Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Observer2012-10-17 21:10
Antal inlägg: 266

Svåra språk
Undrar vilket språk som är värst att lära in?
Danskan har ju räkneord som kan få en grå
Tyskan har sina hjälpverb
Spanskan lär vara vår herres straff till mänskligheten
Svenska grammatiken lär inte var helt lättbegriplig för de som skall på den
Walesiska är i princip omöjligt att prata utan att spotta på lyssnaren

mufen2012-10-17 21:12
Antal inlägg: 10

Finska?

Minta2012-10-17 21:20
Antal inlägg: 20042

Tibetanska?

latherese2012-10-17 21:41
Antal inlägg: 158

Jag har för mig att svenska och kinesiska(eller det heter väl mandarin)räknas som några av de svåraste språken att lära sig pga grammatiken.

Nasty Nimrod2012-10-17 22:18
Antal inlägg: 1063

Mandarins grammatik sägs ju vara ovanligt enkel. Däremot är det en pärs att lära sig alla tecken. Japanska har jag hört ett antal gånger, men det beror på vilket språk man har i grunden.

latherese2012-10-17 22:19
Antal inlägg: 158

Nasty Nimrod.. jag blandade nog ihop japanskan med mandarin.

erikmats2012-10-17 22:22
Antal inlägg: 53

Hur lätta eller svåra språk är beror ju delvis på vilka språk man kan sen innan.

Danskans räkneord är ju bara ett problem för vi som kan ett närbesläktat språk tycker att räkningen ska vara jättelätt. Men har man inte den förväntningen så är det väl inte svårare än räkningen i nåt annat språk.

Sen finns det språk som är svåra att lära sig av praktiska skäl.

Pirahã-språket tror jag kan vara det svåraste, dels av praktiska skäl för det kräver att man bor i Amazonas, dels för att det är så annorlunda alla andra kända språk. Lyssna bara på det här: "Pirahã can be whistled, hummed, or encoded in music. /.../ Consonants and vowels may be omitted altogether and the meaning conveyed solely through variations in pitch, stress, and rhythm." -- från Wikipedia-sidan om språket.

Nasty Nimrod2012-10-17 22:25

Nu är frågan ganska luddigt formulerad, men förhoppningsvis kan de här google-träffarna vara intressanta.

mylanguages.org/diff...gu ages.php

english.pravda.ru/so...ng uages-0/

zidbits.com/2011/04/...-t o-learn/

www.fluentin3months....-l anguage/

Nasty Nimrod2012-10-17 22:28

Pirahã-språket har ju utvecklats helt isolerat i årtusenden så det är även ganska oanvändbart utanför den snäva Pirahã-kulturen. Jag läste någonstans att en linguist efter månader av studier inte lyckades lära en enda Pirahã-talare att kunna räkna till tre. De förstod inte resonemanget, men dök upp på lektionerna för att de fick gratis godis...

tina_haxa2012-10-17 22:29
Antal inlägg: 121

Min särbo är SFI- (svenska för invandrare) lärare, och när jag hör hur hans elever kämpar så inser jag hur svårt svenska språket måste vara att lära sig

Nasty Nimrod2012-10-17 22:38

Beror på tidigare utbildning och språk man har i grunden, vilken nivå man vill kunna prata på, etc...

Nasty Nimrod2012-10-17 22:48

Ännu en vag premiss i frågan är vad som menas med att "lära in" ett språk. Vill man kunna beställa en kaffe, fråga om vägen, läsa litteratur, diskutera filosofi, tala utan accent, lyssna på musik, tas för en infödd, etc? Beroende på hur man definierar målet kan man få väldigt olika svar.

Jobbar2012-10-17 23:51
Antal inlägg: 503

Svensk grammatik är fylld av undantag. Ändelser i stället för bestämd artikel kan vara svårt för dem som har det senare. Sedan har vi väldigt många vokalljud, och ett mycket sjungande språk. En kollega till mig som är från Ryssland tycker det är märkligt att samma ord kan ha olika betydelser beroende på hur det uttalas, t.ex. tomten (snubben som kommer vid jul) och tomten (markbiten). Jag har läst att danska barn lär sig tala senare än barn med andra modersmål, eftersom danskarna har mjukat upp sina konsonanter så till den milda grad

Nasty Nimrod2012-10-17 23:53

Fast att ett språks grammatik är fylld av undantag... är väl snarare regel än undantag... ;)

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-18 02:36
Antal inlägg: 7174

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-18 02:38
Antal inlägg: 7174

det finns undantag...men fylld av? no way jose!
långt ifrån alla språk har lika många undantag som svenskan.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 07:46
Antal inlägg: 1169

spanska måste väl ändå räknas till ett av de lättare språken att lära sig? Jag kan inte ordentligt, har aldrig läst det som en kurs. Men det verkar lätt, lite som mer utvecklat grottmänniskospråk.

slånbär2012-10-18 09:02
Antal inlägg: 5539

Jesus-inte är det ett grottmänniskospråk direkt men det är väldigt enkelt att lära sig helt enkelt för att många ord uttalas ungefär som dom skrivs till skillnad från franskan. Grammatiken är annorlunda än vår men lär man sig bara grunderna så är det inte svårt. Jag talar flytande spanska själv men så lever jag ju sedan 25 år med en chilenare. Jag hade dock dom grammatiska grunderna för att lära mig språket eftersom jag hade läst det på gymnasiet.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 10:38
Antal inlägg: 1169

slånbär: jag älskar Chile! Underbart land, underbar befolkning.

vad jag menade med grottmännskospråk är lite mer meningsuppbyggnaden och avsaknaden av ord som binder ihop meningar så som man kan se i just svenska. typ: "kom? handla kött" istället för "vill du följa med mig till affären och handla kött?"

slånbär2012-10-18 11:06
Antal inlägg: 5539

Alltså jag vet inte vem du har pratat spanska med men din din sista mening där är precis så man säger på spanska också. Men man kan ju anvaända ett "kommandospråk" oavsett om det är spanska ,svenska eller vilket språk det än är.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?