Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2012-10-29 08:41 | |
![]() | vinter/sommartid Kan vi avskaffa flytta klockan momentet? För/ nackdelar? | |
| blue_moon | 2012-10-29 10:06 | |
![]() | Varför skulle vi det? Vad tycker du själv? Enda nackdel jag upplevt var timmen som försvann respektive lades till mellan kl 02 och 03 när jag jobbade natt som sjuksköterska. Dokumentationen av läkemedel och händelser under dessa 60 minuter kunde ibland bli lite problematisk. Sen finns det människor som är känsliga för tidsförskjutningar och som behöver ett par veckor för att återställa sin biologiska balans. Jag påverkas inte själv men känner ett par stycken som gör det. | |
| Krakatoa - Ej medlem längre | 2012-10-29 10:12 | |
![]() | Jag skulle inte gråta blod om det avskaffades, ser det mer som besvärligt än vinstgivande, men bryr mig inte tillräckligt mycket för att engagera mig i saken. | |
| mz_lzrd | 2012-10-29 11:31 | |
![]() | Jag tycker vi kunde ha sommartid året om. Kortare kvällar är inget jag behöver. På morgonen spelar det ingen roll, det är efter-.jobbet-dagsljuset som intresserar mig. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-29 11:58 | |
![]() | förlegat trams, vi har lampor nu. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:05 | |
![]() | Tycker att vi kunde ha normaltid året om. | |
| Bazoo | 2012-10-29 12:19 | |
![]() | Håller med mz_lzrd | |
| siwu | 2012-10-29 12:26 | |
![]() | Vad är normaltid? Skulle gärna slippa ändra klockan, blir så mörkt nu på kvällarna. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:29 | |
![]() | vintertid är normaltid | |
| mz_lzrd | 2012-10-29 12:32 | |
![]() | Jesus G, är det ditt hela liv, att hänga framför skärmen? Du kanske borde gå ut lite i utomhusvärlden nån gång, förslagsvis framåt vårkanten när utomhusljuset börjar återvända. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:43 | |
![]() | mz... va? jag anser att i inte behöver ställa om klockan för att jaga solen längre när det finns lampor överallt. sen vad du tror om mitt liv säger mer om dig än om mig, faktiskt. Vad baserar du ditt antagande på? | |
| mz_lzrd | 2012-10-29 12:52 | |
![]() | Jesus, att man tycker att lampor kan kompensera för dagsljus tyder på att man inte är särskilt intresserad av att vistas utomhus. Gå en promenad t ex. Har man en stor hund är det väl ok kvällstid att promenera i stan (vi hade 6 överfallsrån förra veckan på kvällstid här i stan), på landet är det desto mörkare. Pannlampa förslår inte långt, risken att bryta benen av sig i mörkret kvarstår. Trädgårdsskötsel, spåra eller sökträna med hunden, jogga eller cykla ensam är sånt man inte gärna gör sedan det blivit mörkt. Jag tycker att mitt liv blir kraftigt förminskat av mörker. Att avskaffa det går ju inte, men att skjuta fram det så att jag så länge som möjligt kan ha någon ljus timme efter jobbet tycker jag känns jättebra. Om du ugglar framför olika skärmar under din lediga tid vet jag ju faktiskt absolut inte. Kanske nattorienterar du av bara fan. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-29 12:53 | |
![]() | Absolut mer besvärligt än vinstgivande. Att vi inte får ha sommartid året om är att det då vore normalt att solen stod i zenit kl 13.00 och det bleve kaos med höst- och vinterdagjämningar och annat som fysikerna har räknat ut sen tidernas begynnelse. Konstant sommartid vore ju klart bäst då man slapp tända så tidigt på kvällarna och faktiskt hinner bada och sola lite efter en normal arbetsdag (när temperaturen tillåter vill säga). Sen fattar jag inte varför industrier måste starta kl 07 eller ännu tidigare? Vem fan är pigg på att rusa dit i mörker och kyla, långt innan ungarna ska till skolan och sen "göra kväll" kl 16. Mera somrig normaltid för alla! | |
| mz_lzrd | 2012-10-29 12:56 | |
![]() | Jesus, jag ber alltså om ursäkt för det där med skärmen. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-29 13:24 | |
![]() | jag bor i en mellanstor svensk stad och är inte mörkrädd. har ingen trädgård. du skriver vad du tycker om sommartid baserat på din situation, jag skriver baserat från min. sen dina slutsatser och antaganden säger som sagt bara mer om dig än om mig. självklart ursäktar jag dig om du nu mår bättre av det, men du borde kanske jobba lite med dels dina förutfattade meningar och dels din oförmåga att tänka utanför lådan. Hört talas om surfplattor, smartphones, mobilt internet, laptops och allt annat som majoriteten av oss har använt iallafall de senaste fem åren? i solen, utomhus. | |
| blue_moon | 2012-10-29 13:48 | |
![]() | För övrigt håller jag med mz_lzrd, Bazoo och hundbiten om att konstant sommartid vore att föredra. Jag föredrar mörka morgnar och ljust en timme längre på eftermiddagen framför normaltidsalternativet. | |
| anmaso | 2012-10-29 14:02 | |
![]() | Håller med mz_lzrd! Är också klart mer intresserad av längre ljusa em och kvällar! Det blir riktigt tråkigt och mörkt när man byter till vintertid (normaltid) på hösten. | |
| mz_lzrd | 2012-10-29 15:01 | |
![]() | Jesus, det säger förmodligen väldigt mycket om mig att jag nu tycker att du verkar både lättstött och rätt långsint. Iphone, ipad, laptops - gemensamt för dessa är väl att de har skärmar ? Om du sitter klistrad framför/över sådana så behöver du givetvis inget dagsljus vare sig du är ute eller inne. Det du ägnar dig åt är ju skärmhäng i alla fall. Mörkrädd eller ej, jag rättar mig själv, vi hade inte 6 överfallsrån utan 5 överfallsrån och en överfallsvåldtäkt här förra veckan i vår medelstora stad. Jag vet inte om offren var mörkrädda, jag kan inte se att det skulle ha någon betydelse. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-29 15:06 | |
![]() | Klart man behöver dagsljus även om man är skärmhängare. Men ser inte varför man nödvändigtvis är en sådan bara för att man erkänner lampans existens. | |
| laizah | 2012-10-29 15:11 | |
![]() | Sommartid/Vintertid är väl bra för de som bor närmare medelhavet än oss i Norden. | |