Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 914 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| johannesbröd | 2013-01-08 10:35 | |
![]() | vegankost och terapi Har ett par frågor.Är det lätt eller svårt att få näringsbrist av vegankost.måste jag äta alger?Hur får man bäst och billigaste terapihjälpen som vuxen?Vart vänder jag mig? | |
| vinterbarn | 2013-01-08 10:47 | |
![]() | B12-brist får man väldigt lätt av att vara vegan då man inte äter mjölkprodukter. Äter man rätt så ska det väl inte vara något problem i övrigt. B12tabletter finns att köpa på apoteket. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 10:47 | |
![]() | det är inte helt lätt att bli vegan,och det är lätt att få näringsbrist,du måste inte äta alger,gå en kurs om att bli vegan,terapi vänd dig till din hälsocentral där och det är samma kostnad som alla sjukhusbesök som all sjukvård | |
| johannesbröd | 2013-01-08 11:08 | |
![]() | är det verkligen så att trapi-sessioner bara kostar 200:-som vid ett vanligt läkarbesök?Har hört att terapitimmen kostar runt 600-800 kr per tillfälle.Vad gäller b-12 räcker det med tabletter..?Är inte soya/havremjölken berikad med b-12..Är vare sig vegetarian eller vegan men funderar på det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 11:30 | |
![]() | om du går i terapi så fyller du ganska snabbt i dytt högkostnadskort,sen blir det gratis,det finns säkert terapi som är privat som kostar hur mycket som helst,det är enklare att vara vegetarian en vegan,du kan börja som vegetarian och sen övergå till vegan,men du måste sätta dig in i allt om kosten så du inte får brister | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 11:31 | |
![]() | du måste få en remiss av läkare för att få gå i terapi | |
| lemjau | 2013-01-08 11:32 | |
![]() | Det brukar kosta 300:-, men det ingår ju i högkostnadsskyddet. Privat får du räkna med kanske 950:- per gång. Köerna inom offentliga vården är långa, så det är bäst att börja tjata. För mig tog det ungefär ett år nu senast, till det att jag fick komma på ett första besök och påbörja en utredning - fick komma på en första träff i september och en i december och nu väntar jag igen. (Det är dock väldigt olika beroende på vart du bor.) Först går du alltså till doktorn på din vanliga vårdcentral och så får du köa till deras psykolog och/eller kurator och om deras resurser inte räcker till, så skriver doktorn remiss till psykiatrin och så ställs du i kö där. | |
| lemjau | 2013-01-08 11:33 | |
![]() | Äter du kött i dagsläget? I sådana fall, så är det väl lite overkill att bli vegan direkt? Men det är jättebra att du vill det! :) Kanske kan börja med att äta vegetariskt varannan vecka? Då är det nästan omöjligt att få näringsbrist om du äter ordentligt. Du kan beställa info helt gratis från tex Djurens rätt. | |
| lemjau | 2013-01-08 11:34 | |
![]() | Här finns också inspiration till vegetarisk mat! vegomatsedel.se/ | |
| lemjau | 2013-01-08 11:35 | |
![]() | Ps. Om du har någon missbruksproblematik, så är det i en del kommuner så att du måste vara helt nykter/ren i tre månader innan doktorn kan skriva en remiss till psykiatrin för vidare utredning. | |
| lemjau | 2013-01-08 11:37 | |
![]() | Hit kan du ringa helt gratis som ett första steg www.hjalplinjen.se | |
| johannesbröd | 2013-01-08 14:18 | |
![]() | Tack för info!:) | |
| magnusito | 2013-01-08 14:28 | |
![]() | Bor du i Stockholm finns också terapicenter för unga (om du är under ca 30) på Stadsmissionen. | |
| Mindymoo | 2013-01-08 16:15 | |
![]() | Är det så att du behöver terapi och samtidigt tänker lägga om kosten? Jag skulle ta ett steg i taget. Det blir en stor omställning för kroppen om du går från köttkost till veganism eller vegetarianism. En känd effekt av B12-brist är f ö depression. Bra för alla veggisar att veta :) | |
| pillanlove - Ej medlem längre | 2013-01-08 17:11 | |
![]() | Ät vegansk kost baserad på olika typer av säd, fröer, bönor o bönprodukter, mörkgröna grönsaker, rötter, groddar, alla grönsaker helt enkelt i olika tillagade former, de är viktigt att tillföra värme i vår mat, här uppe i norden o för magens skull. Fina oljor finns såsom tex oliv, sesam o raps att laga maten med. Använd soyamjölk, havremjölk eller rismjölk till flingorna, det finns även soyghurt som är supergod. Ang alger så finns det en hel uppsjö av sorter o tillagningssätt, utan att de är slemmigt o smaklöst. Tillverka burgare genom att mala ihop typ allt jag nämt o forma till burgare och ät fisk o fågel ibland...kolla tex kung markattas eller urtekrams sortiment för massa bra o gott. Då jäklar kommer du må som en prins eller prinsessa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 18:33 | |
![]() | håller inte med dig mindymo,att lägga om kosten är bara positiv omställning att leva sitt liv utan att vara orsak till att djur dödas,är bra för psyket | |
| Sci-Fi | 2013-01-08 18:43 | |
![]() | "En känd effekt av B12-brist är f ö depression. Bra för alla veggisar att veta :)" källa på det? | |
| apbur | 2013-01-08 19:00 | |
![]() | Vissa symtom på B12-brist kan likna symtomen vid depression är nog mer riktigt att säga. Jag undrar lite orsaken till att TS vill gå över till vegankost. | |
| TopazCat | 2013-01-08 20:00 | |
![]() | Här finns en bra sida för veganer: vegan.ifokus.se/ | |
| johannesbröd | 2013-01-08 20:14 | |
![]() | apbur,jag funderar bara,vill ju inte att bidra till den enorma och inhumana köttindustrin,kan tänka mig vegokost med inslag av ekologiskt kött typ 1 dag av 7..men kanske mer åt fiskkött.läste nånstans att b-12 berikade prdukter som soyamjölk mm inte räcker om man blir vegan..inte tabletter heller..förr eller senare,även om det tar år,så får man b-12 brist om man är strikt vegan och inte gör efter konstens alla regler med varierad kost . | |