Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 629

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Billemark2012-08-21 21:25
Antal inlägg: 20

Barn med försenat tal.
Ja som rubriken lyder, har eller har någon av er här inne på betapet haft barn som varit försenat med talet? När kom talet igång ordentligt och vad gjorde ni? :)

Bitte - Administratör2012-08-21 21:32
Antal inlägg: 24199

Hur försenat ?? Jag har barn som har pratat orent , det har löst sig med hjälp av logoped/talpedagog

Bitte

Billemark2012-08-21 21:41

Jag har en son som är 3 snart 3½ (i september.)
Han är försenat mitt sitt tal.
Han har väl ca 7 ord som han säger och en mening (va där) som menar var är där.. sen härmar han ljud som han hör.. och vi går hos en talpedagog var tredje månad... och det är inget som är fel på han.. han är som vilken 3 åring som helst, trotsar, busar, envisar, och blir arg när han inte får som han vill...:P bara att talet inte vill komma.. :)

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 21:44
Antal inlägg: 7958

Är det en talförsening så är det inget att oroa sig för, logopeden har väl sagt om det är det?

Billemark2012-08-21 21:50

Våran talpedagog har ingen förklaring på varför vår son inte har börjat prata än.. hon har gjort typ tester... visat bilder och frågat han var sakerna är och det förstår han.. han är en lite energi knippe.. sitter inte stilla längre stunder.. :)
Bara undrar om det är fler som är i samma sits som jag är med min son.. och vad ni gjorde.. och när talet kom igång.. :)

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 21:52

Går inte säga när ett tal går igång......det är individuellt.

Billemark2012-08-21 21:58

Har du erfarenhet utav det själv Incidental? :)

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 21:58
Antal inlägg: 6334

Klart det är individuellt, det är väl inte det hon undrar över?

Billemark, kan han skillnad på propositioner? Förstår han uppmaningar i två led? Gissar att logopeden testat detta men undrar bara. Och vad är det för ord han kan, finns det någon gemensam nämnare?

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:00

Men herre gud cr, förstår det, men det var liksom lite av vad hon undrade.....
Enligt logopeden så kan han och förstår......men en talförsening går liksom inte att skynda på den tar sin tid, en språkstörning däremot är ett funktionshinder man får ha med sig i livet

Billemark2012-08-21 22:10

Min son förstår och gör sig förstådd.. förstår inte vi vad han vill eller någon annan så blir han frustrerad och blir ledsen.
Han säger: Mamma, Pappa, Hej, Där, Här, oj, Aj, sen så härmar han djur läten.. så som apa, katt, hund, och gillar även att härma fordon ljud.
Logopeden tycker att vi ska börja använda teckenspråk.. då vår son använder mycket tecken för att kommunicera... :)

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:11

Tecken som stöd menar hon..... det är alltid bra att använd, lita på att hon vet vad hon talar om...... Du har PM

Lill-IT2012-08-21 22:12
Antal inlägg: 31592

Har ni kollat hörseln ordentligt?
Mina barns ena kusin var sen i talet.. det visade sig att han inte hörde ordentligt p.g.a. vätska bakom trumhinnorna. Ett par rör senare kom talet på några veckor.

Cassano2012-08-21 22:13
Antal inlägg: 335

Min dotter talade sent. Hon kunde inte prata helt när hon började skolan. Hon kunde bland annat inte säga l, r, f eller v. Hon gick hos logoped och tränade in ljuden. Jag minns inte riktigt, men jag tror att det lossnade i 9-10 års åldern.

Nu är hon som de flesta 14-åringar. Talet kom i stort sett i fatt henne, men hon behöver fortfarande tänka till för att uttala vissa ljud och hon tappar ändelser ibland när hon inte tänker efter.

Det sena talet gjorde att läsinlärningen också blev försenad, men nu ligger hon högt i både avkodning och läsförståelse.

teklakluck2012-08-21 22:15
Antal inlägg: 66

Jag var i princip tyst som en mus(och folk oroade sig) ända tills jag var c:a 3 år och då började jag prata helt rent i stället. Jag höll det uppenbarligen på tungan tills jag var ett "proffs".
Med andra ord, det är nog väldigt individuellt.

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 22:15

Vad bra att han verkar vara ivrig att prata iaf, det är ju ett jättebra tecken. Tror det kan vara bra att ta till vara på de ord han kan och tycker om, och gå vidare därifrån. Dvs öva på nya djur, nya djurläten, etc.

Känns som att man borde inspirera till tal än att använda tecken om det inte är absolut nödvändigt, men det finns väl en poäng med det om logopeden rekommenderar det. Tycker annars detta var ett himla bra svar: oi50.tinypic.com/2ajq1yq. jpg

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:16

Tecken som stöd gynnar talutvecklingen, det finns evidens på det

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 22:17

saxat från: www1.vgregion.se/blo...r/ svar.htm

Och självklart ska man inte pusha för mkt, då blir ju talet en prestation eller rentav en ångest. Men inspirera.

Billemark2012-08-21 22:18

Lill-IT ja hörslen har vi kollar.. (inget fel på den inte) :) Fast även ibland kan man tror det när han inte vill lyssna på oss.. ;)

Barn är annorluna och jag vet att vissa barn pratar tidigt och vissa sent så det är bara roligt att få se vilka barn som var eller är försenat med talet..

Min son nyper / biter ibland andra barn då dem är på han för mycket.. logopeden säger att det är hans sätt att säga till att han inte vill leka mer när dem är på han... och han leker bra med andra även om inte talet är där..:)

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 22:18

Ja då låter det ju som en bra idé att börja med det. Är det ett särskilt teckenspråk?

Billemark2012-08-21 22:25

Vanligt teckenspråk använder vi.. eller vi håller på att lära oss det... det är svårt men vi lär oss det med snart..:)

Och vi har märkt det på våran son att ibland poppar det upp ord som tex. "Hej Då" eller "sitta här" men han vill inte uppreda det han har sagt en gång räcker tycker han..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?