Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vendela34 | 2012-12-29 19:56 | |
![]() | Tvärsur! Åter har jag förlorat en massa poäng trots att jag vann spelet. Ja, ja - jag vet att det är uträknat så för att det ska vara RÄTTVIST. Men är det rättvist att jag - när jag har "mycket" poäng inte ska våga spela med en lågpoängare för risken att tappa poäng?? Nej - ta bort detta system och låt oss spela alla med varandra under trevliga former. Vad tycker ni andra? | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-29 19:58 | |
![]() | Att det är bra som det är Bitte | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-29 19:58 | |
![]() | jag tycker du har fel, systemet fungerar utmärkt som det är och att tråden är onödig. | |
| Lillstölla | 2012-12-29 19:59 | |
![]() | Välj orankat då om du inte vill bli av med poäng? | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-29 19:59 | |
![]() | Om man vill spela för nöjes skull utan inblandning av rating finns redan den möjligheten. I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att säga. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-29 20:00 | |
![]() | 1. Att såna här trådar är tjatiga. 2. Att man får ta reglerna som de är, gäller all scrabble. 3. Att man ska spela orankat om man är alltför rädd för att tappa poäng. | |
| Rapé1 | 2012-12-29 20:00 | |
![]() | Ja, känner igen mig. Jag ligger på över 7000 p (i IT-ordlistan) finns det inte mycket motstånd som vill köra slumpad panik så jag kör någon orankad ibland bara. Det är inte roligt och "stressa arslet" av sig och vinna med 500p och motståndaren går över tiden för att få +1... | |
| Måns_E | 2012-12-29 20:17 | |
![]() | Vendela, svaret är ja det är rättvist. Om du tycker att ratingen är viktig så får du antingen vinna jättestort över lågt rankade motspelare eller vinna mot folk som är jämnrankade med dig. Ett annat system skulle innebära en ännu mer missvisande rating. | |
| boffertomte | 2012-12-29 20:17 | |
![]() | Jaha, rape, men vem tror du vill spela mot dig och dina 7000 p ifall platt poängvinst gäller? Lönt, liksom. | |
| Rapé1 | 2012-12-29 20:20 | |
![]() | Det är därför jag slutat spela med poäng. Loggar bara in ibland för att upprätthålla min rang i hierarkin :-) | |
| apbur | 2012-12-29 22:18 | |
![]() | Haha, känsla för rättvisa kan skilja sig mellan personer. Uppenbarligen. | |
| Vendela34 | 2012-12-30 09:39 | |
![]() | Klart att jag vill bygga på mina poäng och inte spela orankat. Vill kunna spela med alla oavsett vad dom har för poäng. Som det är nu kan jag inte spela med dom som har 2-3-4-500p. och de som har 2-3-4-5000p. vill inte spela med mej. Trist att det är segregation i spelet! | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-30 10:50 | |
![]() | det är ju bara du som har sämst tålamod, börja på botten och arbeta dig uppåt som alla andra. När du väl har lite högra poäng kan du känna dig lite stolt över att du faktiskt har förtjänat dom istället för att vara nån jädra poängbidragstagare. | |
| sus50 | 2012-12-30 11:07 | |
![]() | Tycker systemet verkar funka bra. Spelar ibland mot betydligt sämre rankade, Får då anstränga mig lite extra. | |
| inchina | 2012-12-30 13:23 | |
![]() | Tycker systemet är bra. Spelar mot alla oavsett ranking,ok att man förlorar mer mor ngn med lägre ranking...vem minns det om 50 år? Spelar bara för att det är kul. | |
| blue_moon | 2012-12-30 13:25 | |
![]() | Vendela34 Om du inriktar dig på att spela med lite högre rankade, så kommer du förmodligen inte att tappa rating i samma utsträckning. Om ratingsystemet togs bort så skulle alla kunna spela med alla, ja. Det skulle inte finnas nån synbar skillnad mellan medlemmarna. MEN du skulle kanske förlora varje gång mot vissa som har mer rutin och större ordkunskap. Du skulle inte veta var på skalan din tilltänkta motspelare befann sig. Men det frågar du inte efter? Det är inte heller alltid antalet spelade matcher säger något om hur duktig en spelare är. Vissa har spelat mycket och ligger ändå kvar på en relativt låg nivå. | |
| Vendela34 | 2012-12-30 18:46 | |
![]() | blue_moon; Jag anser mej ha god ordkunskap men lite handlar det väl om vilka brickor jag får. Att man har höga poäng betyder inte att man är ett snille utan att man fått de rätta brickorna. Jag har märkt att det här förekommer ett visst "snobberi". De som ser ner på de som lägger 2-3bokstavsord bl.a. De som ser ner på oss som spelar böjt - anses proffsigare att spela oböjt. Jag spelar för att det är så kul men sticker inte under stol med att det också är kul att se poängen växa. | |
| gullviva1980 | 2012-12-30 18:54 | |
![]() | Jag gillar ratingsystemet. Tycker det är roligare att spela matcher som inte är helt galet ojämna annat än beroende på turfaktorn ibland. | |
| apankattla | 2012-12-30 19:35 | |
![]() | Varför började jag ens läsa det här inlägget med dess kommentarer. Ta bort kontot om det är så himla "orättvist". God natt! | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-30 20:02 | |
![]() | Just det här med ordkunskap är intressant, för det krävs nog en lite tillämpad ordkunskap för att riktigt få det att lossna i spelandet. Det har förekommit i många trådar att folk undrat över ord som lagts som de inte känt till trots att de är mycket ordintresserade, flitiga bokläsare och korsordslösare. Det stämmer säkert att de har god ordkunskap. Däremot har man en väldig fördel i Scrabble om man ser till att (också) skaffa sig ordlistekännedom. Alltså, att lära sig ord med med utgångspunkt från vilka som är nyttiga för Scrabblespelandet. Flera listor med nyttiga ord finns på Scrabbleförbundets hemsida. Det finns många spelare som inte bara lärt sig alla ord på upp till tre bokstäver, vilket i sammanhanget går ganska snabbt. De har också lärt sig vilka ord på upp till exempelvis 5 bokstäver som innehåller någon av högpoängsbrickorna CJXYZ. Man lär sig också hakningar, både en del av de man kanske missar i farten såsom Ö/SKAR, A/VÄTA, VIRA/K, SYRA/K, STOR/Y men ser också till att inte heller missa de enklare LEGA/T, STAKE/T, S/HAKE, LEGIO/N, R/ASKET etc. som är vanligt förekommande. Redan detta bör göra stor skillnad för spelandet, då det finns massor av nyttiga ord man kan lägga som man kanske inte tänker på. För att bli ännu lite långrandigare kan jag berätta om när jag blev intresserad av rullningar. Jag är ju ordintresserad, och när jag såg på listen vad andra rullat så tänkte jag att, "Ja, det ordet hade jag nog hittat." Men så började jag öva mig lite med anagramträning och tyckte jag hade märkligt svårt att se många ord, många av de mindre intuitiva kombinationerna gick oväntat trögt. Så jag började öva i programmet en liten stund varje dag, som blev längre vartefter jag blev duktigare. Det är ju inte bara det att man känner till ordet bättre efter att ha sett det. Man lär sig också känna igen själva bokstavskombinationen. Man ser sedan att "Den här rullningen är ju bara en bokstav från den och den..", och det börjar flyta på. Så småningom författade jag en liten rullskola av det enklare slaget, tänkt för den som vill komma igång med rullandet. Inga avancerade saker, men jag lyckades få några att tänka i lite andra banor. Ibland tyckte de dock att det gick trögt även med tipsen, och undrade om jag hade något mer tips. Oftast blev svaret lika självklart som tråkigt. Lägg ner lite tid på att öva, kanske skriv lite listor, och snöa in lite extra en period, så sitter det sedan. De allra flesta orden och kombinationerna sitter kvar långt efteråt. Sedan när man kan orden börjar man istället undra hur man INTE kunde se dem innan. Det är riktigt häftigt att märka skillnaden. Något jag också upplever kanske till och med förvånansvärt långt upp på ratingstegen, är rädslan för att öppna brädet. OK, slumpat är slumpat, men det gillar jag ändå inte. Om man öppnar brädet på ett dynamiskt sätt har man ofta fler möjligheter att ta poäng, dumpa tråkiga kombinationer, och spela konsonanter genom lediga vokaler för att undvika byten. | |