Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 788

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-24 22:37
Antal inlägg: 201

Två månadslöner i buffert
Vad är en "ekonomisk buffert" för dig? Menar inte summan utan vad det innebär och vad ska det räcka till.

Om du skulle bli arbetslös och hade två månadslöner i buffert, skulle du då känna dig "lugn"?

Anne Wibble sa ju som finansminister att en årslön vore ett rimligt sparande. Det ansågs dock vara svårt för många.

www.vk.se/705857/705857

Nu anser Swedbank att två månadslöner i buffert är bra som riktmärke när det gäller sparande.
Enligt den banken innebär två månadslöner i buffert att det inte är hela världen om inkomsten plötsligt minskar.

Sedan är det meningen att man ska kunna övergå till mer långsiktig sparform.

YamahaJet2012-09-25 05:51
Antal inlägg: 2239

Buffert är bra att ha. Man tror att man klarar sig väl i Sverige med gratis vård och ett sjukskrivningssystem osv, men sen plötsligt råkar man få en sjukdom som svensk vård inte vill behandla, och då åker man jorden runt och öser pengar över andra läkare istället. Bara för att bli normal igen.

Två månadslöner hade inte ens räckt för att täcka mina kostnader hemma.

boffertomte2012-09-25 07:04
Antal inlägg: 1128

ja, yama, det kan räcka med ngt så banalt som ett diskbråck, det förhindrar en effektivt från att arbeta och så hamnar man i vårdkön där man kan bli sittande i år utan att ett skit händer. Allt medan ens sjukförsäkring tickar iväg. 2 månadslöner räcker inte, men en bank vill väl inte att vi ska knyta upp mer pengar än så i sparande.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-25 08:25
Antal inlägg: 7985

Vill inte banken det? Trodde snarare att många inte har ens två månadslöner sparade, att rekommendationen är att öka bufferten.

Candino22012-09-25 09:45
Antal inlägg: 209

Låter som ett sätt för banken att tjäna mer pengar eftersom man knappt får någon ränta på insatta pengar

jonisk - Ej medlem längre2012-09-25 09:57

Ja, fy för banker som vill tjäna pengar.

boffertomte2012-09-25 10:15

Att låna ut pengar är ett sätt för bankerna att "trycka nya pengar". Genom räntor skapas pengar som förut inte fanns.

För bankernas del är sparande inte lika önskvärt men nåt får de ju säga efter påtryckningar fr högre ort. 2 månadslöner räcker förstås ingenstans, men vad har banken för glädje av pengar som är fastlåsta i passivt sparande?

boffertomte2012-09-25 10:19

Banker vill oftast inte "tjäna pengar", de vill roffa åt sig hejdlöst och bortom allt förnuft. Om du inte tror på det kan du läsa på lite om JP Morgan m fl stora penninginstituten i USA.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-25 10:29

Jag har inte tillräckligt torrt på fötterna för att diskutera bankvärlden, känner jag. Tycker dock inte det är konstigt att vilja tjäna så mycket pengar som möjligt, även om såklart moralen i det hela är diskutabel.

limpan__22012-09-25 10:35
Antal inlägg: 2847

Med tanke på att kapitaltäckningskravet snäpps upp lite kommer bankerna behöva öka inlåningen framöver, det är kanske i det ljuset vi ska läsa förslaget?

Zaskia - Ej medlem längre2012-09-25 14:42
Antal inlägg: 576

Två månadslöner är inte tillräckligt som buffert. Det finns ju många människor som verkligen inte kan samla ihop två månadslöner ens. De som har verkligt knal ekonomi kan ju inte det. Då kan det ju låta lite cyniskt när politiker talar om vikten av buffert i ekonomin.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-09-25 15:05
Antal inlägg: 1194

Jaha. Ska vi spara nu igen? Jag som just förlikat mig med att jag måste konsumera för att få fart på världsekonomin.

limpan__22012-09-25 15:19
Antal inlägg: 2847

Zaskia, så bara för att vissa inte har möjlighet att spara ihop till en buffert bör man undvika att ha det som rekomendation för de som har möjligheten att spara?

Lillstölla2012-09-25 15:35
Antal inlägg: 23831

Är väl jättebra om man kan ha så pass mycket sparat. Grattis till de som klarar det.
Tycker inte man ska behöva rekommernderas att göra de dock, borde man fatta själv kan ju jag tycka. Man vet aldrig vad som kan hända, oavsett om man bor i villa, bostadsrätt eller hyresrätt. Jag äger inget boende och har ingen bil, men är djurägare och skulle något hända där har jag visserligen försäkring, men den täcker ju inte allt. Man borde ha i alla fall lite undanstoppat, till en regnig dag, förutsatt att man har möjligheten att spara naturligtvis. Vet att alla inte har det.

okto502012-09-25 15:58
Antal inlägg: 10

yamaha jet bor inte du och jag i samma land jag har inte sett någon gratis vård i sverige har du det

Frasse2 - Ej medlem längre2012-09-25 17:36
Antal inlägg: 1465

Jag tappade allt förtroende för banker i samband med bankkrisen på 90-talet , massor med miljarder i statligt stöd men betalade dom tillbaka när det gick bra igen ..tveksamt, men bonusar på hur många miljoner ska dom ha ,bankdirektörerna , dom som har världens enklaste jobb.
Hur dumt dom än gör så är det u.p.a. ändå.
Och nu har dom slutat handla med kontanter också...herregud vilket skämt.

Zaskia - Ej medlem längre2012-09-25 17:51

Självklart är det bra att de som kan sparar till en buffert!! Det är bara synd om dem som inte kan göra det.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-25 17:56
Antal inlägg: 3613

Två månadslöner som buffert är ett bra mål att sträva efter. Förstår att det är svårt för en del att klara det. Men om man kan, så är det ju bra att kunna ha den tryggheten vid eventuell arbetslöshet eller sjukskrivning. Det tar ju tid innan pengar från ersättningssystem betalas ut och i glappet mellan inkomsten och ersättningen kan man ju behöva ta av en buffert om man är lyckligt lottad att ha kunnat spara ihop den.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-25 18:00

Men om man nu inte kan spara ihop en buffert, varför mår man sämre av att någon annan rekommenderas göra det? Det blir ju inte mindre bra att ha en buffert för den som kan, och den som inte kan lider ju varken mer eller mindre av rekommendationen.

Zaskia - Ej medlem längre2012-09-25 18:12

Det är de stora klyftorna i samhället som är problemet. Det är klart att det känns sämre för de som inte har något att spara när de flesta andra kan göra det. I samhällen där alla är ungefär lika fattiga lider inte människor på samma sätt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?