Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-11-07 17:54 | |
![]() | Vad säger lagen? Min son lade bud på en bil på en auktionssajt på nätet. Han vann budgivningen, men fick ett mejl att säljaren "Ert bud har inte nåt upp till reservationspris och säljande part är inte att släppa budet utan vill att ni åter kommer med ett nytt bud på det fordon ni är intresserad av." Min kom kom inte in med ett nytt bud och ansåg att det var avslutat eftersom han tolkade det som att hans bud inte accepterades. En vecka senare kom en faktura på bilen. Han bestred den och efter mycket tjafs backade de. De skickade dock en faktura på 1000 kr som vinnande bud ska betala. Jag tycker att det är fel att betala den också eftersom jag inte tycker att det kan anses som vinnande bud. Nu är de mycket jobbiga och hävdar att alla bud är bindande och om vi inte betalar dessa 1000 kr kan de går tillbaka till det ursprungliga budet och kräva betalning för bilen. De hänvisar till sitt avtal och hävdar att alla bud är bindande: "Vinnande budgivare är bunden vid sitt bud och har en rättighet (option) att köpa auktionsobjektet om reservationspris uppnås i samband med auktion eller efter förhandling. Köpare är den som angivit det högsta budet efter att reservationspriset är uppnått. Vid lika bud eller eventuella tvister är det VAKab som ensamt och slutgiltigt avgör vilket bud som har företräde. Den som avlägger bud för annans räkning påtager sig fullt ansvar att fullfölja köpet. Det är den registrerade köparen som ansvarar för att köpet blir fullföljt. Köpare kan vara både företagare (näringsidkare) och privatpersoner (konsumenter). Köpare som deltager på auktionen Netauktion, skall följa de av VAKab:s satta regler och anvisningar. Högsta budgivare är bunden vid sitt bud och skall själva eller genom ombud på plats godkänna inropad egendomen. När godkännande skett kan för säljaren bindande köpeavtal träffas." Är det någon som vet vad som gäller, ska man bestrida eller stå fast vid att man inte har skyldighet att betala. | |
| pabster1 | 2012-11-07 18:07 | |
![]() | Nja om jag minns rätt så är det så att när säljaren inte accepterar priset och begär ett annat pris än det budgivaren angivit så uppstår något som kallar oren accept och därmed är man inte bunden vid sitt tidigare bud! Avtalslage kap1 §6 tror jag det är. 6 § Svar, som innehåller, att anbud antages, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll icke överensstämmer med anbudet, skall gälla såsom avslag i förening med nytt anbud. Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avgav svaret, anser det överensstämma med anbudet och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom; underlåter han det, skall avtal i enlighet med svarets innehåll anses hava kommit till stånd. www.notisum.se/rnp/s...15 0218.HTM | |
| Minta | 2012-11-07 18:13 | |
![]() | Ok, det låter ju som om det inte kan anses bindande. De år dock väldigt tuffa och jag skulle inte bli förvånad om de går vidare till tingsrätt. Vad har man då för chanser och hur dyrt kan inte det bli om man förlorar. Jag undrar över risken för att förlora en sådan tvist och om det kostar mer än det smakar. | |
| Gunilla _ | 2012-11-07 18:24 | |
![]() | Tror nog att eftersom hans första bud uppenbarligen godtogs, så måste han antingen betala beloppet för bilen eller de 1000:- om han inte väljer att köpa bilen. | |
| Minta | 2012-11-07 18:27 | |
![]() | Hans sista bud godtogs inte eftersom det inte uppnådde reservationspris och säljaren ville ha ett högre bud. Hur menar du första bud? | |
| corlini | 2012-11-07 19:04 | |
![]() | om han tillslut efter att inte lagt ett nytt bud fick en faktura på bilen efter det vinnande bud han faktiskt bjöd, varför köpte han den inte då? då hade de väl gett honom bilen och alltså vann han auktionen trots att resrevationspriset inte uppnåtts varför han faktiskt bundit sig till köpet kan man tycka. men vägrar de släppa bilen för det bud han gav vann han ju inte auktionen - de avböjde affären inte han - 1000 lappen är ogrundad. ska han betala tusenlappen måste han även köpa bilen till det pris han bjöd eftersom kostnaden är bunden till köpet och inte till budet. | |
| Gunilla _ | 2012-11-07 19:05 | |
![]() | Ja, han fick ju en faktura på det bud han först lagt, alltså godtogs det trots allt. | |
| Bazoo | 2012-11-07 19:10 | |
![]() | Minta Jag kan inte alls det här men ett råd är att ni vänder er till kommunens konsumentrådgivning. De kunde hjälpa mig med ett trickigt bilköp. | |
| Minta | 2012-11-07 19:11 | |
![]() | Ja, men först efter att de förkastat det. Min son ändrade sig efter att ha försökt se bilen men inte lyckats med det. Jag förstår ju att man är bunden ändå om man avgett ett bindande bud, men eftersom det förkastades förstår jag inte hur det enligt avtalslagen kan vara bindande. | |
| Minta | 2012-11-07 19:13 | |
![]() | Bazoo jo enligt Konsument Göteborg ska det inte vara bindande vad jag förstår. De har svarat med ett utförligt brev, men jag vill vara säker innan jag går vidare med att bestrida det. Jag ska nog ringa dit imorgon. | |
| Minta | 2012-11-07 19:14 | |
![]() | Corlini, ja jag tycker också att om budet på bilen inte kan anses bindande gör ju inte 1000-lappen det. | |
| Bazoo | 2012-11-07 19:15 | |
![]() | Finemang :-) Visa upp brevet för auktionsfirman ;-) | |
| Minta | 2012-11-07 19:15 | |
![]() | Gunilla, han fick en faktura på det bud han lagt men det budet är ju passerat eftersom det förkastades. Så jag förstår inte hur det kan vara bindande. | |
| Xin Chao | 2012-11-07 19:22 | |
![]() | Hej! Enligt konsumentlagen har man alltid 2 veckors ångerrätt vid handel på nätet. Har de dessutom meddelat att budet inte räckte, är ju affären avslutad med det. Din son ska absolut inte betala ett öre. Hur tufft de än förhandlar. | |
| corlini | 2012-11-07 19:25 | |
![]() | 1000 lappen bygger ju på att han köper bilen, inte på att han budat på den och inte nått upp till reservationspriset och inte genomfört köpet. den är en avgift som tillkommer vinnande bud som leder till köp. ett vinnande bud är ett bud som leder till genomförd affär, annars är det bara ett högsta bud och det finns ingen avgift på högsta bud. bara på köp. | |
| Gunilla _ | 2012-11-07 19:25 | |
![]() | Jag är inte insatt i hur det funkar, fick bara känslan av att de förkastade budet, fick inget bättre och godtog då det första. Vilket, som jag kan se det, iofs inte är särskilt märkligt. Sen hur ok det är... | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2012-11-08 19:58 | |
![]() | Finns tyvär så många kryp hål i lagen så svart att säga,bästa vore om du kontaktade en advokat,fråga kostar inget tror jag !!! | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-11-08 20:04 | |
![]() | Haha | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2012-11-08 20:06 | |
![]() | redicdivfara det va kul va ,,,snacka om tråkig humor du har då | |
| CrazyQ | 2012-11-10 05:19 | |
![]() | Tycker det luktar lurendrejeri! Kontakta säljsiten och fråga dem om hjälp i detta! Dom kanske lurar folk på 1000:- hit och 1000:- dit. Lycka till! | |