gånger fler personer än man blir omsprungen av.... | |
| Jonniz86 - Ej medlem längre | 2012-08-25 16:40 | |
![]() | Det viktigaste är väl vad man har i öronen? :o) På med bra musik och dra upp volymen på max så springer du ett par kilometer extra... funkar varje gång. | |