Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vendela34 | 2012-10-02 07:22 | |
![]() | Rutavdrag Finns förslag från alliansen att inrätta rutavdrag för läxhjälp. Hur länge ska dessa "djävulens verktyg" få härja fritt?! I och med detta Rutavdrag skapar man ett A och B lag. En sak är om man får Rutavdrag för städning men att ha möjligheten till Rutavdrag för att förkovra sitt skolbarn är att separera de barn som lever i mindre bemedlade familjer. Vad tycker ni om detta? | |
| corlini | 2012-10-02 07:48 | |
![]() | korkat, de som har råd och anser att det är en bra lösning att köpa in läxhjälp gagnas men de gör väl redan det ändå? de föräldrar som inte kan hjälpa sina barn med detta sitter väl knappast i den ekonomiska sitsen så att de har möjlighet att köpa in tjänsten? spontant verkar det som ett korkat förslag. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 08:15 | |
![]() | Här har vi läxhjälp i skolorna,det barn som behöver och även de barn som inte behöver får läxhjälp ,det är bara att stanna kvar på skolan så finns det hjälp,jag känner en pensionerad lärare har något barn behov av hjälp länar jag det barnet hos henne ,hon får svamp av mig ,det har hänt två gånger så skolan klarar det bra måste jag säga.jag tror inte det kommer att nyttjas det finns bara 24 timmar på ett dygn dom kommer inte få ihop det tidsmässigt | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 09:07 | |
![]() | Eftersom jag själv extraknäckt som läxhjälpare under min studietid har jag lite åsikter och insikter om detta. TS: vad är de där "djävulens verktyg" som tydligen härjar fritt för nåt? Alliansen? Och på vilket sätt skapar läxhjälp ett A- och B-lag men inte städhjälp? corlini: då antar jag att du tycker att även rutavdrag för städhjälp är förkastligt eftersom de som har råd och anser att det är en bra lösning att köpa in STÄDhjälp gagnas men de gör väl redan det ändå? Och för att svara på din andra fråga: jo, det finns gott om föräldrar som inte kan hjälpa barn med läxorna men har möjlighet att köpa in tjänsten. --- För övrigt anser jag att läxor annat än rent faktanötande (glosor, multiplikationstabeller) borde skippas. Men det är en helt annan diskussion. | |
| corlini | 2012-10-02 09:26 | |
![]() | Res, nej jag tycker städning, fönsterputs etc är befogat. det finns gott om äldre, ensamma och handikappade som kan nyttja detta. det är inte enbart en lyx. läxor kan man nästan alltid lösa med kompisar, släkt, vänner, föräldrar, syskon eller egna studier och det handlar inte om några förmögenheter. dessutom kan man väl få hjälp i skolan? rent spontant känner jag att jag är emot det eftersom jag tycker att det varken skapar arbetstillfällen eller gagnar de familjer i verkligt behov. hur skulle det funka förresten? vad måste föräldern ha för taxerad inkomst för att kunna nyttja det? görs det andra avdrag i form av resor etc så påverkar ju det "bufferten" att ta från. hur påverkas det om samma förälder vill renovera hemma och nyttja avdraget? | |
| Måns_E | 2012-10-02 09:31 | |
![]() | Äldre och handigkappade har väl ändå någon form av gratis eller mycket kraftigt subventionerad hemtjänst, om de nu har behov. Så för den målgruppen lär RUT inte vara tänkt. Snarare välbetalda barnfamiljer (alltså samma grupp som i så fall nyttjar läxläsningstjänster) | |
| corlini | 2012-10-02 09:39 | |
![]() | jag har en kund som har egen städfirma ca 9 anställda och 4 bilar och det förvånade mig väldigt när hon berättade att över hälften av kunderna är helt vanliga "svenssons" dvs privatpersoner som består av i huvudsak två grupper. äldre par som får hjälp med fönsterputs och storstädningar och familjer som tar hjälp vid flytt, storhelger, inför födelsedagar osv. de resterande 40%en av kunderna är företag och förmögna privatpersoner på löpande städning vecko / månadsvis. jag tror därför att en mycket större andel av vanligt folk nyttjar detta än man tror och att det därför är befogat. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-02 09:51 | |
![]() | Skapar man ett A & ett B-lag genom att göra det billigare? Lagindelningen finns väl redan där isf. | |
| Vendela34 | 2012-10-02 10:32 | |
![]() | Visst skapas ett A och B lag. De som har råd förkovrar sina barn. De barn som inte har välbeställda föräldrar går ut med sämre betyg och har därmed sämre chans. Läxhjälp ska erbjudas av skolan och bekostas av skattemedel. Ja Resurgence - just alliansen är "djävulens verktyg". Man är inte bara på gång att införa detta. Man har bl.a. raserat hela vår tidigare så väl fungerande sjuk och äldrevård genom att privatisera. Men.......det är en annan diskussion. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-02 10:35 | |
![]() | Men du kan ju betala för läxhjälp idag också, alltså är det inte avdraget som skapar uppdelningen? Om alliansen är djävulens verktyg antar jag att väljarna är djävulen? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-02 10:38 | |
![]() | Deras idéer äcklar mig, jag vill inte ens fördjupa mig i varför. Om jag blundar ett tag så kanske en klokare skara människor blir beslutsfattande istället, det vore härligt att öppna ögonen och inse det. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 10:49 | |
![]() | "Om alliansen är djävulens verktyg antar jag att väljarna är djävulen?" Ha ha. :-) | |
| corlini | 2012-10-02 10:49 | |
![]() | TS det låter lite som gammal VPK protest, vi går mot ett samhälle där "medelklassen" växer och meningen är att denna medelklass skall få en hög levnadsstandard, bla därför har vi redan RUT på tex städ, fönsterputs, renoveringar och utbyggnationer av hemmet. att bromsa ett samhälles utveckling av hänsyn till en minoritet har aldrig gagnat en nation tidigare i världens historia och gör det nog inte nu heller. visst finns det mycket att säga om privatiseringar och det är mycket som är undermånligt men nu handlar din tråd om RUT på läxhjälp och där är väl kanske tanken god men jag personligen ser inte vitsen med det utan ser det snarare som ett minus för stadskassan som inte väger upp fördelarna då jag tror att det är en tjänst som bara kommer köpas in av dem som redan har råd, det är billigare att betala någon i den närmare kretsen eller person som rekommenderas av kretsen något svart än att anlita en firma som skickar ut någon trots att det skulle vara RUT. det är bara själva timmarna det tar som går att dra av på RUT, vad tar det 2-3 timmar max? resa och annat tillkommer ju och då står man ändå där med 3 X 350:- minus rut = 525 + moms + resa för 3 timmars läxa. summan ger väl en ganska bra bild av att det inte är den vanliga svenssons barn som gynnas. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 10:57 | |
![]() | corlini, om nu vanligt folk utnyttjar RUT till städning, varför skulle inte vanligt folk kunna använda det till läxhjälp i stället? För enligt min erfarenhet är det precis så det funkar. Vanligt folk som bryr sig om sina barn och vill ha den hjälp de tycker att de inte får i skolan, så att barnen ska fixa sina betyg och komma in på den linje de vill på gymnasiet. Så om det nu är en stor del "vanligt folk" som anlitar läxhjälp tycker du alltså att det är befogat? Sedan förstår jag inte heller riktigt varför man skulle kunna lösa läxor men inte städning med kompisar, släkt, vänner, föräldrar, syskon. Jag tror att betydligt fler klarar av att skuffa runt en dammsugare än att förklara ekvationslösningar så att det blir begripligt. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:01 | |
![]() | corlini, det är lite komiskt att du i samma mening ondgör dig över minus i statskassan och rekommenderar folk att anlita svart arbetskraft. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:02 | |
![]() | Och vad är det för resa och annat som tillkommer i din uträkning? Tjänsterna utförs i hemmet. | |
| corlini | 2012-10-02 11:03 | |
![]() | om din syrra ringer dig och frågar om du kan hjälpa hennes dotter med historieläxan eller en mattefråga säger du väl ja fan - inga problem. om din syrra ringer dig och frågar om du kan dammsuga hennes hus och tvätta hennes fönster, vad svarar du då? | |
| corlini | 2012-10-02 11:04 | |
![]() | nämn ett enda företag som inte tar betalt för resa om de blir kallade till ett kort jobb på ett par timmar. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:04 | |
![]() | Du får ursäkta, men jag förstår inte skillnaden. Om det är ett problem hon inte kan lösa hjälper jag väl henne om jag kan? | |
| corlini | 2012-10-02 11:06 | |
![]() | bra, då är du en duktig bror. jag tror dock att i de flesta familjer finns det nära hjälp i vissa läxfrågor att tillgå men att det ligger lite längre bort att samma hjälp skall komma och städa ditt hus åt dig. | |