Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 687 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sandra1990a | 2012-09-20 16:33 | |
![]() | Kamphundar? Eller personen i sig? Alltså varför får folk för sig att Pitbulls och andra hundar e kamphundar? Är det inte att gå lite för långt? Jag som älskar dom raserna tycker i stort sett att allt ligger bakom ÄGAREN i sig! Att ens säga att dom e kamphundar e väll att ta i när man i stort sätt ser andra hundar utan den rasen vara aggresiva. Kolla bara på Golden retrivern som visade sig attackera en bebis/barn, varför kallas inte den rasen för kamphund då? Istället går man på hundar som ses för sitt yttre. Tycker att människor borde tänka om och fråga sig själva vilket djur som e farligast.. Enligt min uppfattning är människan det däggdjuret som är farligast!! Tänk om och behandla djuren rätt så ska ni se att det blir ändring och ha inte så förbannat mycket fördommar bara för att ni just sett dom raserna som kallas "kamphundar" ha gjort någe.. Det e ALDRIG hundens fel att den e som den e, utan människan bakom hunden!! Vad tycker ni och varför? / Sandra. (Obs: har 2 av dom raserna hemma och jag kan säga att dom e vaktiga men helt underbara mot dom som förtjänar det.!) | |
| limpan__2 | 2012-09-20 16:41 | |
![]() | Till skillnad mot många andra raser har de används just för kamp, därav begreppet. På samma sätt kallas en schäfer för en vakthund och en Jack Russel för en grythund även om många av dessa inte längre tränas för detta utan manhar dem bara för att de är fantastiska djur att ha hemma. Att hunden i grunden är ett rovdjur och att alla hundar ska behandlas med respekt är någonting annat, även om många missar att även en famljehund kan vara farlig. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-20 16:47 | |
![]() | Det hänger väl kvar som limpan är inne på, och har också med vilket hot en hund av en viss ras kan utgöra. Chihuahuan är ansedd som en av dom mest aggressiva raserna, men föga effektiv som t ex kamp- eller vakthund. | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-09-20 16:57 | |
![]() | Kamphundar ägs av stackare med obefintligt självförtroende och social inkompetens. Brukar ofta smyga runt på gångvägar i Botkyrka med irrande blick. Undvik!! | |
| bujum | 2012-09-20 17:10 | |
![]() | Jag börjar med att citera Steven van Zandt (Bruce Springsteens gitarrist) "Killar med sådana hundar har allvarliga psykiska problem". Dessa hundar är starka och stora och därför POTENTIELLA mördarmaskiner. Varför ska man då ha dessa hundar? Tvivlar inte ett ögonblick på att det också finns seriösa hundägare som tycker om dessa raser, men tyvärr ser de flesta som har dessa hundar, hundarna som kukförlängare och substitut för eget självförtroende. Det är stor skillnad på att bli attackerad av en pitbull eller en yorkshireterrier. det är inte för inte som dessa typer hundar toppar omplaceringslistorna. För infos skull så är jag också hundägare; två bordercollie och tre jakthundar. | |
| slånbär | 2012-09-20 19:06 | |
![]() | Under alla mina år inom brukshundsklubb så har jag aldrig träffat på några sk kamphundar med tillika ägare som beskrivs i ovanstående inlägg. Fördomar enligt min erfarenhet i alla fall. Men utanför bruksvärlden har jag ju sett en och annan yngre förmåga med hundar av typen Amstaff eller pit blandningar. Men även om dom ser rätt tuffa ut, både hunden och ägaren, så har jag aldrig upplevt några problem med temprament eller attityd hos dom. Däremot har jag träffat på ofantligt många småhundar av sällskapstyp, framförallt då Bichon Frisse eller Habanes , Chinese crested och Papillon som betett sig som värsta kamphundarna. Vi har flera där jag bor och fy fan vad dom skäller på allt som rör sig, rymmer, jagar barn och andra hundar, biter både människor och andra hundar m.m. Där kan man komma och snacka om problemhundar. Självklart beror ju detta på att man inte bryr sig om att fostra och träna sin hund bara för att det är en liten och gullig sällskapsras men just därför blir dom helt fruktansvärda. För en hundrädd person så är det lika illa vilken ras som än kommer rusande. Folk som har raser av större storlek och framförallt då av brukstyp tar för det mesta sitt hundägande på mycket större allvar och anmäler sig till div lydnadskurser. Gör man inte det så kan man liksom inte kontrollera hunden när den blir fullvuxen och får attityd i tonåren. Men små gulliga hundar behövs det liksom inte med verkar folk tro. Min ena Schäfer blev huggen i nosen av en Bischon här på gatan för många år sedan. Dom skulle hälsa och när han sträckte fram nosen för att stillsamt lukta lite då stämplade den lille jäveln honom rakt på nosen. Han vart helt paff och fick som minne ett ärr på sin svarta nås där han inte hade något pigment. Han gillade inte den hunden nåt vidare efter det........ | |
| vindsus86 | 2012-09-20 19:13 | |
![]() | De kallas kamphundar eftersom det är det de avlats fram till att vara. | |
| Key Largo - Ej medlem längre | 2012-09-20 19:27 | |
![]() | Slånbär: du har tydligen inte rört dig i Sthlms miljonghetton, bakgårdar och juggehålor. Lyllo dig! Lyckligt ovetande om verkligheten. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-20 19:29 | |
![]() | håller med slånbär Bichon av alla slag är små ättriga hundar som aldrig ger sig,en sådan gav sig på min sgt Bernad och satt fast i hennes nos jag fick sparka bort den lilla hunden hon satt som gjuten fast i min hunds nos och gav sig inte | |
| corlini | 2012-09-20 19:50 | |
![]() | fel ägare, oseriös avel. frisk hund med bra gener är grymt mjuka och lydiga. inte ett smack opålitligare eller aggressivare än en hamster nästan | |
| corlini | 2012-09-20 19:51 | |
![]() | ang pitbull alltså | |
| sfi | 2012-09-20 19:52 | |
![]() | Limpan, schäfern är inte i grunden en vakthund utan en vallhund. Schäfer betyder just herde på tyska. I USA heter den german shepard och i Frankrike bergere allemagne. Skaffar man en schäfer är det bra att känna till för trots en annan inriktning på aveln kan man i mycket lägga märke till vallarinstinkten men också vallhundens förarvekhet. | |
| limpan__2 | 2012-09-20 20:05 | |
![]() | Jo, men likväl är det som vakhundar de är kända bland de flesta i Sverige. Det var det jag ville få fram i exemplet. Att de är en gång i tiden var vallhundar märker man snabbt om man sprider ut sig i huset och de ständigt går runt och försöker samla flocken. Och jag håller med corlini, visst är problemet de som avlats fel och får fel ägare. Det finns otroligt fina hundar av de raser som nämnts även om jag själv ändå inte ser poängen med dem. Alla de mjuka egenskaperna finns hos andra hundraser med. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-20 20:38 | |
![]() | Vad är det för dåliga egenskaper ni ser hos pitbull/amstaff, undrar jag. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-09-20 20:49 | |
![]() | framför allt den närmast stankartade airen av WT. | |
| corlini | 2012-09-20 20:51 | |
![]() | egenskapen att avbryta ett angrepp eller ett grepp. att "låsa sig" och inte bli kontaktbar eller då inte lyda sin "alfa". det ser jag som negativ egenskap och den är vanligare i vissa raser. bla de nämnda. den kombinationen ihop med kraften som finns ihop med det stora antal dårar eller okunniga som har dessa stackars hundar mer som machosymbol än som väl dresserat sällskap och hund gör att rasen fått mycket skit. rasen i sig är ok och t.o.m väldigt bra i många fall men tyvärr finns det taskig avel, usel avel, usla uppfödare och fel ägare. vikel inte helt oförtjänt gett rasen dåligt rykte. det finns många "dåliga" hundar av den rasen, inget att ljuga om. men det är inte hundens fel eller natur. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-20 20:58 | |
![]() | Kan du förklara vad du menar med "låsa sig". En del har fått för sig att käkarna låser sig på en PB, vilket naturligtvis är påhitt, men jag antar att det inte var det du menade. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-20 21:34 | |
![]() | Håller helt med corlini ovan. Vari svårigheten att förstå 'låsa sig' ligger förstår jag inte, det förklarar hon ju i samma mening? | |
| limpan__2 | 2012-09-20 21:47 | |
![]() | Håller med jonisk, och corlini såklart. Det skulle vara intressant att höra en ägare berätta varför de köpt en. Om det inte är kampegenskaperna eller imagen, vad har de då som andra raser inte kan erbjuda? | |
| Sandra1990a | 2012-09-20 22:01 | |
![]() | Jag har 2 pit bulls för att jag tycker dom är fina, lojala och massa andra saker som en annan hund kan ha! Bara för att dom e i de raserna så betyder det inte att de e kamphundar. Men rätt ägare, och då menar jag dom som inte köper dom bara för att skapa dåligt rykte om dom, har dom så tycker jag att de borde få vara som alla andra hundar utan att behöva tas som kamp. varför skriver man inte lika mycket om andra hundraser som gjort samma saker som kanske ni förknippar med kamphundar? jo för att man bara vill utplåna ryktet på underbara hundar. | |