Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 868

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Xin Chao2012-10-07 00:23
Antal inlägg: 234

Utan ett hej kan vi lika gärna spela mot datorer
En gång för länge sen, jag skrev om att vi borde hälsa på varandra när vi spelar. Typ säga hej och tack för matchen åtminstone.
Jag blev kallad "jävla käring" för den synpunkten
Ok, då är jag väl en jävla kärring som tror på att det sociala är viktigt för oss alla. Och att små ord är kitt som håller oss samman.
Vad tycker ni?

Incidental - Ej medlem längre2012-10-07 00:31
Antal inlägg: 7958

Tycker som du. men bryr mig inte om det hälsas eller inte.

Genie - Ej medlem längre2012-10-07 00:35
Antal inlägg: 177

Jag föredrar också ett hej, mest för att det är artigt och väldigt lätt att skriva... Men samtidigt tror jag egentligen inte att det går att omvända icke-hälsarna; det är ungefär som att stå i mataffärens kassakö och se vilka som lägger dit "avdelarpinnen" på bandet efter sina varor och vilka som inte gör det. Många av dem som struntar i pinnen gör det helt enkelt medvetet för att göra personen efter sur. Överfört till Betapet är det därför tveklöst ett taktiskt drag för att få ett direkt övertag i spelet! Tror jag. =)

Lillstölla2012-10-07 00:39
Antal inlägg: 23831

Tja, tycka så kan man ju såklart göra, men att få andra att hälsa är inget jag skulle lägga nån energi på om jag var du. Bara att acceptera att vissa hälsar, andra inte. Man kan ju i alla fall vara trevlig och hälsa själv.

LadySol - Ej medlem längre2012-10-07 00:41
Antal inlägg: 33199

Jag lägger ingen värdering i att någon låter bli att hälsa. Vad är det att lägga energi på? Låt folk göra som de vill. En av anledningarna till att spela här är för att spela mot andra människor, det är sant. Det är likaledes sant att man inte måste prata med de man spelar mot om man inte vill.

Xin Chao2012-10-07 00:53
Antal inlägg: 234

Kära Lafdysol!
Jag lägger energi på det som engagerar mig. Du gör det på det som engagerar dig. OK?
Jag är oroad över att vi blir mer och mer asociala i vårt samhälle och jag är rädd att vi inte har sett kulmen av problemen det medför ännu. Låt oss börja med Breijvik.
Och så kan vi gå vidare utifrån det.

LadySol - Ej medlem längre2012-10-07 01:06
Antal inlägg: 33199

Haha. Fine.
Men jag väljer då att låta bli att dra paralleller mellan att inte vilja prata med sina motspelare och att vara asocial. Betapet är inte nödvändigtvis representativt för hur man är irl.

Gå vidare vart du vill, du. :)

le-lou2012-10-07 01:34
Antal inlägg: 17500

Kära nån. Att dra paralleller mellan att skriva ut ett HEJ i chatten på betapet som ingen menar/bryr sig om/inte är en ineldning på ett samtal (eftersom man SPELAR)..... och Breivik.

LadySol har huvudet på skaft!

SkySpy_2012-10-07 02:03
Antal inlägg: 4418

De som ej säger hej är inne i icke samspel utan "jag och datorn världen" De spelar mot sig själva för att uppnå något. Det är faktiskt allvarligare än många tycks begripa.

SkySpy_2012-10-07 02:04

Låt säga att man spelade live.. Hade man inte hejat på sin motståndare då?

le-lou2012-10-07 02:26

jo förmodligen. Det är en gaaanska stor skillnad på att möta någon live och att "mötas" på nätet.

På samma sätt med alla våra forumsinlägg här, ta ditt eget som ex. Du börjar inte det med att presentera dig, vilket du troligen skulle göra om du mötte oss "live". Eller för den delen : säga hej, vilket är också troligt att man gör.

SkySpy_2012-10-07 02:29

De flesta här vet nog vem jag är..
Möter man någon live så ser man den andre i ögonen, det är det som är skillnaden.

lillamy752012-10-07 02:37
Antal inlägg: 932

Men hur svårt kan det va och skriva typ hej och tfgm eller något sådant ....:o

le-lou2012-10-07 02:39

nej, jag tycker nog att man kam dra det hur långt som helst. Säger du hej på pokern tex?

lillamy : varför stör det så att ett spel bara är spel utan samtal alls?

lillamy752012-10-07 02:50

JAG tycker att man gör så av ren artighet bara ,,stör mig NEJ vill inte folk skriva två ord är det ok och ja jag säger alltid hej vilket spel jag än spelar när jag spelar mot en annan människa

lillamy752012-10-07 03:01

Motfråga le-lou varför stör det dig att jag och fler med mig tycker att det är trevligt med ett hej och ett tack för spel ?????

le-lou2012-10-07 03:04

lillamy men du pratar du ju med mig, och jag är en annan människa.. och du sa inte hej när du började? Det beror väl på att forumet har en social kod - man behöver inte presentera sig, oavsett om man har bild el inte. Det är helt ok att bara kasta sig in i diskussionen ändå.
för mig är det samma diskussion. Eftersom ni påpekar att man hejar irl när man spelar mot nån, så hälsar man på den man börjar prata med också. Man börjar inte bara prata.
Konstigt nog verkar inte samma sak gälla i spelrummen, där man faktiskt är för att enbart spela. Där måste man interagera med den andre, man måste säga hej och tack för matchen annars blir det liv i luckan. Förstår det inte.

.

le-lou2012-10-07 03:07

lillamy, det stör mig att andra människor dikterar upp villkoren för vad andra bör göra för att ni ska bli nöjda, inget mer än så.
i det stora hela betyder ju det där "hejet!" absolut ingenting. Det är som att gå utanför ICA och demonstrera mot att kassörskorna inte säger "hej" och "Hej då".

le-lou2012-10-07 03:07

jag spelar poker online och live också. Online hejar vi aldrig/mkt sällan. Live alltid.

lillamy752012-10-07 03:09

Men menar du att jag ska säga hej till folk här när man komenterar någons inlägg ???? Inte riktigt samma sak tycker jag men jag lägger ingen energi på att bry mig om ifall folk vill säga något eller ej jag säger det iallafall kort eller inte kort

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?