Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 10 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sin Corazon | 2012-12-14 18:12 | |
![]() | Pepparkaksgubbar och disneyfigurer Alltså, var är vi på väg egentligen? Den ena mer absurda grejen avlöser den andra i ickekränkandets namn. Är det verkligen rimligt? Gagnar det någon? Blir folks heder verkligen upprättad? Eller får det egentligen bara någon liten klick att må bra när de slår sig för bröstet och visar vad präktiga de är? Tänkvärda ord: www.youtube.com/watc...BJ Jb6eQk2Q | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2012-12-14 18:20 | |
![]() | va? | |
Sin Corazon | 2012-12-14 18:21 | |
![]() | Vadå va? | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2012-12-14 18:25 | |
![]() | Vadå, var är vi på väg? Vad är mer absurt än vad? Vad är det som är rimligt/orimligt? Vad är det som ska gagna någon? Vems heder? Vilka är präktiga och varför? | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2012-12-14 18:25 | |
![]() | tex | |
limpan__2 | 2012-12-14 18:27 | |
![]() | Både och anser jag. Att förbjuda pepparkaksgubbar i luciatågen (även om jag själv undrar när och varför de kom med där) eller klippa bort några sekunder i en tecknad film för att det är en karikatyr av svarta från 30-talet känns mest löjligt. Men att vi i andra fall problematiserar gamla vanor och ibland inser att det vi tagit för givet sårar andra är då bara ett tecken på att vi utvecklas mot något bättre. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 18:34 | |
![]() | Det var väl därför jag använde "?" - för att få svar. Inte överkurs precis. Någon skola tog bort pepparkakssången och därmed pepparkaksgubbarna för att de skulle kunna ses som kränkande. Disney klipper bort de "stereotypiska" figurerna blondin, färgad samt jude i "julparaden" av samma orsak. Tintin är ett annat exempel. (Tack och lov rensades de inte bort). Är det rimligt att plocka bort det som på minsta sätt kan ses som kränkande? Varför ska detta göras? Blir någon lyckligare - annat än den som gör det för att tjäna pk-poäng (de präktiga)? Så var är vi på väg? Pk-samhälle där alla ska tassa på tå för att inte råka kränka någon? Eller, var det ttiittii som skrev det i nån annan tråd tro?, ska det bli förbjudet att vara mörkrädd snart? | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-14 18:44 | |
![]() | Jag tycker att det är på väg att spåra ur med försöken att inte stöta sig med en enda människa. Den här uppförstorade pepparkakshistorian är det väl bara en enda rektor som rår för och det blev inget av med det. Att Disney ska börja cencurera sina gamla berättelser och filmer känns inte alls bra och jag tror inte att det gagnar någon eller för folk närmare varandra. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-14 18:48 | |
![]() | Om du hade skrivit allt detta i ditt första inlägg hade tanken varit lättare att förstå. När jag läste inledningen kändes det som att du tänkt på det här en stund och bestämde dig för att skriva ett inlägg, med början precis där du befann dig i tankebanan. | |
Behringer | 2012-12-14 18:50 | |
![]() | Får väl ta i den här tråden också: Att en upphovsrättsinnehavare själv bestämmer hur hans material presenteras är inte censur | |
Yamma | 2012-12-14 18:55 | |
![]() | Personligen tycker ju jag att det är bra att stereotypa avbildningar av mörkhyade och judar inte visas för barn som i stor mån tillhör den utsatta gruppen själva. Jag tycker det är obehagligt att människor som INTE tillhör dessa minoritetsgrupper ens tror att de har rätt att bestämma vad som är kränkande och inte. | |
magnusito | 2012-12-14 18:56 | |
![]() | Det här med pepparkakorna är bara för mycket. Vem gör kopplingen och blir inte effekten den motsatta, att det som är brunt är onämnbart och ja skamligt... | |
magnusito | 2012-12-14 18:57 | |
![]() | Håller med Yamma, men pepparkakorna är inga karikatyrer av svarta utan ..... EN KAKA | |
Yamma | 2012-12-14 18:59 | |
![]() | Pepparkakshistorien bör vi inte diskutera eftersom det är oklart vad syftet var av skolan. De säger själva att det var ett missförstånd och pepparkaksgubben togs bort eftersom de inte skulle sjunga pepparkakegubbesången. | |
magnusito | 2012-12-14 19:00 | |
![]() | ok har inte hört bakgrunden till det. Disney är synd att de tar bort det, jag har allid tyckt att det där är kul, men jag förstår samtidigt problematiken. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 19:01 | |
![]() | Blondinen då? Blev det inte tillräckligt pk med de övriga två tro? IShot... jag trodde folk hängde med tillräckligt i media (det har ju inte bara stått i Aftonblaskan som bekant) så de skulle förstå. Ber om ursäkt för att jag gav er så mycket cred! Med det resonemanget Yamma så kan man ju inte tycka någonting överhuvudtaget om något man inte själv är. Från hundägande till mörkhyad, förälder till europé.... För kränkande, det är det ju ALLTID om någon anser det. | |
Yamma | 2012-12-14 19:09 | |
![]() | Alltså... kan vi lägga ner det här urgamla pratet om att det är pga färgen saker tas bort?! Det tas bort för att det är en förlegad stereotyp. Inte för att det är svart. Det som kan vara kränkande är att det är på bästa sändningstid i ett land där vi har väldigt många inom denna minoritet som redan är rätt utsatta. Man kan visst tycka saker man inte är. Men man har inte rätt att tala om för nån annan vad den får bli kränkt för, om man inte har nån aning om hur den känner sig. Och som född på easy level kommer vi aldrig förstå hard mode. | |
limpan__2 | 2012-12-14 19:13 | |
![]() | Men det är väl skillnad på att tycka något eller att fortsätta använda en karikatyrbild från en tid när svarta faktiskt var andra klassens medborgare i USA (där bilden skapades). Samma sak med karikatyrer över judar, varför ska vi än idag återskapa dessa nidbilder? Den dag dessa bilder inte dyker upp i politisk hatpropaganda, den dagen ska jag se dem som neutrala. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-14 19:13 | |
![]() | Nu behövde du ju inte vara otrevlig, jag tror också att de flesta förstod, men då ditt inlägg inte var vidare strukturerat är det väl inte så konstigt att folk undrar. Som ni säkert vet saknas redan en del scener i de kortfilmer som visas på julafton. Tänker främst på "Kalle Ankas fotografiska expedition" och "Musses husvagnssemester". De som inte visste kommer nu att kolla på avsnitten i sin helhet. Jag tror det får räcka som "bidrag" från mig i den här tråden just nu. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 19:22 | |
![]() | Även om pepparkaksgrejen inte blev någon större grej, så är ju frågan - varför skulle de plockas bort? (Det är en efterhandskonstruktion att de inte skulle sjunga sången osv.) De flesta som är svarta lever bland svarta och blir kränkta av svarta. Det är lika easy level som att vara vit bland vita och bli kränkt av vita. Visst håller jag med dig om att ingen ska bestämma vad andra ska bli kränkta av men å andra sidan behövs det inte heller. Folk blir ju tamejfan kränkta av allt hela tiden.... | |