Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132012-12-19 10:32
Antal inlägg: 17540

Centerpartiet - ett splittrat parti?
Centerpartiets nya idéprogram får hård intern kritik.

Bl a föreslås, platt skatt, fri invandring och decentralisering där regionerna skall kunna stifta egna lagar och sätta egna skatter (platt skatt?) , slopad skolplikt osv...

Programmet ses som orealistiskt av flera tunga namn inom partiet;

"Inlägget om fri invandring har väckt mycket ­ frågor inom partiet – och kritiken har inte låtit vänta på sig.

– Det är fullständigt orea­listiskt. Jag har fått en hel del samtal från medlemmar som är mycket missnöjda med framtoningen och ­budskapet om att partiet ska ­förespråka fri invandring, säger Staffan Danielsson, riksdagsledamot som sitter i både försvarsutskottet och EU-nämnden.

Sven Bergström, riksdagsledamot mellan 1997 och 2010, håller med:

– Totalt verklighetsfrämmande och obegripligt att gruppen lagt fram det förslaget. Och förslaget med platt skatt ligger långt från kärnvärden i Centerpartiet om rättvisa och social fördelning.

Förre partiledaren Olof Johansson ställer sig ­frågande till både slopad skolplikt och fri invandring.

– Vi har relativt mycket asylinvandring just nu. Till och med så att våra myndigheter inte klarar av det och måste nyanställa. Just ur den synpunkten är det mycket köer så att säga.
[...]
Många centerpartister Aftonbladet pratar med uppger att förtroendet för Ankersjö minskat. Centern på Värmdö har gått så långt som att kräva hans omedelbara avgång.

Inte heller den förre ­partiledaren skräder orden.

– Per Ankersjö tillhör ­inte mina favoriter när det ­gäller omdöme. Jag vet vad han går för, säger Olof Johansson."
www.aftonbladet.se/n...59 53505.ab

Kan Ankersjö verkligen mena allvar med sitt utspel - dvs så kallade "idéprogram"?

Hur kommer detta påverka den politiska dagordningen för övriga partier?

Kommer Centerpartiet kunna hålla sig kvar i riksdagen efter det här utspelet?

limpan__22012-12-19 10:46
Antal inlägg: 2847

Jag tror attcentern är helt fel plattform för dessa idéer. Även om partiet sersig som ett liberalt parti är de för förankrade i en mer socialliberal tradition för att kunna få ett enat parti att stå bakom förslagen. Att partiet står enat bakom förslagen är nog av största vikt om man ska kunna propagera för en politik som bryter rejält med den socialliberala tradition vi är vana vid.

Principerna bakom förslagen kan jagfinna filosofiskt tilltalande även om jag tror det är fullständigt omöjligt att genomföra de flesta av dem i praktisk politik (inom en rimlig tidshorisont).

Laxkungen2012-12-19 11:42
Antal inlägg: 100

Centern kommer att ramla ur riksdagen med detta nya program.

Minta2012-12-19 11:47
Antal inlägg: 20042

Jag tycker att det är lite coolt att ett parti som centern går tvärtemot alla andra partier och visar på en annan väg än SD:s. Man måste vara visionär också även om det inte är realistiskt idag kanske.

uffew2012-12-19 11:52
Antal inlägg: 530

Slopad skolplikt! Jo ja tackar. Gör ju inte att fler får godkända betyg.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-19 11:53
Antal inlägg: 31064

På vad sätt går de "tvärtemot alla andra partier", Minta?

boffertomte2012-12-19 11:54
Antal inlägg: 1128

Vilket självmordsdåd.

Minta2012-12-19 11:57

Nåja, det kanske inte är centern som parti som står bakom. Men alla andra partier är för en reglerad invandring i olika grad.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-12-19 12:09
Antal inlägg: 2109

Inte mp.

Minta2012-12-19 12:10

Ok, det visste jag inte.

Minta2012-12-19 12:12

Då fattar jag.

Måns_E2012-12-19 12:13
Antal inlägg: 12028

Frågan är ju hur stor skillnad läroplikten kommer att bli från skolplikten. Det är klart att det kommer att finnas ett litet antal föräldrar som kommer att välja hemundervisning av något slag istället, men de är nog ganska få.

Jag tycker att centerns förslag på regionala skatter verkar krånglig, Sverige är ju ett land med ganska få invånare och dessutom få stora städer, så jag tror att den form av decentralisering som Centern föreslår kommer att bli plottrig och ineffektiv.

Jag håller med limpan 2 om att Centern känns som lite fel plattform med en såpass radikal politik på så många områden. Jag tror att de få gamla landsbygdsväljare som finns kvar kommer att skrämmas bort, och det är ju där de historiskt har haft sin stora väljarbas. Att omforma partiet, och hitta nya väljare, kommer att ta lång tid.

ingson2012-12-19 12:41
Antal inlägg: 4285

Nu har det tom bildats ett Landsbydsparti.
Ett slag i ansiktet på Stureplanscentern.

micro1132012-12-19 13:08
Antal inlägg: 17540

Centerpartiet för ju redan en minst sagt ganska skakig tillvaro i riksdagen - det talas allt oftare om att de närmar sig det nedre mandatkravet. Ser man till de lagda förslagen så ställer jag mig frågande till om de som sammanställt förslagen överhuvudtaget har någon som helst förankring i verkligheten eller om själva syftet är att åka ur riksdagen.

Hyperliberala tankar i ett av hävd socialliberalt parti ... Tanken är givetvis att locka väljare från Folkpartiet, men frågan är ju om det kommer att räcka om man tappar sin egen väljarkår och om Alliansen som sådan verkligen tjänar på väljarförflyttning inom Alliansen.

Ett intressant drag i alla fall - även om jag uppfattar det som strategiskt dumt.

Nasty Nimrod2012-12-19 18:44
Antal inlägg: 1063

Nu är väl idéprogram iofs bara vaga förhoppningar om ett "idealsamhälle", och "extrema" idéer har väl sällan direkt bäring på den förda politiken, som är mer realpolitisk...

magnusito2012-12-19 19:53
Antal inlägg: 4983

Centern har spelat ut sin roll för längesedan. De verkar vilja göra om sig hur som helst för att hitta en väljarbas samtidigt som de har gett bort den bästa basen till MP och M. Och kanske en del till S.

Minta2012-12-19 20:05

Vill de inte också locka väljare från mp?

LMC792012-12-19 20:08
Antal inlägg: 213

Håller med dig magnusito om att de spelat ut sin roll. Från karismatiska ledare som Fälldin, som var seg men kunde bli som en uppretad tjur, till dagens partiledare Lööf som gör en ganska blek figur och verkar mest vara nöjd med att befinna sig i maktens korridorer istället för att attrahera väljare. Å dessutom detta nya partiprogram. Arbetar centern för att ta sig ur riksdagen, eller?

pabster12012-12-19 20:44
Antal inlägg: 707

Centern har förflyttat sig till den yttersta nyliberala högerkanten.
Fri invandring ligger ju nära det vi har idag. Ger någon dig ett jobb så får du uppehålltillstånd. Enkelt att plocka in en släkting till pizzerian eller MC Donalds och låta de jobba för minimilön och fler timmar än vad som står i anställningskontraktet. De 8% arbetslösa spottar man i ansiktet som vanligt.
Det finns inte 4% av väljarkåren som är nyliberal så C är snart ute.

stol2012-12-19 21:22
Antal inlägg: 1015

Centern har rätt vi ska ha fri invandring, Sverige är ett rikt land som har råd med detta.
Fri invandring gynnar alla.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?