Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 788 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-20 11:21 | |
![]() | Robinson-Leif: "Sitt kvar tills ni ätit klart" Jag lyssnade nyligen på Robinson-Leif när han var gäst hos "Olsson och Sjöberg" (Belinda och Patrik) i radion. Där berättade han att när det är barnkalas hemma hos dem måste alla gäster, det vill säga barnen, äta upp den mat de tagit. Innan det är gjort får inget av barnen gå från bordet. Vad säger du om det? Hur skulle du som reagera om dina barn gick dit? Förresten nämner Leif i programmet också ett barn vid namn som vid senaste kalaset inte åt upp, men det var i och för sig tydligen okej för han gillade inte maränger! Efter cirka 48 minuter: sverigesradio.se/sid...el =5261319 | |
| siwu | 2012-09-20 12:58 | |
![]() | Barn tar oftast mer än vad de orkar med, de har ju inte lärt sig än hur mycket som får plats i magen i förhållande till vad de lägger upp på tallriken, en del barn tycker om att ösa..... De ska väl inte straffas för det tycker jag. Beter han sig på det viset när han har vuxna gäster? Haha, det skulle jag vilja se. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-20 13:28 | |
![]() | att han är sjuk i hela huvudet,och väldigt osäker eftersom han har sådant kontrollbehov,jag som barn skulle suttit kvar vid det bordet till jag somnat och ramlat av stolen,barnmisshandel är aldrig ok,jag tycker hans fru ska skilja sig och skaffa en man som tycker om barn | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-20 13:30 | |
![]() | föräldrar som utövar makt mot barn kan skaffa sig en tyghund i stället för att skaffa barn bättre för alla | |
| Måns_E | 2012-09-20 13:36 | |
![]() | Att "utöva makt över sina barn" är väl inte en helt oviktig del av föräldrarskapet? Jag tycker att motsatsen är betydligt mer bekymrande. | |
| Minta | 2012-09-20 14:05 | |
![]() | Att tvinga barn att äta upp gränsar nog till maktmissbruk. | |
| Måns_E | 2012-09-20 14:11 | |
![]() | Jo, det är väl inte direkt en uppfostringsmetod som jag tror på. Det låter lite som våra gamla bambatanter på 80-talet, och det var ju tveksamt gjort redan då. | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-20 14:12 | |
![]() | När jag var liten var det inte så att jag behövde sitta kvar vid bordet tills jag hade ätit upp ALLT, men däremot så fick jag inte gå direkt från bordet om jag själv hade lassat på mat på tallriken. Så jag kunde nog bli sittandes kvar tills alla som åt i normalt tempo var klara. Detta för att det inte skulle bli en "tävling" i att snabbt slänga i sig maten och gå därifrån. Men när det gäller Leifs tankar blir det ju helt annorlunda. 18 barn var det på det senaste kalaset tydligen. Och när de är barnkalas ska alltså alla barnen äta upp, gör ett av dem inte det "straffas" både det barnet och resten. Kollektivt. Och det handlar ju om små barn. Dessutom inte bara om hans egna. Hur långt kan man vidga "hemma hos oss är det våra regler som gäller"? Alla barn har ju inte samma uppfostran hemma och kan så små barn verkligen förstå innebörden och konsekvenserna av att "hemma hos oss behöver du inte äta upp om du inte orkar eller inte tycker om maten, men nu ska du på kalas hos den här familjen och då får du inte ta mer än du verkligen orkar"? Dessutom anser ju jag att på kalas ska alla ha roligt och det ska vara lustfullt. Med sådana här regler bör ju risken enligt mig vara stor att det kan bli en väldigt tråkig och jobbig upplevelse. | |
| morsans syrr | 2012-09-20 14:15 | |
![]() | Tycker det beror på hur mycket mat barnet tagit om det ska äta upp eller inte. Har alltid låtit mina ta en ärta eller ett majskorn även om de inte varit förtjusta precis... Att tvinga andras barn att äta upp.....nja......inte ok. | |
| Mouche - Administratör | 2012-09-20 21:52 | |
![]() | Att man överhuvudtaget tror sig ha rätten att tvinga barn till något är rent ut sagt bedrövligt. Hade karln försökt sig på det med mina knattar hade han fått fullt sjå med att möta mig i olika rättssalar de närmaste 10 åren. Hade det inte fungerat enligt det svenska rättssystemet så hade jag dragit saken till rätta i något annat land. Olaga frihetsberövande, barnmisshandel....jäklar vilken lista jag skulle se till att mina advokater skulle lägga fram. Vilket idiotiskt skitsnack! | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-09-20 21:57 | |
![]() | Omoget mouche. Låter som om du är en blivande rättshaverist, med din trista attityd. Vad dina knattar (om du verkligen har några?) är en lugn och stabil förälder som rycke rpå axlarna åt andras dumheter utan att rya och överdriva. | |
| Måns_E | 2012-09-20 22:00 | |
![]() | Jag kan inte tänka mig någon domstol i något land som skulle ta det på allvar. Det skulle nog mest bli väldigt dyrt för Mouche. | |
| Mouche - Administratör | 2012-09-20 22:02 | |
![]() | Jaså? Och om barnen som tvingas att stanna någonstans där de inte själva vill vara får framtida men av behandlingen då? Ska jag rycka på axlarna då också? Över att en överspänd tok tvingat oskyldiga barn att göra något de inte ville? Ta och tänk efter själv. Vilken normalt älskande förälder skulle gå med på att barnen behandlats illa utan att reagera? I min värld är det endast en mycket dålig förälder som skulle acceptera något sådant. Och "blivande rättshaverist"? Man kan bara inte annat än gapskratta åt sådana barnsligheter. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-09-20 22:12 | |
![]() | Lyllos barnet vars pappa fortfarande driver rättsprocesser 10 år senare för att man inte fick gå från bordet när man ville på barnkalaset. Det är principfast uppfostran när den är som bäst! | |
| Mia W | 2012-09-20 22:15 | |
![]() | En sak är väl att bokstavligen tvinga barn att äta upp, en helt annan att lära barn bordsskick och hur det går till vid bordet i ett civiliserat hem. I mitt hem fick jag aldrig lämna bordet förrän de som åt all sin mat, hade ätit färdigt. Det kan väl inte vara så svårt att lära ett barn konsekvenserna av att lassa på för mycket mat på tallriken? Var det "ny"mat fick jag alltid ta en liten (mycket liten) smakportion som skulle ätas upp. Jag har inte sett Robinson eller hört den här Leif i radion, så jag kan inte uttala mig om just hans åsikter. | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-09-20 22:17 | |
![]() | Jag tycker både Leif och Mouche tar i en aning mycket. Är man bortbjuden på middag tycker jag det kan tas för skäligt, god etikett och artighet mot eventuellt övriga inbjuda att åtminstone sitta kvar vid bordet tills alla ätit klart sin första portion, om det bjuds möjlighet till fler. Att sätta sig till bords tillsammans behöver inte bara innebära intag av måltid. För många är det en naturlig samlingsplats där man kan sitta kvar och ha det trevligt i sällskapet. I vilken mån barnen bör äta upp/hur länge de sitter kvar vid bordet är en fråga som åtminstone för mig kommer an på barnens ålder och hur mycket man lagt på tallriken. (Har man blivit serverad finns ett mindre "ansvar" gentemot att äta upp - man har ju inte själv bestämt portionsstorleken.) Barn har givetvis svårare att bestämma en passande storlek. Jag skulle aldrig ha någon att ensam sitta kvar medan de jämnåriga fick vara ute och leka, etc., oavsett om samtliga ätit upp sin mat eller inte. Hellre då be de som ätit snabbare ta det lite lugnt och sitta till ro en stund efter maten. Det kan vara smått förtjänstfullt om de ätit i rask takt. Jag skulle ju inte heller vilja att de åt mindre än de egentligen ville ha för att de skulle bli klara tidigare/lika snabbt som de andra. | |
| Mouche - Administratör | 2012-09-20 23:09 | |
![]() | IShotQ-tile har rätt och jag ber om ursäkt till både TS och meddebattörer för att jag utan tvekan tog i för mycket. Sånt uppförande förstör en bra diskussion och jag borde ha tänkt på det innan jag skickade iväg inläggen. Mouche | |
| minimaj | 2012-09-20 23:17 | |
![]() | Mouche, det var bra skrivet, en korrekt ursäkt. Tycker ändå att det är uppfriskande med spontanitet och oredigerade inlägg. Oavsett bra eller dåligt. Även du ska ju kunna vädra en åsikt. ( Tycker dock det varit lite grinigt från din sida senaste tiden. Inlägg försvinner speciellt när någon av wannabe-forumvärdarna, som ständigt rättar och korrigerar, med rätta blivit kommenterade av andra medlemmarna. ) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-20 23:28 | |
![]() | Barn är det finaste och bästa vi har 100%kärlek i alla lägen,Mouche jag tycker inte du tog i för mycket.tänk om veka människor tar efter Leif vilken kattastrof,vi får inte tvinga barn till någonting det är övergrepp ,och maktmissbruk mot barn är det värsta som finns,vi ska bära våra barn som guldklimpar av glas ,älska dom gränslöst,varje dag talar jag om för lillskrutt vilken tur jag haft som fått just henne hur lycklig jag är som får ha värdens finaste barn,Hon är så stark så fantastisk som ett barn kan vara skulle någon tvinga henne till något bara för att,skaffa en hund av tyg och hunsa med | |
| Måns_E | 2012-09-20 23:34 | |
![]() | Det känns inte som att Leif direkt ligger i tiden och att folk tar efter honom. Sedan undrar jag om han inte överdriver en del dessutom, var förvisso ganska intressant att höra honom i debatt med Sjöberg som totalt sabla ned honom för hans uppfostringsmetoder och elitistiska syn på barn som idrottar. | |