Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 826 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MrElgh | 2012-12-16 15:54 | |
![]() | Byta julskinkan mot kalkon? Skinkan är ju som den är, dvs himla god till jul. Men jag har faktiskt aldrig tillagat kalkon och funderar på att överraska ungarna när de kommer på käk under juldagen. Så till den stora frågan; ska jag byta skinkan mot kalkonen på mitt enkla julbord? För resp nackdelar? Hur länge håller den i kylen? Något gott, beprövat recept? Storleken bör väl bli 3-4 kg. Tror jag... | |
| slånbär | 2012-12-16 16:27 | |
![]() | Jag brukade göra kalkon på juldagen när ungarna var små. På så vis kan man få både och. Finns massor med recept på nätet, bara googla. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2012-12-16 16:28 | |
![]() | Varför skulle du byta ut den? Kan du inte göra kalkonen någon annan dag? I min familj hade vi alltid kalkon på nyårsdagen. Det var en lagom dag att samlas på, spela kort och äta gott ihop. Det är dock väldigt lätt att kalkonen blir för torr, så ös den ofta och ha koll på tiden. Jag har tyvärr inget direkt recept, utan kryddar som jag känner för, fyller den med krutonger och smaksätter dem med det ja har hemma och sedan ska den vara inne i ugnen tills den kommit upp i 77-77 grader eller ungefär 2 ½ till tre timmar för en 4 kg fågel. Jag har ugnen på 175 grader då. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-16 16:37 | |
![]() | Vad kul att du provar nåt nytt till jul, tycker det är ballt i en tid när de flesta verkar grina för minsta lilla traditionsbrott. Har tyvärr ingen koll på min farmors världsbästa kalkonrecept men det finns säkert bra varianter på nätet. Ösning är som lady säger viktigt, likaså stuffing. Och gravy till är såklart ett måste. | |
| MrElgh | 2012-12-16 16:50 | |
![]() | LadySol - det var just för att få lite variation på tillvaron jag tänkte byta ut skinkan. Ungarna vet ju annars precis vad de får, har gjort den i minst 25 år. Så nu får det bli andra bullar... Och nästa år kanske skinka igen. crooked rain - man måste våga ta till sig av allt nytt, annars går man kvar i samma gamla fotspår. | |
| Lillstölla | 2012-12-16 16:55 | |
![]() | Kalkon är görgött! Plåga bara inte barnen med att ha brysselkål till, har alltid mina föräldrar. Äter som tradition kalkon på nyårsafton. Och som Lady o Crooked säger, ös, för blir lätt torrt annars. | |
| pepscake | 2012-12-16 17:13 | |
![]() | Det är ju verkligen en jättebra idé, om inte annat för att skinka är en total fettbomb och kalkon myyyycket bättre att äta, i allmänhet. | |
| strömavbrott | 2012-12-16 17:24 | |
![]() | Nu blev jag inspirerad. Jag har aldrig lagat till kalkon, men ska nog pröva det till nyår. Jag har smakat det hos någon släkting och det är verkligen gott. | |
| micro113 | 2012-12-16 17:24 | |
![]() | Modigt :) Själv skulle jag gråta floder om jag inte fick min skinka. Jag älskar julskinka ... bästa på julbordet imo.. Men kalkon är jättegott och jag tycker idén låter helt okej .... | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-16 17:29 | |
![]() | Bra idé, tycker jag. Det är några år sen nu men jag har helstekt kalkoner i ugnen och då ungefär en halvtimme på rygg, en halvtimme på mage och en halvtimme på vardera sidan. Den ska bli snygg och genomstekt och det är viktigt att den är riktigt tinad innan man börjar tillagningen. Man kan göra god sås med skyn som bas och kokt, färsk rödkål gillar jag till. Gröna bönor och lite gelé kanske. Slurp. | |
| Per-Håkan | 2012-12-16 19:04 | |
![]() | Vildsin...jag vill ha ett stort fett helgrillat vildsvin på julbordet som i asterix oxh Obelix..ser då så gott ut :) skämt och sido kalkon är inte alls fel istället för julskinka, utan att googla undrar jag om inte kalkon och honung skulle passa bra ihop? (honungs marinad är aldrig fel till nåt kött) | |
| Per-Håkan | 2012-12-16 19:06 | |
![]() | micro113 instämmer helt med dig, inget slår julskinka iaf...och det blir MINST 3-4 st varje år som inhandlas. Nu när jag är singel och desutom inte har några barn hoppas jag det räcker med 2 denna jul iaf :) | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-12-16 20:15 | |
![]() | klart du ska ha kalkon, skitgott. Sedan har man ju rester att laga hur mycket gott som helst med. Är den väl stekt håller den länge i kyl kör hårt! till Jul gör man ju vad man vill eller?? | |
| Laxkungen | 2012-12-16 20:18 | |
![]() | Kalkon | |
| blue_moon | 2012-12-16 20:42 | |
![]() | Har aldrig lagat kalkon, men blev sugen på att testa nu. Hittade ett recept son verkar vettigt, men som alltid vill jag kolla flera att jämföra med. "Lägre stektemperatur ger saftigare kött, men längre stektid. Först hög, sedan låg temperatur ger saftigt kött och knaprig yta." www.spisa.nu/3.11065...un drecept/ | |
| Maradona1986 | 2012-12-16 21:13 | |
![]() | Intressant idé även om jag inte hade valt den. Vi kör ett välbeprövat koncept som vi kört i familjen i alla år, julmat (med skinka) på julafton, kalkon på juldagen och kroppkakor på annandagen. Sedan behöver man inte mer mat resten av året känns det som.... Frågan är ju bara om du egentligen pratar om att ersätta julbordet (d v s inte bara skinkan utan även det klassiska smörgåsbordsupplägget) med med kalkon? Att låta kalkonen spela huvudfiolen? Kalkonen är ju så stor att det känns konstigt att ha den som en av rätterna på ett julbord. Det låter nästan mer intressant, d v s att prova ett annat lands jultradition helt och hållet. I stället för att bara ersätta en enstaka rätt. En av de bättre jularna var ett år då jag åt kinesiskt julbord hemma hos min kinafödda vän och hennes familj. | |
| MrElgh | 2012-12-16 21:38 | |
![]() | Nja, det blir iaf inte de gamla vanliga köttbullarna. För att slippa fettbomben har jag tänkt ställa fram diverse udda rätter, allt från räkor till fruktsallad. Det viktigaste är ju att samla ihop familjen och mysa. Och nu har jag bestämt mig, det blir kalkon. Kanske att det blir lammfärsbullar som en liten extra överraskning. Redan nu inser jag att detta julbord känns lite extremt... | |
| joråsatt | 2012-12-16 22:14 | |
![]() | Min mamma bytte ut skinkan mot kalkon för några år sen och det blir SÅ GOTT! Tkr det är både saftigare och mindre trådigt än skinka, och så nyttigare och säkert bättre ur miljösynpunkt. ;) You go MrElgh! | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2012-12-16 22:36 | |
![]() | Om du vill känna dig säkrare på att inte få en torr fågel kan du ha smaksatt smör under skinnet. Det gör köttet mört och saftigt. :) | |
| MrElgh | 2012-12-16 22:37 | |
![]() | Thx joråsatt! | |