Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 914

Forumkategorier

Användare Inlägg  
johannesbröd2013-01-10 14:24
Antal inlägg: 35

centerns /slopad skolplikt
centern har många nya förslag.Fri invandring,månggifte,slop ad skolplikt.Tycker du det verkar vettigt?

meramera2013-01-10 14:42
Antal inlägg: 252

Nog lär dom ha tänkt ut det där i ett haschrus

limpan__22013-01-10 14:45
Antal inlägg: 2847

Jag tycker de flesta förslagen verkar fullt rimliga i ett idéprogram för ett liberalt parti. Men jag tror att centern är fel parti för dessa liberala idéer.

kajix2013-01-10 14:57
Antal inlägg: 7767

Jag är på.

överqvist2013-01-10 15:08
Antal inlägg: 72

Otroligt att komma med förslag och dessutom sätta dom på pränt för att sedan ha krismöte för att justera detsamma, hahaha man tar sig för pannan.Är det dessa människor vi ska känna förtroende för och rösta på???Hahahahahahaha, ja herre gud.

apankattla2013-01-10 15:09
Antal inlägg: 101

Mmm.. menar det.. herregud.

johannesbröd2013-01-10 15:24
Antal inlägg: 35

limpan_2 vad är det rimliga med slopad skolplikt?"Utbildar"det inte en massa analfabeter då?

apankattla2013-01-10 15:32

han menar nog att dom blir självlärda i kurserna Arbetslöshet och Analfabet - A, B och C.

limpan__22013-01-10 15:52

Det skulle ersättas med en läroplikt om jag förstod det rätt. Hela programmet handlar om att statens roll skall tonas ner, och att en konsekvens då är att alla barn skall ha rätt till en utbildning men att det är upp till föräldrarna att välja hur de ska få den.

Systemet med läroplikt istället för skolplikt finns i andra länder och öppnar upp för famlijer som vill ge hemundervisning. Gillar man inte staten utan vill betona individen är det ett rimligt förslag.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-10 16:59
Antal inlägg: 37631

nu åker hon ut ur riksdagen,har hon rotat fram någon gammal LSD tripp ut byrålådan eller vad är det frågan om,det blir "fot arslet och ut"för hennes del sitter hon kvar en vecka eller 2 det är frågan det

apankattla2013-01-10 17:01

Är det sant? Hahaha åh herregud

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-10 17:12
Antal inlägg: 1194

På sätt och vis rätt av ett lindansarparti att slå på den stora trumman, även om jag personligen tycker att flera förslag är direkt infantila.

All publicitet är bra publicitet! Eller?

apankattla2013-01-10 17:13

Inte om det kostar en jobbet? eller?

Måns_E2013-01-10 17:16
Antal inlägg: 12028

Ja jag tycker ju inte att förslagen i sig är så oerhört konstiga. Det verkar dock vara många som inte riktigt har förstått vad det egentligen handlar om.

Däremot så tror jag liksom limpan__2 att Centern är helt fel plattform att föra den typen av politik på.

Sedan så kan jag väl också erkänna att jag själv inte skulle rösta på Centern, men det hade jag ju knappast gjort före det nya idéprogrammet heller.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-10 17:16
Antal inlägg: 37631

Hon är snart borta från partiet

Armbuur - Ej medlem längre2013-01-10 17:22
Antal inlägg: 18

Fri invandring - Jag antar att förslaget innebär att man ska försöka påverka alla länder att gå med på detta, ty om bara Sverige inför en sådan lag kommer det sannolikt bli kaos här. Integrationen är redan sisådär.
Om världen över, eller i alla fall hela Europa, inför lagen kan den säkert fungera bra.

Månggifte - Är inte hela poängen med äktenskap att man skall viga sitt liv åt en annan person exklusivt? Varför vill man gifta sig om man är polygam? Innebär inte en sådan syn på förhållande att man under tidens gång även kan hitta ytterligare människa att värva till sin relationsfamilj? Äktenskapet över huvud taget känns förlegat idag. Folk lever inte på det viset längre.

Slopad skolplikt - Jag kan tycka att mycket av den skolplikt som jag växte upp med är lite knasig. Jag ser inte så mycket poäng med att tvinga barn undervisas i ämnen de inte stimuleras av. Jag själv minns mycket lite av de ämnen som jag tyckte var tråkiga. Det var mest bortkastat då det bidrog till att jag kände mindre livsglädje.
Jag tycker istället man borde korta ned skoltiden, och fokusera all skoltid på språkundervisning. Språket är det enda riktigt basala för att klara sig i livet. Med hjälp av språket kan barnen senare, när de känner att tiden är mogen, suga i sig all annan kunskap genom att välja kurser som verkar givande. Kunskap stannar sällan om den inte är intressant.

Måns_E2013-01-10 17:32
Antal inlägg: 12028

Det är ett idéprogram Armbuur, alltså långt från realpolitik.

Fri invandring innebär exempelvis inte att invandrare skall omfattas av det välfärdssystem som de omfattas av idag. I själva verket så vill ju Centern montera ned välfärdsstaten.

Varför är hela poängen med att gifta sig att man skall viga sitt liv åt en annan person exklusivt? Är det något som staten överhuvudtaget skall ha några åsikter om? Vi har ju idag separerat kyrka och stat, så då kan jag faktiskt inte förstå varför inte medborgarna själva skall få välja i vilka familjekonstellationer de vill leva i? En förutsättning är naturligtvis att alla samtycker.

Skolplikten skall ju ersättas av läroplikt. Vilket i praktiken inte innebär så värst mycket, bortsett från att det öppnar för hemundervisning (vilket knappast kommer att få något jättestort genomslag ändå).

limpan__22013-01-10 18:20

Det är uppenbart att många, såväl här inne som i debatten på andra håll, har otroligt svårt att förstå innebörden av att det är ett idéprogram. Det är inga förslag utan en viss indikation på vart man vill hamna. Ungefär som när biltillverkare presenterar futuristiska modeller som alla vet inte kommer förverkligas men där man ändå kan skönja spår av vad som komma skall.

Och jag håller inte alls med centern i stort (är inte så nyliberal när det kommer till ekonomin) även om jag inte har problem med en dröm om fri invandring eller en liberalare äktenskapslag.

Maradona19862013-01-10 18:36
Antal inlägg: 1801

Jag är för! Håller med limpan om att det är synd att innebörden av ett idéprogram dribblats bort längs vägen.

Jag har röstat på C förr och kommer säkert att göra det igen även om det finns element som jag inte är helt överens om. Framförallt att de håller fast vid, och utökar, decentraliseringstanken. Känns inte rimligt att hobbypolitiker i 290 kommuner ska ha ökat inflytande över t ex lagar, framförallt i ett samhälle med en mobil befolkning där jag snarare tycker att vi ska exempelvis förstatliga skolan och minska det kommunala självbestämmandet.

umpnissens2013-01-10 18:42
Antal inlägg: 13

Detta visar väl bara ett parti som genomgår sin dödsryckning............. .. Och vem kommer att sakna centern?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?